Showcase Nouvelle Prague, foto: archiv NP

6 věcí, ve kterých podle Nouvelle Prague musíte mít jasno

Pokud jste aktivním interpretem nebo členem kapely a chcete hrát na velkých festivalech a v zahraničí, zbystřete. Showcase festivaly jako Nouvelle Prague jsou formát, o kterém byste měli vědět alespoň to, jak funguje. Proč ale rovnou nezkusit vytěžit příležitosti, které tyto festivaly nabízejí.

Nemusíte být zrovna účinkující interpret, aby pro vás byly tyto akce zajímavé. Obzvlášť pokud jsou propojeny s hudební konferencí.

Zde vám nabízím 6 bodů, které jsem si letos z Nouvelle Prague odnesl já:

1. Sežeňte si manažera

Není to sprosté slovo. Pokud jste začínající kapela, pak klidně zkuste sehnat nějakého kámoše, který sám nemusí být muzikant, ale kterému se líbí to, co děláte. Ideální by bylo, pokud by byl kreativní a měl třeba trochu zájem o obchod, marketing, nová média apod. Tenhle kámoš vám může pomoct dojednávat koncerty, zajišťovat nahrávání, natáčet videa a vymýšlet celkovou strategii propagace kapely. Spravovat vaše stránky na sociálních sítích, později zajišťovat natáčení klipů, šíření vašich nahrávek do distribučních sítí a mnoho dalších aktivit. Samotnému interpretovi/kapele to ušetří spoustu energie, která potom může jít do hudby. (Pokud ale tohle už dělá třeba váš basák, tak se nedivte, že necvičí!)

2. Naučte se anglicky

Nebo spíš naučte manažera anglicky. Pořádně. Nestačí pouze to, že ho na střední pochválila paní učitelka, přeškolená ruštinářka. Diskuse promotérů jsou plné termínů, které je potřeba se naučit (a naučit vyslovovat). Čím více oblastí poberete, tím lépe. Můžete narazit na slova z obchodu, hudby, hudební teorie, ale i na specifickou promotérskou hantýrku a jiné. Směle do toho!

3. Naučte se vytěžit digitální možnosti

Máte nahrávky na Spotify nebo na YouTube? Pokud ne, pak je čas začít o tom přemýšlet, pokud pro vás hudba není hobby, které chcete dotovat. Pokud jsou vaše tracky tam, kde mají být: máte z toho příjmy? Existují společnosti, které vám mohou pomoct dostat vaši hudbu na YouTube a na Spotify. Buď za podíl z vašeho zisku, nebo za poplatky. O různých modelech umisťování hudby do digitální distribuce si brzy dozvíte víc z rozhovoru s expertem na nová média Andrásem Bozánem Bodrogim.

Také showcase festivaly jsme se zabývali na našem prvním workshopu...

4. Mějte strategii

Všichni víme, že dát perfektní nahrávku na internet a čekat, až si jí někdo všimne, nestačí. Už máte manažera? Může vám pomoct propojovat vaše sociální platformy s vašimi oficiálními distribučními kanály, domlouvat mediální prostor v magazínech (mrk mrk), analyzovat data ze statistických nástrojů (které jsou téměř všude), a všechny tyto vědomosti propojit, a vytvořit koncepci toho, jak se bude vaše kapela/projekt rozvíjet. Jak často dávat příspěvky na Facebook? Na YouTube? Na vlastní web? Všechno je součástí strategie, o které byste měli mít představu (alespoň matnou) tak na rok dopředu.

Fuj, platformy a kanály. Lepší to nechat na manažerovi.

5. Znejte odpověď na otázky: Album, nebo singly? Zdarma, za dobrovolné příspěvky, nebo rovnou za peníze?

Záleží na vaší strategii. Dobře může fungovat například tento formát: oznámit album, a k tomu udělat patřičný propagační humbuk. Poté oznamovat singly, vydávat singly, a pokaždé k tomu udělat patřičný humbuk. A nakonec vydat album, bouchnout šáňo, udělat humbuk, a vyrazit na šňůru. A kolem šňůry dělat vy víte co. Album pak můžete prodávat či rozdávat, jak se vám to hodí. Záleží na tom, jestli si potřebujete zrovna vydělat na nové struny nebo jestli spíš potřebujete rozšířit fanouškovskou základnu. A na obojí najednou nejsou peníze. Ale na to přeci už máte manažera, který vám řekne, co zrovna potřebujete!

6. Dostaňte se na showcase festival

Jak je například vysvětleno v přiloženém videu, na showcase festivalech můžete potkat spoustu zasvěcených lidí z hudební branže. A i přestože internet je mocný, a spousta velkých věcí se dnes rodí s velkou zásluhou internetu, je škoda ignorovat možnosti, které showcase festivaly přináší. Nakonec i za internetovými objevy stojí lidé, manažeři, promotéři a další. Pokud jste dobří, jděte to ukázat nejen světu – publiku, ale i profíkům z branže. Některým domácím kapelám se podařilo mimo jiné díky showcase dostat se do Maďarska, Velké Británie, či za oceán…