Boss Katana 50: samurajský meč pro kytaristy

Značku Boss má většina kytaristů jednoznačně spjatou s vynikajícími efekty. Nyní tato proslulá japonská firma přichází s novou řadou zesilovačů s všeříkajícím názvem Katana. Boss Katana 50 bude asi hodně nebezpečná záležitost.

Jak to vypadá?

Padesátiwattové tranzistorové kombo o sympatických rozměrech cca 47 x 40 x 24 cm a únosné váze 11,6 kg je zapasováno do strohé šasi, potažené černou koženkou. Rovněž černočerná průzvučná tkanina, kryjící 12" reproduktor Katana, je ozdobena na horní a spodní straně bílou lemovkou. Nechybí ani klasické logo Boss. To nejpodstatnější se ovšem odehrává na horní straně komba, kde najdeme ovládací panel.

Jedná se o modelingové kombo s vestavěnými efekty a programovatelnými presety. Vše je ovšem velice přehledné a jednoduché a tak se ani méně zkušený či technicky nadaný kytarista nemusí obávat, že se ztratí v záplavě efektů, presetů, režimů, kanálů a kdoví čeho ještě.

A teď trochu podrobněji. Kombo disponuje celkovým výkonem 50 W, ale díky přepínači výkonu jej lze zkrotit na 25 W a dokonce i na výkon pouhého 0,5 W třeba pro potřebu domácího cvičení či tichého nočního nahrávání. Jak už jsem uvedl, jedná se o kombo modelingové, tudíž zde máme na výběr z pěti modelů zesilovačů: Clean, Crunch, Lead, Brown a Acoustic, který je (jak již název napovídá) vyhrazen pro použití s akustickou či elektroakustickou kytarou. Dále zde máme k dispozici efektovou sekci, kde naleznete 15 efektů, které lze měnit za dalších 55 a navíc upravit k obrazu svému, pomocí bezplatného softwaru BOSS Tone Studio. Upravovat můžete najednou vždy 15 efektů a použít můžete tři efekty současně. Což sice na jednu stranu není mnoho, ale pro běžné hraní myslím plně dostačující. Veškeré nastavení (vyjma nastavení potenciometru Master) si navíc můžete ukládat do dvou paměťových pozic, které jsou označené jako Ch1 a Ch2.

Co se ovládání týče, tak v sekci Amplifier máme k dispozici ovladače Volume a Gain, následuje sekce Equalizer s klasickým ovládáním Bass, Middle, Treble a v efektové sekci je každému efektovému bloku přiřazen rovněž samostatný ovladač. U efektového bloku Delay/FX nalezneme ještě miniaturní tlačítko Tap Tempo pro nastavení časové prodlevy. Nastavení požadovaného zvuku je velmi jednoduché. Vyberete si typ aparátu, nastavíte úroveň Gainu a Volume, nastavíte ekvalizér, stiskem tlačítka zapnete požadovaný efektový blok (jedním stiskem blok aktivujete, každým dalším pak vybíráte z přednastavených kombinací), přiděleným potenciometrem pak upravujete míru efektu (do poloviny dráhy upravujete úroveň prvního efektu, v polovině dráhy se přepne na efekt druhý a upravujete míru druhého efektu).

Výrobcem přednastavená kombinace efektů samozřejmě nemusí každému vyhovovat, a proto ji lze velice snadno překombinovat pomocí BOSS Tone Studio. Pokud se vám výsledek nastavení líbí a chcete si zvuk uchovat pro budoucí použití, stisknete tlačítko Ch1 nebo Ch2 na dobu přes jednu sekundu a máte uloženo. Pro vyvolání uloženého nastavení pak stačí krátké stisknutí příslušného kanálu a máte svůj zvuk k dispozici. Pouhá dvě paměťová místa osobně vnímám jako nedostatečná, ale v rámci přehlednosti a jednoduchosti ovládání tento "bossácký" krok zároveň i chápu.

