Jan Nedvěd, foto: Managment Jen

5 nápadů pro muzikanty, kteří to s hudbou myslí vážně

Chcete být úspěšní? Co to znamená? Úspěch totiž může mít mnoho podob. Vyprodat O2 arénu, mít písničku na prvním místě hitparády Evropy 2, klip, co má milion zhlédnutí, možnost se hudbou živit dlouhodobě, mít vlastní studio, nebo jednoduše zábavu na neděli. Pokud to s hudbou myslíte opravdu vážně, tohle je pět mých nápadů.

1. Udělejte si jasno, co je vaším cílem

Prvním krokem k vaší dlouhodobé spokojenosti je vědět, za čím jdete. Pokud máte kapelu, obětujte jednu zkoušku a udělejte si následující cvičení. Napište si každý zvlášť na papír důvody, proč děláte hudbu a čeho chcete dosáhnout. Stačí v bodech, netvoříte román, ale buďte absolutně upřímní. Po cca deseti minutách společně proberte, co kdo napsal. Má zpěvák odlišnou představu než bubeník? Možná máte problém. Přesně to se stalo v mé minulé kapele a pomohlo mi si uvědomit, že musíme něco zásadně změnit, abychom byli všichni spokojení.

Zpátky k cílům. Pokud vás okolí hned nevidí na Óčku, nebo neslyší každý den v rádiu, nejspíš vám budou tvrdit, že úspěch nemáte. To ale vůbec nemusí být pravda, je to subjektivní pohled. Tátovi budete možná těžko vysvětlovat, že 200 tisíc zhlédnutí na YouTube a 150 platících lidí na koncertě jsou super výsledky, ale reálně mohou být. Pokud si vaše hudba najde dostatečné množství fanoušků, kteří jsou za ni (za vás) ochotni pravidelně utrácet peníze, jste na nejlepší cestě vytvořit udržitelný systém, který nebudete muset dotovat z jiných činností. Stačí vám 500 věrných, kteří ročně nechají na vašich koncertech a merchi každý 500 korun a už jste na zajímavých 250 tisíc korun v tržbách.

2. Ujasněte si, co všechno jste ochotni investovat a obětovat

Už víte, kam jdete i jakým směrem, ale netušíte, jak dlouho a co všechno vás na cestě potká. Prosadit se v hudebním průmyslu není jednoduché. Stojí to námahu, čas, energii, peníze (alespoň na začátku), u některých jedinců játra a možná i váš současný vztah. Pokud na to nebudete připraveni, můžete zažít velké zklamání. Pár příkladů, na co se ptát sám sebe. Opravdu chcete dřít každý den na kytaru? Jezdit dodávkou stovky kilometrů po D1 každý měsíc? Stravovat se primárně na benzinových pumpách? Prakticky žít s kapelou? Jste ochotni přijít o soukromí? Chcete si ničit záda nekonečným sezením za pultem ve studiu?

Ať je váš cíl jakýkoliv, napište si výhody i nevýhody. Budete na ně připraveni a možná některá negativa předem eliminujete.

3. Plánujte, co jde

Věnujte pár dní tomu, abyste si napsali, jaká cesta vede k vašemu cíli. Jaké jsou jednotlivé kroky v čase. Říkám tomu jednoduše časová osa a tvoříme ji detailně na pár měsíců až rok dopředu. S manažerkou do ní zapisujeme nejdůležitější události, které vidí fanoušci (jdou od nás ven), a které kroky k tomu vedou interně (dějí se uvnitř).

Příklad: Vydání klipu. Naplánujeme si release date na YouTube na 31.3. v 18 hod. (jde od nás ven neboli je to vidět). To ale znamená mít audio master písničky už 1.2., scénář klipu do 10.2., natáčení hotové do 30.2., hotový střih a barvení do 10.3., atd. Nezapoměňte na grafiku, audio distribuci, jak bude probíhat promo… To jsou všechno věci, které fanoušci nevidí a nemají pro ně téměř žádnou hodnotu (pokud jim celý proces nenatáčíte, nebo je jinak nezapojíte), ale přitom jsou důležité a velmi často díky špatnému plánování dochází ke zpoždění, ztrátě motivace i peněz.

Pokud si začnete psát úkoly do časové osy a nasdílíte si ji se všemi členy, najednou uvidíte, co všechno je potřeba udělat, než je projekt (klip) kompletní, a hlavně co k němu vede. Z toho vyplývá náročnost jak pracovní, tak finanční. Jednotlivé kroky a také zodpovědnost členů budou jasně viditelné.


4. Měřte, analyzujte, zkoušejte

Zní to možná příliš obchodně, ale pokud chcete vědět co funguje, nefunguje a jak co zlepšit, máte dvě možnosti. Řešit to pocitově, nebo na základě dat. Mluvím o vašich cílech. Mohou to být návštěvnosti koncertů, zhlédnuté vteřiny u klipu na YouTube, počet měsíčních posluchačů na Spotify, prodaných kusů merche… cokoliv je pro vás důležité. Zkuste si najít způsob, jak změřit to, co vede k vašemu úspěchu. Budete vědět a nejen tušit, umožní vám to porovnání v čase, a hlavně uvidíte trend.

Nadefinujte si společně to, co chcete sledovat, napište do tabulky a každý týden sledujte, co se děje. Vydali jste nové video ze zkoušky a má hned první den více zhlédnutí, než měl klip? Možná fanoušky zajímá, jací jste v backstage než jen v klipu.

5. Tvořte, snažte se, nevzdávejte to

Spousta zhrzených muzikantů a interpretů má pocit, že pokud něco nedopadne hned, nebo nevyjde vůbec, může za to zbytek světa. Galaxie se spikla proti nim. Ti, co jsou horší, už dávno obsazují festivaly i radia. A my pořád nic. Zapomeňte na blame game, nevzdávejte se. Hudební průmysl je o vytrvalosti, dlouho nic nepřinášející snaze a obrovském odhodlání. Pracujte na tom, co můžete ovlivnit a ignorujte to, co nezměníte.

Jedna z věcí, kterou můžete v každou chvíli zlepšit a zefektivnit, je tvorba. Písničky, koncerty, videa. Pište, vydávejte a zkoušejte co funguje a co naopak ne. Nebojte se udělat chybu. Pokud vás cokoliv naučí, tak je dobře, že se stala.

Doporučuju nečekat na to, až budete mít perfektně připravený materiál na celou desku, ale vydávat písničky po singlech. Zvlášť pokud nemáte čas nebo peníze na to se zavřít do studia na dva měsíce v kuse a nejste zaběhnutá kapela s velkým vydavatelem. Fanoušci budou radši za kontinuální přísun hudby a vy můžete rychle reagovat a zkoušet nové postupy, zvuky, promo akce. Sám jsem najel vydávání audia a videa najednou ke každé písničce. Moje cílová skupina hledá často hudbu na YouTube a pokud tam nemám alespoň akustickou verzi nové písničky, možná se k nim nikdy nedostane. Zapřemýšlejte nad tím, jak dostat vaši tvorbu právě k vašim fanouškům. Řídím se jedním heslem, cokoliv dělám je pro fanoušky, bez nich nejsem ani já.

Napište mi do komentáře váš názor a zkušenosti! Pokud vás cokoliv v článku zajímá detailně, napište mi na můj instagramový profil nebo web www.jenmusic.cz.