Chapman Ghost Fret: komfortní extravagance

Když se v roce 1958 na trhu poprvé objevily kytary typu Explorer, jejich obliba byly zpočátku mizivá. Popularita začala narůstat až koncem 70. let. A vysoký status si v okruhu svých vyznavačů drží dodnes. Extravagantní model Chapman Ghost Fret-BLA řady příznivců těchto kytar počítám ještě rozšíří.

Jak to vypadá?

Již od prvního pohledu nelze popřít, kde tahle kytara hledala svou inspiraci. Tvarově se jedná pouze o lehce zmenšený a modifikovaný Explorer, který ovšem oproti originálu od firmy Gibson disponuje reverzní a o poznání ostřejší hlavou a také průchozím krkem. Co se týká použitých materiálů, krk je vyroben ze tří kusů javoru, k němu jsou přilepena "křídla" z mahagonu Sapele a vše je překryto vrchním topem z fládrovaného javoru. Hmatník nesoucí 22 pražců je z ebenu a nultý pražec je vyroben z umělé slonoviny TusQ.

Struny jsou tažené skrz tělo přes pevnou kobylku a o bezchybné ladění se starají mechaniky Chapman. O přenos zvuku se stará dvojice snímačů Chapman Passive Agressive, typu humbucker. Veškerý hardware je černěný, což dokonale ladí se Satin Black povrchovou úpravou nástroje. Naopak na zadní straně a bocích nástroje si můžeme dokonale vychutnat kresbu dřeva a přesvědčit se o průchozím krku, neboť zde je zvolena toliko přírodní povrchová úprava, která tak krásně kontrastuje s přední částí nástroje. Design nástroje je tedy velmi povedený, pojďme se podívat, co nám nabízí po zvukové stránce.

Jak to hraje?

Ještě než prvně udeříme do strun, je potřeba věnovat trochu pozornosti dvěma humbuckerům Chapman Passive Agressive a zejména jejich ovládání. Kromě třípolohového přepínače a klasických potenciometrů Volume a Tone tu totiž nalezneme ještě jednu vychytávku. Tou je funkce Coil Tap, která je umístěna na push/pull potenciometru tónové clony a která rozepíná oba humbuckery a nabízí nám tak další tři zvukové možnosti alá single coil.

Kytara je již z výroby skvěle seřízená, osazena strunami D´Addario NYXL 10-46, mechaniky fungují perfektně a pevná kobylka je vybavena možností fixace kamenů proti nežádoucímu pohybu do stran, tudíž kytara skutečně výborně ladí a hra na ni je i přes neobvyklé tvary velice pohodlná a komfortní. Kytara pověšená na krku se nikam nepřevažuje a i hra v sedě je velice přirozená a pohodlná. Krk perfektně sedí do ruky (alespoň do té mé), je dostatečně rychlý a příjemný na omak.


A teď již ke zvuku samotnému. Už pouhé prohrábnutí strun na sucho dává pocítit přítomnost průběžného krku, který se projevuje zejména dlouhým sustainem a poměrně velkou hlasitostí. Po zapojení do zesilovače se ozval velmi příjemný čistý zvuk, který se po rozepnutí cívek ještě více zprůzračnil a i když nedosahuje typicky "stratovské" zvonivosti, je použitelný a inspirativní. Po přepnutí na zkreslený kanál se naplno projeví "našlápnutost" obou humbuckerů. Oba disponují velmi vyváženým frekvenčním spektrem, přičemž krkový humbucker má přirozeně ještě o něco basovější charakter.

Velmi dobrou práci zde navíc odvádí i tónová clona. Snímačům nechybí ostrost a agresivita, kterou mají ostatně vetknutou již do svého názvu, ale zvuk si přesto zachovává určitou zpěvnost a není pro uši nepříjemný. Při hraní sóla na krkový snímač je nejznatelnější dlouhý sustain a tón se neskutečně příjemně táhne za rukou. O něco méně růžové to ale bylo po rozepnutí cívek. Zvuk sice zůstal stále použitelný, nicméně postrádal trochu charakter. Osobně jsem tedy dával přednost hraní na humbuckery, které jsou o poznání výraznější a zvukově barevnější. Tady se nicméně může jednat jen o můj subjektivní pocit, někomu jinému může zvuk rozepnutých cívek lahodit. Každopádně komu se rozepnuté cívky zvukově nelíbí, nemusí je zkrátka používat.

Velmi kladně pak hodnotím umístění ovládacích prvků, neboť zejména potenciometr Volume je umístěn tak, že pohodlně umožňuje hraní "houslových" tónů, ale zároveň nepřekáží při rozmáchlejší hře. Jediné co mi na kytaře naopak trochu chybělo, byl samostatný potenciometr Volume pro každý snímač zvlášť, který by značně přispěl k větší možnosti práce se zvukem při použití obou humbuckerů současně.

Závěr

Pokud vám nevadí trocha té extravagance, nebo do vašeho stylu přímo zapadá, tato kytara vám nabízí možnost velmi zdařilé variace na téma Explorer. Oproti originálu se jedná o nepatrně menší, ale na druhou stranu zvukově o něco ostřejší variantu s (alespoň na můj vkus) atraktivnějším designem. Vezmeme-li do úvahy i cenu pohybující se okolo 26 tisíc, máme zde nástroj, který ač pochází z asijské (korejské) produkce, je velmi dobře řemeslně zpracován a zvukově za některými o dost dražšími zámořskými bratříčky rozhodně nezaostává.