Foto: Nouvelle Prague

4+1 rada z Nouvelle Prague

Areál Staropramenu na pražském Smíchově se 4. a 5. listopadu zaplnil profesionály a nadšenci z celého spektra hudebního průmyslu. Již čtvrtý ročník mezinárodní konference Nouvelle Prague nabídl panely se zahraničními i tuzemskými panelisty, ale i showcase kapel z různých koutů celého světa.

Jedním z hlavních témat letošního ročníku této mezinárodní hudební konference byla otázka prosazení interpretů střední a východní Evropy na zahraničních scénách, úzce související se vznikem pilotního projektu české exportní kanceláře. Hudba je stejně tak obchodním artiklem jako pivo nebo automobily, a přesto v České republice (zatím) nemáme instituci, která by řešila nedostatek systematické organizační i finanční podpory a roztříštěnost zdejší hudební scény.

Mimo to se ale přednášky věnovaly i čistě muzikantským tipům, jak se prosadit, jak zaujmout, jak ekologicky přistoupit k pořádání akcí a spoustě dalším otázkám. Pár typických témat se napříč debatami opakovalo, a tak tu máme čtyři a jednu radu z Nouvelle Prague 2016.

1. Jak nesplynout s davem – na lokální scéně i ve světě

Zásadní je nějaká jedinečná vlastnost, na které můžete svůj úspěch postavit. Jde o nějakou „storku“, která je tvořena tvorbou, ale sama danou tvorbu i tvoří. Je to jen na vás, můžete zpívat česky a předat spoustu emocí formou textu, můžete zpívat anglicky a pokukovat i po zahraničí, nezapomeňte při tom na kreativitu spolu s nepředvídatelnou originálností. Vaše identita by měla být chytlavá, zajímavá, s komerčním potenciálem a to jak na doladěné desce, tak na „zpoceném“ pódiu. Kopií už tady prostě bylo dost. A tím spíš ve světě.

Pozvánka na Nouvelle Prague 2016

2. Digitální svět – YouTube a další...

Jednadvacáté století nám nabízí dříve nemyslitelný způsob propragace. Internet je všude a 80 % fanoušků vás údajně sleduje on-line, přičemž toto číslo dál stoupá. Mějte také na paměti, že hlavním médiem dneška je video a že aktivita na YouTube by neměla končit zmáčknutím tlačítka upload. Abyste mohli fanouškům přizpůsobit svoje promo a počínání na sociálních sítích, musíte pracovat s daty. Získat je, analyzovat a dál je použít. Už jste někdy zavítali do sekce Analytics na levém panelu vašeho YouTube kanálu? Pokud si uděláte jasno, kdo je vaše cílová skupina, můžete lépe vytvářet odpovídající lokální obsah. Nezapomeňte také, že na chycení pozornosti potenciálního digitálního publika máte asi 3 sekundy. Pokud se vám to nepodaří, za okamžik bude daný jedinec již sledovat tvorbu někoho jiného.

S digitální dobou jde ruku v ruce i svět chytrých telefonů, který se již nevyplácí přehlížet. Okolo 50 % návštěvnosti YouTube je z mobilních zařízení a u jiných sítí se to příliš lišit také nebude, čemuž by mělo odpovídat i přizpůsobení vašeho obsahu nevyjímaje respozivní webové stránky. Šikovným startovním bodem by po vás mohlo být navštívení stránky projektu Digitální garáž, díky kterému se můžete naučit, jak využít internet ve svůj prospěch, ať už se bavíme o internetové reklamě, komunikaci na sociálních sítích nebo tvorbě propagačního webu.

3. Předpoklady zahraničního úspěchu – co, jak a proč?

Je zřejmé, že neexistuje žádný algoritmus, podle kterého by se dalo jednoznačně říci, zda má nějaké uskupení šanci na úspěch za hranicemi. Předpokládá to ale velmi jistě dlouhodobou snahu, slušný základ v podobě podpory lokálních fanošků, kreativitu a chuť přijít s něčím novým. Mimo to se také musíte zcela jednoduše trefit do vkusu zahraničního booking agenta, což vyžaduje i určitou dávku štěstí. Začít můžete určitě tím, že si budete dělat „hudební kamarády“ a to jak z řad interpretů, tak pořadatelů nebo managerů. Právě spolupráce kapel vás může dostat třeba i do zahraničních klubů. A pokud si pořád troufáte pokládat tu obecně známou otázku, zda je angličtina esenciální součástí této cesty, tak vězte, že to tak platit nemusí. A to zejména u hudby instrumentální.

4. Studium hudebního managementu – to taky existuje?

Možná se řada z vás bude divit, ale opravdu se takový obor studovat dá. Samozřejmě, že managerem kapely může být kdokoliv. Začne jako bedňák, pak si přibere i dopravu a nakonec to skončí managementem. Jak bylo ale na konferenci řečeno, vydáte-li se touto cestou, dost pravděpodobně narazíte a uděláte spoustu začátečnických chyb týkajících se například právnických záležitostí, za které budete taky muset vy a vaše kapela platit (a to jak obrazně, tak finančně).

Navštivte další ročník – info z první ruky a kontakty

Přestože se na této akci pohybovali osobnosti z hudební branže a vše se odehrávalo v České republice, na příliš mnoho zástupců z řad kapel se narazit nedalo. Máte-li kapelu s nějakými demoverzemi nahrávek (či lépe deskou nebo EP), plány do budoucna a pořádným hudebním nadšením, zkuste zvážit návštěvu příštího ročníku. Je to jedna z výjimečných příležitostí, jak narazit na zajímavé informace a kontakty, které jsou vám zde naservírovány spolu s půllitrem pěnivého moku.

Nouvelle Prague 2016
Nouvelle Prague 2016
Nouvelle Prague 2016
Tagy: