Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley -

Bassbreaker 15: lampový plnokrevník z dobré stáje

Svět kytar a zesilovačů je v neustálém vývoji a pohybu. A ani velké a zavedené značky si nemohou dovolit z tohoto kolotoče na chvíli vypadnout. U Fenderu proto letos dali vzniknout nové modelové řadě celolampových zesilovačů Bassbreaker. Na nejmenšího představitele této řady – kombo Fender Bassbreaker 15 jsme si trochu posvítili.

Jak to vypadá?

Již na první pohled je patrné, že Fender se u řady Bassbreaker vydal zase trochu jinou cestou, než jsme z posledních let zvyklí. Kombo svým vzhledem nepřipomíná prakticky žádný současný model a designové prvky charakteristické pro tuto značku jsou zde zastoupeny pouze náznakově. Nejvíce se tak kombo vzhledově blíží legendárnímu zesilovači Fender Bassman z první poloviny 50. let.

Výrazných změn se dočkalo i samotné logo výrobce, které rovněž evokuje logo používané na zmiňovaném Bassmanu. Označení modelové řady je pak vyvedeno na hliníkové liště pod logem. Samotná skříň komba je vyrobena z vrstvené břízy, která je potažena šedým tweedem.

Ovládací panel je umístěn shora a nese – alespoň na můj vkus – poněkud nevzhledné a lacině působící plastové knoby, které nicméně svoji funkci plní a jejich nastavení je vcelku přehledné. Z pohledu zleva nalezneme na panelu nástrojový vstup, tlačítko Bright sloužící k dosažení čistšího a jasnějšího zvuku, potenciometr Gain za nímž následuje přepínač Structure, který ovlivňuje charakteristiku gainu v mezích Low – Med – High, tedy od jemného nakreslení až po řádně našlápnuté.

Dále následují potenciometry Bass, Middle, Treble a následně Master a Reverb. Charakteristické diamantové oko vám pak dává najevo, že zesilovač je v chodu a vše uzavírají dva páčkové spínače Mute a Power. Kombo o výkonu 15W je osazeno jedním 12" reproduktorem Celestion G12V-70 a samozřejmě zde nechybí ani možnost připojení externího reproduktoru.

To už se ale díváme na zadní panel komba, kde kromě zmíněného vstupu pro externí reproduktor s možností volby jeho impedance, nalezneme efektovou smyčku, linkový výstup se simulací reproboxu a nechybí ani "odzemňovací" vypínač Ground Lift a tlačítko Cabinet Emulation dávající do zvuku pocit velkého kabinetu, tedy funkce využitelné zejména při nahrávání. V útrobách komba pak nalezneme tři elektronky 12AX7 v předzesilovači a dvě EL84 v koncovém zesilovači. Kombo pracuje v třídě A/B a na svých 15W výkonu je až neuvěřitelně hlasité. Čímž se dostáváme ke zvuku.


Jak to hraje?

Jak vyplývá z výše uvedeného kombo je jednokanálové, pouze s možností výběru charakteristiky zkreslení. Samotný výrobce tuto řadu zesilovačů prezentuje jako aparáty s tvrdším, temnějším a špinavějším zvukem, než je u Fenderu zvykem a vzápětí zjistíme co je na tom pravdy. Kombo při nastavení korekcí "na rovno" a minimálním gainu (s přepínačem Structure v pozici Low a zapnuté funkci Bright) produkuje příjemný, čistý a teplý zvuk, který se svým charakterem trošku blíží legendárnímu Bassmanu.

Pootočením Gainu do prava a mírnou úpravou korekcí se zvuk zahustí a stane se tvárnějším. S přidaným reverbem je to krása, která musí pohladit duši i uši každého milovníka bluesového zvuku. Ani po vytočení Gainu na maximum nedostanete z komba nějaké výrazné zkreslení, pořád se jedná o lehký, avšak řádně dynamický a hlasitý crunch, který perfektně reaguje na sílu úhozu i techniku hry.

I kdyby kombo disponovalo pouze touto jedinou možností nastavení, stálo by už za úvahu. Před sebou však máme ještě další dvě varianty Gainu. Po přepnutí do polohy Med se dostaví plnokrevný drive a aparát již od čtvrtiny dráhy potenciometru Gain pěkně rockově kreslí a táhne tón. S přidáváním gainu se zkreslení zvyšuje již jen zlehka a přibývá spíš na hlasitosti a kulatosti zvuku. Třetí poloha přepínače Structure – High pak nabízí o poznání kousavější drive, který již plně odpovídá tomu, co Fender o této řadě prohlašuje.

Temný a špinavý drive, který se dá hnát až do extrémních poloh, odpovídajících modernímu pojetí kytarové hry. Našlapaný zvuk, který si perfektně rozumí zejména s humbuckery. Takový zvuk u celolampových Fenderů jen tak nenajdete. Dále je nutno aparátu přičíst k dobru fakt, že ani při maximálním gainu a hlasitosti zde není žádný markantní šum a to ani při použití kytary se singly. Naopak malá výtka patří Reverbu, který je při maximálním nastavení už téměř nepoužitelný, ale zhruba do poloviny dráhy potenciometru má naopak velmi příjemný charakter s měkkým dozvukem. Od poloviny dále již dost nepříjemně zvýrazňuje výšky.

Závěr

Fender touto řadou aparátů dokazuje, že ačkoliv si zachovává hodně ze své bohaté a úspěšné minulosti, nestaví své jméno pouze na ní a snaží se jít stále dopředu a přicházet stále s něčím novým a na trhu žádaným. S přihlédnutím k možnostem tohoto zesilovače, ke zvukové i technické kvalitě v dobrém poměru k ceně (necelých 17 tisíc korun) je Bassbreaker 15 skutečně horkým želízkem v ohni dnes tolik žádaných malovýkonných celolampových aparátů.

Tagy Fender

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY