Cort Classic TC: povedená variace na telecaster

Cort coby výrobce víceméně low-endových nástrojů je dávno minulostí a v současnosti firma sází sice na stále cenově dostupné, ale přesto kvalitní nástroje. Nedávno spojil své síly s proslulým kytarářem Hughem Mansonem. Výsledkem je zajímavá variace na téma telecaster – Cort Classic TC BIM.

Jak to vypadá?

Má vůbec smysl popisovat jak vypadá kytara typu telecaster? V tomto případě určitě má, protože Cort se rozhodl přeci jen něčím tuto notoricky známou klasiku okořenit. A těch odlišností není zrovna málo, tak si to vezmeme hezky popořádku.

Tvar těla samozřejmě vychází ze své předlohy, ale na rozdíl od klasického "telete" tu máme vybrání na zadní straně těla a zkosení na straně přední, tak jak jej známe spíše z kytar typu stratocaster a které přispívají k většímu komfortu při hře. Tělo je vyrobeno z jasanu, šroubovaný krk nesoucí palisandrový hmatník s dvaadvaceti pražci typu jumbo, je vyroben z kanadského javoru. Výztuž krku má maticové vyústění v místě spojení s tělem, jak to lze vídat zejména u originálních Telecasterů ze šedesátých let.

Na mírně stylizované hlavě nalezneme vintage die-cast mechaniky, které – ač firemní – chodí lehce a spolehlivě drží ladění. Na druhé straně prochází struny přes šest stavitelných kamenů skrz tělo. Jak se na správné "tele" sluší, je kytara osazena dvojicí snímačů - v tomto případě se jedná o dva singly Manson. A tady je na místě jméno Manson trochu rozebrat.

Celá kytara je totiž navržena a designována samotným Hughem Mansonem a jeho firmou Manson Guitar Work z Velké Británie. Tento muž se ve světě kytar pohybuje již více jak 30 let a na jeho nástroje hrají takoví hráči, jakými jsou např. John Paul Jones z Led Zeppelin či Mathew Bellamy z kapely Muse. Co se snímačů týče, chtěl u nich Manson dosáhnout nejen klasického vintage zvuku, ale i určitého přesahu do modernějšího soundu.

Ovládání snímačů je klasické, tedy pomocí potenciometrů Volume a Tone, které jsou však umístěny na maličko kratším kovovém plátku, než na jaký jsme zvyklí u Telecasteru a třípolohový přepínač snímačů je také trochu netradičně umístěn mezi těmito potenciometry. Jedná se ale o páčkový přepínač oproti nožovému originálu, a tudíž je ovládání pohodlné a jde jen o zvyk. Lehce odlišně stylizovaný je i bílý, třívrstvý pickuard. Ostatně jste-li ryze "telecasteroví" hráči, nebo máte tyto kytary alespoň často v ruce, připravte se na celkově mírně odlišný pocit ze hry daný jednak výřezem a zkosením na těle a také již zmíněným ovládáním. Výrobce kytaru oděl do slušivé modré metalízy (Blue Ice Metallic) a opatřil strunami D´Addario. Pojďme na zvuk.


Jak to hraje?

Kytara je již z výroby slušně seřízená, stačí jen doladit detaily podle individuálních potřeb, naladit a může se hrát. Již hra "nasucho" dává tušit, že tahle kytara nebude marná. Pevný a barevně bohatý zvuk, který příjemně rezonuje do těla kytary, zvonivé výšky a hlavně "twang". Tedy přesně to, co dělá telecaster telecasterem a co od něj také čekáme. Pokud zvuk nepokazí snímače, můžeme mít v rukou velmi zajímavý nástroj. Zapojuji tedy kytaru do zesilovače a... Hugh Manson to dokázal!

Ačkoliv se nejedná o nějaké high-end snímače, které by svou cenou logicky převýšily i celkovou cenu nástroje, ale spíše o jakousi "zlatou střední" kategorii snímačů, jejich zvuk je rozhodně kvalitní a použitelný. Kobylkový snímač má dravý a ostrý zvuk, ve kterém zůstal zachován parádní "twang" přítomný již při hře "nasucho". Čistý zvuk zvoní a v basech je slyšitelné "dřevo". Při mírném zkreslení se budou "tetelit" blahem zejména vyznavači country a snímač si dobře porozumí i se zkreslením silnějším. Přirozeně zde s mírou zkreslení roste i brum, ale to se dá očekávat.

Krkový snímač zní trochu zastřeně, ale nikoliv nepříjemně. Zvonivé výšky a kulaté basy se hezky pojí s krkovým snímačem a nenutí hráče při přepnutí snímačů k úpravě korekcí na aparátu, jak tomu občas u kytar typu telecaster bývá. Při kombinaci obou snímačů dostaneme zvuk perfektní pro doprovodnou hru, navíc s prakticky nulovým brumem.

Kytara má velmi slušný sustain a příjemně zpěvný tón, který se při větším zkreslení pěkně táhne za rukou. Zvukově tedy splňuje to, co se od "telete" očekává a i když pocitově se na ni hraje trochu odlišně, jde čistě jen o zvyk.

Závěr

Cort Classic TC je po designové, řemeslné i zvukové stránce hodně povedená variace na téma telecaster a spojení firmy Cort s legendárním Hughem Mansonem byla trefa do černého. Pokud máte rádi charakteristický zvuk telecastera, pohodlí stratocastera, ne tak úplně okoukaný design a zároveň nechcete či nemůžete dát za kytaru svůj roční plat, stojí za to tohle "telátko" alespoň omrknout. Při vší kvalitě, kterou oplývá, vám na něj totiž bude v pohodě stačit plat měsíční.