A co nám nabízí zadní panel? Tak kromě vstupu pro síťový kabel je tu ještě Aux In, sluchátkový výstup, vstup pro footswitch (sloužící pouze k přepínání mezi Ch1 a Ch2) a dvoukanálové USB rozhraní. Tolik teorie – pojďme to všechno vyzkoušet v praxi.


Jak to hraje?

Už první hrábnutí do strun dává tušit, že tahle Katana bude trochu jinde než většina modelingových aparátů, na které jsem měl doposud příležitost hrát. Ač tranzistor, zvuk se svým naturelem blíží aparátům lampovým. Alespoň tedy v určitých ohledech jako je hřejivost a kulatost tónu. To se běžně u tranzistorů a modelingových aparátů neslyší. Co se mi u Katany rovněž líbí, že nedává svým simulacím aparátů nějaká pseudojména, podle kterých má každý poznat, jaký že aparát je právě simulován. Nechává tedy spíše prostor vaší fantazii a hlavně uším, které se nemusí zabývat tím, jestli ten "Marshall" zní jako Marshall a "Fender" jako Fender a soustředí se tak mnohem více na vlastní výsledný zvuk. Máme zde prostě Clean, Crunch, Lead a Brown (ten jako jediný je odvozený z konkrétních zesilovačů Boss Waza). A samozřejmě již zmiňovaný model Acoustic.

Není zde samozřejmě prostor věnovat se podrobně všem modelům a efektům, ale ve stručnosti lze konstatovat, že všechny modely aparátů jsou velmi povedené a použitelné. Tón má určitý charakter a přidáním efektu se tento charakter nevytrácí. Čisté zvuky znějí přirozeně, nechybí slušná dynamika a reakce na techniku hry. Některá modelingová komba mají tendenci zahltit vás počtem modelovaných zesilovačů a efektů a vy se pak místo hraní věnujete jen hledání, kroucení knoflíky a přepínání ve snaze nalézt něco použitelného. Boss Katana jde jinou cestou a nabízí jednoduché nastavení a použitelné zvuky. Modely aparátů znějí sami o sobě slušně a možnost dokrmit jejich zvuk nějakým tím efektem je o to luxusnější, že i většina efektů je na slušné zvukové úrovni (i když se samozřejmě najde pár takových, které vyloudí na vaší tváři spíše úsměv, než výraz uznání, ale je to také především otázka vkusu a nároků konkrétního hráče).

Ani při větší hlasitosti jsem nezaznamenal, že by se aparát zahlcoval, ale možnost připojení externího reproboxu by možná od věci nebyla. Ale vzhledem k tomu k čemu je aparát primárně určen - tedy ke cvičení, zkoušení, nebo hraní v menších prostorech se i tato drobnost dá odpustit. Ostatně řada Katana nabízí i stowattovou verzi a to buď ve formě komba osazeného jedním či dvěma reproduktory a nechybí ani stowattowá hlava.


Závěr

Kombo Boss Katana 50 bylo pro mě příjemným překvapením. Přestože nejsem zrovna příznivec modelingových aparátů, tohle kombo bych si ve své "stáji" dovedl představit, a určitě by tam jen tak nezahálelo. Díky možnosti propojení s počítačem, kde máte po nainstalování zmíněného softwaru BOSS Tone Studio skutečně široké možnosti ve výběru dalších efektů a detailního nastavování jejich parametrů. Což výrazně rozšiřuje možnosti tohoto aparátu i pro studiové použití. Pro živou produkci si budete muset vystačit s tím, co máte na ovládacím panelu a co jste si uložili do paměti (zde bych opravdu uvítal více než dvě místa, ale budiž). Software samozřejmě umožňuje i ukládání vámi vytvořených zvuků a vy si tak můžete do zesilovače "poslat" vždy to co zrovna potřebujete.

Vše je jednoduché, přehledné, intuitivní a rychlé jako švihnutí samurajským mečem. Vezmeme-li v potaz i příznivou cenu, která činí necelých šest tisíc korun, máme zde aparát, který nejenže v konkurenci obstojí, ale v ledasčem ji i dalece překoná.

Tagy: