Pedalboard na začátku nepotřebujete

5 věcí, kde začínající kytarista může ušetřit

Jestli čekáte nějaký slevomat, ani nepokračujte. Rady, jak za málo peněž dostat hodně muziky, v článku nenajdete. Za kvalitu se platí i v muzice, tečka. Na některých věcech by proto kytaristé určitě neměli šetřit. Na jiných se ale naopak objektivně ušetřit dá. Minimálně tehdy, pokud se právě prokousáváte prvními padesáti koncerty a jste na cestě k prvnímu demáči. Jestli vás to uklidní, já jsem před dvaceti lety až na chybu pátou udělal všechny.

1. VIBRAPÁKA/TREMOLO

Žasnu, kolik levných kytar do 15 tisíc na sobě má páku. A žasnu, kolik lidí si ji koupí. To proto, že jsem u své první kytary (v roce 1996 stála právě těch 15 tisíc) měl tremolo floyd rose. Poučení je jasné: zde to levně nejde a jsou to jen starosti navíc. Nenaladíte to a když praskne struna, celé se to rozladí (a záložní kytara je v té chvíli luxus), zámky jen zdržují. Navíc, umět dobře hrát s pákou je dost těžké. A myslím, že zpočátku je řada jiných technik, kterým je dobré dát přednost.

2. PEDALBOARD

Nikdy jsem neměl multiefekt (až teď Roland Synth), a to proto, že tenkrát hrály opravdu strašně. Převodníky a digitální simulace byly v plenkách. Proto vám taky starší kamarádi budou přísahat, že multiefekt nikdy. Já vám naopak říkám, že pro prvních padesát koncertů klidně: hodně se vám uleví. Dobrý, tj. spolehlivý a nešumivý pedalboard stojí hodně peněz, a to včetně pedalboardu samotného (rámu), propojovacích šnůr, jednotlivých krabiček, spolehlivého napájení. A ještě se s tím tahat. Takže klidně něco, co má všechno v sobě a pak k tomu krabičky dokupujte. A začněte zkreslením a wah, tam nešetřete. Modulační a dozvukové efekty dnešní simulace zvládají obstojně (chorusy, phasery, reverb, delay…).

Víc o ZOOM MS-50G čtěte zde

3. ZESILOVAČ

Slovo „zesilovač“ mluví jasně: zesílí vše, co do něj pošlete. Vaše hráčské chyby (dá se říci, že čím lepší amp, tím méně skryje), všechny šumy v pedalboardu i vaši neladící kytaru. Pro počkání s jeho nákupem jsou prostě dobré důvody. Navíc si taky postupně potřebujete vyzkoušet, co vlastně potřebujete (jak silný, kde kreslíte, s čím vším se chcete tahat). Většina klubů dnes má P.A., takže k prokousání první koncertní padesátkou vám stačí i malý tranzistorový zesík. Navíc, zesilovač se půjčuje lépe než kytara nebo krabičky.

4. LAMPY

Levný lampový zesilovač zní jako super nápad a některé i pěkně zní. Jenže v situaci, kdy opravdu chcete šetřit, je v tom několik zádrhelů. Prvním jsou samy lampy. Aby to dobře hrálo, musíte je včas měnit a mít k dispozici vhodné prostředí, kde zesilovač necháváte, navíc při převozu je můžete poškodit. Klasika tři lampy v předzesilovači, čtyři na konci, to jsou hned tři tisíce. Vedle toho je tranzistor levnější a spolehlivější varianta.

Fender Champion 20 vás uspokojí dost možná i po prvních padesáti koncertech

5. DRUHÁ KYTARA

Co mě doposud na mém kytarovém okolí nepřestalo fascinovat, je hromadění podprůměrných nástrojů. Vždycky, když vidím, jak na pódiu někdo střídá dvě špatné kytary, tak si říkám: proč??? Minus a minus v kytarovém světě plus nedává. O druhé kytaře uvažujte až v bodě, kdy budete mít dobrý a spolehlivý nástroj číslo jedna.

Nakonec se zkuste zamyslet, proč to všechno porušujeme. Holt, muzika je vášeň a i v muzice je čím dál silnější marketing, a to se vším všudy. Podpisové řady jsou už i u kabelů, pěkná fotka buginy se 4x12 bednou prostě nedá spát, stejně jako hradby maršálů, které často umělci ani nezapojují. Hrát třeba metal bez páky s malým kombíčkem, to je skoro porušení zákona. Image přebíjí rozum i tady. Zvažte tedy sami, jaký poměr mezi vášní, image a rozumem si zvolíte a hlavně si tím nelamte hlavu moc dlouho. Hlavní je totiž dobře hrát, a to za vás aparát neudělá.

Když už druhý nástroj, tak si raději časem, až budete mít více zkušeností, našetřete na něco pořádného. Co třeba Ibanez M80M, vyrobený podle kytaristů Meshuggah?

Tagy: