Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Čapek -

Bass Whammy: ohýbač basových tónů je zpět a lepší než dřív

Digitech Whammy je součástí světa kytarových efektů již od roku 1989. Od té doby prošel pedál mnoha podobami – od původního WH-1 přes Whammy II, XP-100, který zahrnoval i simulace kvákadel a současné Whammy IV a Whammy V. Tato řada má ovšem ještě jednoho člena, bezpochyby nejvzácnějšího a opředeného nejvíce legendami – Bass Whammy z raných 90. let. Jedním z ikonických hráčů, kteří tento pedál proslavili, je například Justin Chancellor z kapely Tool.

Původní Bass Whammy vyšla po boku Whammy II ve stejném šasi. Lišila se nejen tmavě modrou barvou, ale i četnými harmoniemi, které byly považovány za „využitelnější“ pro basáky než pro kytaristy. Nová reedice Bass Whammy se k těmto odlišnostem hrdě vrací a kombinuje je s nejnovějšími změnami, které se objevily s nástupem kytarové Whammy V.
První rozdíly oproti originálu a starším Whammy modelům jsou čistě technického rázu. Nový model se pyšní True Bypass zapojením (s rychlým a neklikajícím soft-switchem) a revizí také prošlo napájení – ačkoliv Bass Whammy stále vyžaduje 1,3A proudu, využívá nyní stejnosměrné napětí, narozdíl od starších modelů, které jely na střídavé napětí. Hráč již tedy není tak téměř beznadějně odkázán na originální firemní adaptér, což je rozhodně vstřícný krok.

Mnohem podstatnější novinkou je nově přidaná možnost polyfonie, přibraná z Whammy V. Polyfonie napomáhá zbavit se digitálních pazvuků, známých ze starších modelů Whammy, a nestabilního trackingu při hraní souzvuků. Jelikož někteří hráči tento digitální chaos starších modelů napak vyhledávají, je polyfonie volitelná. Při jejím sepnutí se ovšem otevřou mnohé nové možnosti, neboť Bass Whammy nyní zvládá harmonizovat a pitch shiftovat i v rámci celých akordů. Při zevrubnějším testování bohužel vychází najevo, že polyfonie si stále nedokáže úplně stabilně poradit se složitějšími akordy a čím dále jsou intervaly hrané na base od sebe, tím větší možnost je, že Bass Whammy nebude akord úplně zvládat ani v módu polyfonie. Stále to ovšem nejde srovnat s původním monofonním trackingem a když se hrají jednoduchá kila či základní durové a mollové obraty, pedál funguje převážně na výbornou.


Asi nejpodstatnějším rozdílem jsou ovšem nové intervaly, které vychází hlavně z původní staré Bass Whammy. Přítomny jsou samozřejmě již tradiční oktáva, tercie, kvarta, kvinta a také sexta, mnohé z nich lze přidávat jak nad tak pod originální tón (v módu Harmony) či ve zmíněných intervalech tón „ohnout“ v módu Whammy. Najdeme zde ovšem i vynikající nový interval, přesahující rozsah oktávy, v nabídce označený jako 10th, neboli decima (ten lze, nejspíše díky velkému skoku) přidávat pouze nad tón). V každém módu můžeme plynule přelaďovat mezi dvěma harmoniemi, obvzláště povedená je možnost přecházet mezi horní kvintou a sextou, tento mód je okamžitě až nebezpečně inspirativní.

Horní i spodní kvinty se také povedly. Musím ovšem uznat, že při testu jsem si občas tajně přál, aby kombinace intervalů v jednotlivých módech byly postavené trochu jinak, či aby byl pedál plně programovatelný a šlo si zvolit kombinace intervalů „na patě“ a „na špičce“ libovolně. Pedál by pak nabral úplně nových rozměrů. Třeba se dočkáme v budoucnu.

Mimo harmonií a ohýbání tónů (které jsem si, uznám, příliš neoblíbil a nepřipadá mi na base zas tak použitelné) je zde samozřejmě přítomný legendární mód Detune, neboli chorus. Volit se dá mezi módy Shallow a Deep – v praxi volíme mezi malým a velkým rozladěním, tedy méně a více výrazným chorusem. Úroveň efektu je navíc ovladatelná polohováním pedlu. Ačkoliv zní Detune již na kytarové Whammy velmi dobře, řekl bych, že jeho síla je především v použití s basovou kytarou. Tam je jedním z nejlepších chorusů, které jsem kdy s baskytarou slyšel – a to bez jakéhokoliv nutného nastavování.

A třešnička na dortu pro ty, kteří se ptají, proč je vlastně potřeba samostatná basová Whammy – harmonie jsou jednoznačně čistší, než když zapojíme basu do kytarové Whammy. Bass Whammy opravdu zvládá sledovat basové tóny lépe, jde to poznat především u harmonie o oktávu dolů, ale všeobecně u všech harmonií, které hrajeme s nižšími tóny.
Bass Whammy je nejen jeden z mála dostupných harmonizérů a pitch shifterů určených pro použití s basovou kytarou, ale zároveň je to pedál, který k tomuto použití přistupuje inteligentně a snaží se nabídnout intuitivně postavené možnosti, které hráči umožní plnou kreativitu bez velkého přemýšlení co s pedálem vlastně má dělat. Posun k bezklikovému true bypass spínání, standardizace napájení a nová polyfonie, pomáhající k čistotě přednesu efektu, pedál výborně doplňují a dokazují, že Digitech je progresivně smýšlející firmou, která v budoucnu může ještě velmi příjemně překvapit.

Tagy Digitech

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY