Přejít k hlavnímu obsahu
Jiří Pospíšil -

BOSS ME-80: přesvědčivé zvuky, chybičky jen v detailech

BOSS ME-80 je multiefekt ošacený v bytelném kovovém provedení a narvaný snad každým efektem, co si jen kytarista dokáže představit a použít. Umí i zvuky typu CRUNCH, které jsou přesvědčivé a jdou hezky za rukou. Vše provedené ve firemní technologii COSM.

Vzhled

Multiefektu v krabici z cca 1,2 mm plechu se spoustou tlačítek dominují tři řady kroutítek rozdělených podle použití v osmi sekcích. Digitální "zapojení" jednotlivých efektů pro mě napoprvé není moc pochopitelné, ale to je téměř u všech takových krabiček. První efekt v řetězci je umístěn vlevo dole (COMP/FX1) a dále tu máme dvě řady nášlapných spínačů (celkem 8) pro přepínání BANK, PATCHů, režimů MANUAL/MEMORY, ruční ovládání/přednastavené banky) a TUNER (ladička). Trochu tu postrádám možnost BY-PASS.

Malý dvojmístný display ukazuje právě zvolenou banku (režim MEMORY), rozpoznaný tón při ladění (režim ladičky) a zda jsme pod/nad tónem (to ukazují dvě šipky na levé a pravé straně displaye) a nastavovanou hodnotu při manipulaci s kroutítky (režim MANUAL). Čtyři tlačítka slouží editaci (EDIT), zápisu (WRITE), vystoupení z editace (EXIT) a nastavení funkce pedálu v režimu manual (CTRL).

Nakonec je tu pedál s celkem velkou paletou možností. Tady je škoda, že celkové provedení krabice ničí plastový pedál. U nášlapných spínačů to celkem chápu, ale tady by se kus plechu ohnutého do U rozhodně vyjímal lépe.

Zezadu je vstup pro kytaru (GUITAR INPUT), pro mp3 přehrávač (AUX IN), mono/stereo výstup do zesilovače/ů, výstup na sluchátka (PHONE), USB výstup pro připojení s počítačem (USB COMPUTER), vypínač napájení (POWER), vstup na napájecí adaptér (DC IN), praktický úchyt na drát od adapteru a otvor pro zámek kensington.

Zespodu ještě najdeme přihrádku pro baterie (6 ks AA) a v balení je ještě také šest ks baterii AA a mimo cizojazyčný také český manuál. Ten je mimochodem velmi povedený a během deseti minut víte, jak co ovládat.

Ovládání

Kdo z vás měl někdy v ruce pár efektových krabiček, ten se tady rychle a intuitivně zorientuje. Stačí si jen zvyknout na fakt, že zobáčky kroutítek neodpovídají vždy svému nastavení a pro skutečnou hodnotu stačí podržet tlačítko edit a zakroutit kroutítkem, u kterého chcete znát přesnou hodnotu. V tu chvíli se objeví nastavená hodnota na displayi a šipky vás budou navigovat kam s kroutítkem zatočit, aby jeho zobáček odpovídal nastavené hodnotě. Schází tu nicméně editace pomocí EZ TONE, kterou mají řady GT a některé starší modely ME. Ta umožňovala vybírat z přednastavených efektů pomocí expresssion pedálu, a člověk se nemusel ohýbat k podlaze. Kromě toho lze celý multiefekt ovládat z počítače při propojení přes USB, stažením ovladače a programu BOSS TONE STUDIO. Tím se celý multiefekt promění na efektový procesor a zvukovou kartu s ASIO ovladačem.

Program jsem nestahoval, a tudíž ani nezkoušel, ale otestoval jsem nahrávání přes USB pomocí programu Audacity. Výsledkem bylo zjištění, že můj tři roky starý počítač na to nestačí – při záznamu se ozývalo praskání a pauzy. Hlavní problém bude v pomalém HDD a malé RAM. Pomohlo až nastavení bufferu v ovladači, což mělo za následek zvětšení prodlevy mezi nahrávaným zvukem a odposlechem, ale nebylo to nic extrémního.



Hrajeme si...

Nebudu tady popisovat všechny efekty, které BOSS ME-80 obsahuje, jak se ovládají a co já na to. Ten základ si můžete přečíst v manuálu nebo na stránkách výrobce. Popis těch 60 simulací by zabral většinu místa a já bych to psal snad rok. Rád bych ale aspoň shrnout jednotlivé sekce.

COMP/FX1 – kompresor, autowah, simulace akustické kytary a spoustu dalšího.

Kompresor fungoval jak má, auto wah taky, ale moc mě nepřesvědčily simulace snímačů SC/HB. Holt pár magnetů a kus drátu nic nenahradí. Moc se mi líbil hlavně efekt SOLO, který je v podstatě Boost s ovládáním hlasitosti, basů a výšek. Při jeho aktivaci se zvuk hezky rozjasnil a šel za rukou.

OD/DS – různé zkreslovače typu OVERDRIVE, DISTROTION, FUZZ apod.

Jelikož mám některé krabičky Boss a IBANEZ (jojo, i ten se nám tu objevil v podobě Tubescreameru TS808), neubránil jsem se porovnání. To se mi ovšem trochu vymstilo – a přistihnul jsem se při myšlenkách jak Trautenberk z Krkonošských pohádek: "To kyselo je málo kyselý a bramborák málo bramborovej". Tak jsem krabičky zase odložil… a než abych hledal konkrétní model, spoléhal jsem se na svůj sluch. A najednou to začalo fungovat. Oblíbil jsem si OVERDRIVE (Boss OD-1) a CORE (Boss ML-2). Na zbytek jsem se nějak zvlášť neupnul, ale bylo to spíš momentální náladou.

MOD – modulační efekty (chorus, vibrato, tremolo…

Já používám pouze CHORUS, a tak i tady byl pro mě prioritní. Zněl hezky a měl tu správnou jiskru. Celkem zajímavý efekt byl OVERTONE. Je to takový dvojitý oktáver, který přidává oktávu nahoru a dolů. Kroutítka si nastavíte tak, jak moc budou jednotlivé oktávy nahlas. Dalo se s tím vyhrát a celkově zpestřit suchý zvuk. I zbytek efektů byl použitelný a hezky oživily celkový zvuk. Jen to nepřehnat!

DELAY – různá echa, delaye...

Tady máme 10 různých dozvuků od ultra krátkých "záchodových" REVERBů po 38sekundový PHRASE LOOP. Pomocí nožního spínače DELAY můžete nastavit i tempo nebo délku phrase loop. Navíc je tu i kombinace CHORUS+DELAY nebo MODULATE. Já jsem si vyhrál s klasickým DELAY při cca 4 sekundách, PHRASE LOOP a REVERSE (jakoby zvuk pozpátku).

PREAMP – simulace různých předzesilovačů od akustického komba (AC) po Bogner (METAL)

Zpětně jsem si uvědomil, co mi v OD/DS schází. Jsem zvyklý používat DISTORTION (PROCO RAT nebo IBANEZ POWER LEAD) pro nakreslený zvuk a pro silné zkreslení jej "nakopnout" pomocí IBANEZ Tubescream. V sekci OD/DS jsou pouze jednotlivé efekty a efekt SOLO v COMP/FX1 prostě není Tubescream. Trochu nám to tady vynahrazuje tato sekce PREAMP, kde si můžete nastavit "nakřáplý" zvuk aparátu a "krabičkou" ze sekce OD/DS si zvuk doladit.

Tady byly pro mě použitelné zvuky TWEED (Fender Bassman), LEAD (Mesa Boogie MK 1), STACK (Marshall 1959) a METAL (Bogner Uberchall). Trochu zklamáním byly CRUNCH (VOX AC30) a CLEAN (obecný zesilovač). Nebyly moc konkrétní a rychle se nepříjemně zakreslovaly.



EQ/FX2 – ekvalizér + 2 sady modulačních efektů (PHASER, TREMOLO, BOOST...)

Možná si řeknete, proč zas další DELAY, CHORUS a pod.? Je potřeba si uvědomit, že doteď byly všechny efekty před sekcí PREAMP, a tudíž se i dozvuky a modulace s prominutím "sra.." do zkresleného zvuku aparátu. To není většinou moc žádoucí – a zvuk kytary v dozvuku, ztrácející zkreslení, je přinejmenším nepřirozený. Takže proto...

REVERB – efekty typu HALL

Tady jsou různé krátké dozvuky ve 3 typech a x nastaveních v jednom kroutítku tak, jak je to dnes známé v digitálních jednotkách v kytarových zesilovačích. Já toto moc neřeším a nechávám tenhle efekt spíš na zvukaři. Pokud si ale chcete připadat jak na záchodě (cvičil tam i Hendrix :), můžete si zvuk upravit, jak potřebujete.

EXPRESSION PEDAL – WAH, OCTAVER...

Poslední škatulka nám ukrývá EXPRESSION PEDAL. Ten v základu funguje jako VOLUME (takže pozor , jak vysoko dáváte MASTER VOLUME). Jeho funkce se dá přiřadit ke každému PATCHi zvlášť a dá se zapnout/vypnout stejně jako u klasických kvákadel sešlápnutím na špičku pedálu. Je tedy potřeba trochu síla a ta mi nekoresponduje s plastovou podobou pedálu. Každopádně můžete používat pedál jako kvákadlo nebo OCTAVER (nastavujete si, o kolik se posune druhý tón oproti základnímu v rozsahu prima až oktáva).

Celkem zajímavá funkce je FREEZE, kde si pedálem na min. normálně hrajete, a když dáte pedál na max, zůstane vám v krátké smyčce s nekonečným opakováním poslední tón. Navíc můžete ovládat velikost zkreslení sekce OD/DS, velikost FEEDBACK u sekce DELAY nebo RATE u sekce MOD. Vše je dobře použitelné, i když WAH rozhodně není CRY BABY.

Sečteno a podtrženo

Po několika hodinách testování jsem začal nabývat dojmu, že efekt je čím dál tím lepší. Potom jsem zjistil, že je to spíš tím, že si vybírám víc a víc zkreslené zvuky, které BOSS umí moc dobře. Stačilo ovšem trochu propláchnout uši mým Mesa Boogie V-TWIN, abych byl zpátky a začal zase od nuly.

Musím vyzdvihnout, že BOSS umí i zvuky typu CRUNCH, které jsou přesvědčivé a jdou hezky za rukou. Jen škoda několika detailů, jako že nelze napájet přes USB, v ceně není adaptér a plastový expression pedál. I přes to je to ovšem jeden z nejlepších multiefektů, které jsem měl kdy v ruce. Možná i proto mě hlava nebere, proč nižší řada BOSS ME-25 obsahuje v balení DVD s ovladači, množstvím zvuků, studia Cakewalk SONAR 8.5 LE, smyček bicích a toto monstrum z Taiwanu ne.

Navíc má BOSS silné zázemí a historii, takže se dá na internetu najít spoustu návodů a tutoriálů jak udělat zvuk jako z té a té nahrávky. Druhé video je jedno z mnoha a ukazuje jaké má BOSS ME-80 nepřeberné spektrum možnosti.

Tagy boss

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

profil
Na kytaru hraju od roku 1999 a prošel jsem několika více či méně průraznými skupinami jako Nexu.s, Black Hand... Aktuálně hraju ve skupině Rebelia. Rad si poslechnu skupiny jako Null Positiv, Arch Enemy, Dream Theater, Arakain, Linkin…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY