Mark Temperato, zdroj: Wikipedie

5+1 bubenických megalomanů, které do dodávky nenacpete

Jsou bubeníci, kteří si v pohodě vystačí s jednoduchou soupravou čítající jen pár bubnů. A pak jsou tací, kterým je každý praktikábl malý. Obklopit se hromadou bubnů a činelů není zase tak těžké. Dá se to pak ale uhrát a má to vlastně nějaký smysl? Tato šestice je přesvědčená o tom, že ano. Mít je v kapele, dodávka vám patrně stačit nebude.

1. Terry Bozzio

Skutečný král obřích souprav a především excelentní bubeník, který během své kariéry hrál s takovými hudebními velikány jako Frank Zappa, Jeff Beck, Herbie Hancock nebo Steve Vai. Během let velice rád a často experimentoval nejen se složením své soupravy co do počtu bubnů a činelů, ale nezřídka do ní zařazoval i roto-tomy či elektronické pady. Věhlas mezi bubeníky i ostatními muzikanty si získal také svým novátorským a progresivním stylem bubnování. V současné době používá jednu z nejpočetnějších souprav, která čítá 22 tomů, 2 snare bubínky, 8 basových bubnů, 53 činelů (vč. hi-hat), 2 elektronické pady, bezpočet perkusí a to vše kromě paliček ovládá pomocí 22 pedálů, kardanů, bowdenů a midi triggeru. Kromě této soupravy můžete Terryho vídat i za "jazzovou" soupravou, která je zhruba poloviční - např. basové bubny v ní najdete "pouze" čtyři.


2. Neal Smith

Co do počtu bubnů se Neal Smith nemůže s Bozziem asi měřit (což ostatně málokdo), ale místo v našem výčtu si zaslouží už jen díky své monstrózní soupravě Slingerland v těžkotonážně vyhlížející chromové úpravě, kterou používal začátkem 70. let. V té době působil v kapele Alice Coopera a celkový počet bubnů se vyšplhal až k číslici 23. Úctyhodná nebyla ovšem souprava pouze co do počtu, ale i do rozměrů. Tomy v jeho soupravě se pohybovaly od velikosti 6" až do velikosti 20", dva basové bubny byly o velikosti 22" a dvojice snare bubínků byla o rozměrech 14" x 5" a 14" x 6,5". Paradoxně činelová artilérie čítala pouhé čtyři činely plus hi-hat. Dalším faktem, který řadí Neala do kategorie megalomanů je i ten, že údajně dodnes vlastní všechny soupravy, které během své kariéry používal - což dohromady činí podle jeho slov hodně přes stovku bubnů. Dnes se ovšem hudbě věnuje již jen příležitostně a daleko více se stará o obchod s realitami, kde se mu prý také velmi daří.


3. Mike Mangini

Bubeník, který v kapele Dream Theater před časem vystřídal Mikea Portnoye (který si mimochodem svého času také liboval v megalomanských soupravách), také nepatří mezi nějaké troškaře. I v jeho setu, který používá s kapelou Dream Theater naleznete rovnou čtyři kopáky, přičemž ten největší má průměr úctyhodných 26", dva jsou o průměru 22" a jeden je 18". Dále dva snare bubínky 5,5" x 14" a 6" x 10" a dohromady dalších 14 bubnů. S oblibou do své soupravy zakomponovává také prvky z elektronických bicích souprav, velké množství perkusí a několik bubnů naleznete zavěšených i nad jeho hlavou, na rampě pro činely. Činelů naleznete v jeho soupravě rovných 22, plus jeden 26" gong.


4. Neil Peart

Legendární kanadské trio Rush jistě netřeba dlouze představovat, stejně jako jeho bubeníka Neila Pearta. I ten během své letité kariéry prostřídal bezpočet souprav, včetně několika vskutku megalomanských. Zejména v osmdesátých letech rád používal sestavu se dvěma kopáky o průměru 22", deseti tomy o průměrech od 6" do 20" a dvanácti činely (vč. hi-hat). Ani v jeho soupravě nechybí spousta perkusí a ve zmíněných osmdesátých letech začal i se začleňováním elektronických padů a jejich ovládání pomocí midi. Dnes používá Peart svou sestavu většinou způsobem, že akustické bicí jsou obráceny směrem k divákům a elektronickou soupravu má za svými zády. Peartovou specialitou je také hraní obráceným koncem paliček, což prý pochází z dob jeho začátků, kdy trpěl nedostatkem paliček a vždy po ulomení hlavičky je prostě otočil a používal dál. Nakonec usoudil, že to více vyhovuje jeho stylu, dává úderu větší hutnost a razanci a začal hrát výhradně tímto způsobem.


5. Peter Criss

Člen kapely Kiss, "kočičák" Peter Criss, nemohl mít v době největší slávy této megakapely jinou, než megasoupravu. Sice zůstával striktně věrný pouze jednomu basovému bubnu (zato o průměru 24"), ale ostatních bubnů by se člověk často nedopočítal. Dvanáct tomů o průměrech od 8" do 20", rytmičák 14" x 6,5" a deset činelů převážně rozměrů 18" - 22" hovoří za vše. Ani Peter Criss ale svou rozměrnou soupravu neměl pouze na okrasu a minimálně během svých propracovaných a skvěle vygradovaných bubenických sól ji zpravidla využíval beze zbytku.


6. Dr. Mark Temperato

Že vám tohle jméno nic neříká? Pravda, americký reverend Mark Temperato se nikdy nepodílel na žádné slavné nahrávce, ani nehrál v žádné slavné kapele, ale zato je držitelem světového rekordu zaznamenaného i v Guinessově knize. Sestrojil si totiž bicí soupravu čítající neuvěřitelných 340 bubnů, bubínků, perkusí a činelů. Nelze zde jednotlivě vyčíslit všechny komponenty jeho soupravy a tak jen uveďme, že klasických bubnů obsahuje 103, činelů 110 a jeden 80" gong. Zbytek připadá na nejrůznější perkuse apod. Tento rekord se ale neustále rozrůstá a podle posledních informací má Markova souprava již 813 kusů a skládá se ze zhruba 50 různých značek. Pouhé zahrání na každý kus jeho soupravy prý zabere téměř hodinu a ani s přepravou to nemá jednoduché. Souprava totiž váží úctyhodných 5 000 liber (2 268 kg) a vlastní sestavení soupravy trvá zhruba 14 hodin. Snem reverenda Temperata je dotažení počtu komponentů na rovný tisíc. Pokud byste chtěli slyšet tuto soupravu v akci, máte šanci v kostele Uctívání Ducha svatého, v Lakeville, stát New York.


Bubeníků, kteří splňují kritéria našeho článku, je samozřejmě mnohem více. Určitě by sem patřil i např. již zmíněný Mike Portnoy, Simon Philips, Mick Underwood, Carl Palmer, svého času i Keith Moon nebo Henry Weck – ten ani ne tak pro počet bubnů, jako spíše pro jejich průměry (jeho kopáky mívaly nezřídka průměr 26").

A jak jste na tom vy? Máte raději úsporný styl hry a jednoduché soupravy ala Charlie Watts, nebo jste raději obklopeni hradbou bubnů a hraní je pro vás pořádný tělocvik?