Klub Cavern, Liverpool Matthew St.

Chcete dobrý zvuk? Čtyři nejčastější chyby při živém hraní

Praxi zvukaře provozuji již kolem dvaceti let. Za tu dobu jsem měl možnost zvučit akce v nejvetších pajzlech, přes kluby, kulturáky, open airy, až při mém pobytu v UK akce typu Manchester MEN Arena. Tento článek je věnován začínajícím a poloprofesionálním kapelám, protože jejich koncertů je zdaleka nejvíc. Může ale také napovědět zvukařům v klubech, protože právě kluby se často potýkají se špatnou akustikou nebo malým prostorem.

Začátkem bych rád podotkl, že není pravda, že úkolem zvukaře je věrně přenést zvuk muzikanta k uchu posluchačovu. To platí velmi zřídka v případech, kdy muzikanti v kapele věnovali nemalé úsilí výběru nástroje, zvukové banky, komba, ale také cvičení hry a souhry jeden s druhým. Většinou zvukař musí upravit zvuk tak, aby výsledný celek dobře fungoval. Dobrý zvukař, který nechce zabít posluchače, obvykle použije zvuk z pódia a do péáčka pošle jen to, co chybí. Pominu-li opravdu nezkušené zvukaře, zde začíná být jasné, že jak kapela zní, není otázkou zvukaře, ale primárně jak kapela zní na pódiu. Budu povídat o klasickém schématu malých a středních sálů, při použití pódiových odposlechů a snímání všech jednotlivých nástrojů individuálně.

1) Bicí – činely

Činely patří vůbec k nejsmrtelnějším zvukům, které se na pódiu vyskytují. Bicí se staví obvykle doprostřed stage a ostatní muzikanti stojí kolem nich. Pokud má bubeník v oblibě sto tunové činely, které po úderu zní hodinu, pak se zpravidla jedná o neřešitelný problém. Na pódiu se nikdo neslyší, takže se všichni přidaj a výsledek je totální koule agresivního kraválu. Zvukaři pak nezbývá nic jiného, než tenhle brajgl z pódia přeřvat péáčkem tak, aby aspoň byly slyšet zpěvy, což vlastně taky nejde, protože zpěvačka zpívá ustrašeně a její mikrofon vtipně bere činely, protože stojí metr před největší čínou. Práce s kompresorem na takovémto zpěvu zůstává fantastickým snem.

Byl jsem se podívat na prezentaci, kde Pepa Cigánek předváděl činely Meinl. Na této akci jsem natočil jednu ukázku na telefon...


Všimněte si, jak i přes Pepovy údery do činelů je slyšet ságo a podklad na pozadí – a to je nahráváno na pitomej telefon. Po předváděčce jsem se se s ním na téma činelů bavil a on mi řekl, že si samozřejmě vybírá činely podle typu akce, kde hraje. Pokud hraje v klubu, tak si bere činely, které hrají potichu. Pokud hraje v aréně, bere si činely, které hrají nahlas. Osobně jsem si i vyzkoušel poslech uchem půl metru od činelu, když do něj Pepa bouchal, a byl jsem překvapen, jak příjemně může činel znít, aniž by vám utrhl ucho.

Závěrem: Hlasité, tlusté, těžké činely rozhodně NE. Rána do bubnu by měla být dvakrát tak hlasitější, než rána do činelu. Pak má teprve zvukař prostor k tomu, aby konečně mohl se zvukem pracovat, třeba pomocí overheadů, které většinou v klubech nelze vůbec použít. Můžete namítnout, že zrovna tyhle činely se vám hrozně líbí… posluchač v klubu nepozná jakou barvu zvuku má činel, ale kurva pozná, jestli mu to utrhne hlavu.

2) Kytara

Kytarový zesilovač byl vynalezen kolem roku 1930 na zesílení havajské kytary. Myslím, že to byl Leo Fender, kdo ve 40. letech použil stejný princip pro svoje experimenty, až byl zrozen klasický kytarový zesilovač a kombo, jak je známe dnes. Muzikant si zesilovač postavil za sebe, aby jej slyšelo obecenstvo a aby byl také slyšet na pódiu. Tento princip vycházel z tehdejších potřeb zesílit kytaru a basu tak, aby se dalo hrát v hospodě, kde nebylo žádné jiné ozvučení. Tomuto principu ale definitivně odzvonilo koncem 60. let po legendárním Woodstocku, kdy bylo jasné, že užití výkonného P.A. systému přináší obrovské výhody při práci se zvukem.

Kytarový zesilovač je z principu velmi směrový. To znamená že hraje velmi hlasitě v ose reproduktorů. Mimo osu reproduktorů se zvuk drasticky mění. Většina kytaristů má zesilovač postavený na zemi, nebo kombo dává na židli, maximálně však výška reproduktorů bývá kolem hrudníku. Takhle mají kombo ve zkušebně a logicky podobnou polohu pak používají při vystoupení. Problém je, že to, co kytarista v takovém případě slyší, zdaleka není jeho zvuk. Jeho zvuk je právě to, co je slyšet v ose reproduktorů. Zkoušeli jste si poslechnout, jak zní vaše kytara přímo před reproduktorem? Tam, jak se dává mikrofon? Hnusný, co? Moc to řve, nejsou tam basy… a je to strašně nahlas oproti tomu, když poslouchám jen o malinko vedle. Přitom připočteme-li výšku pódia k židli, na které stojí kombo, zjistíme, že osa reproduktorů komba je skoro přesně ve výšce uší posluchačových… a pozadí kytaristy. Skoro to vypadá, že má kytarista uši v prdeli?

Dnes nalezneme péáčko téměř v každém klubu. Používání komba jakožto zdroje zvuku pro posluchače je tedy přežitek starý nějakých 50 let. Nedá se s ním rozumně pokrýt větší množství posluchačů a jeho zvuk se rapidně mění vzhledem k posluchačově poloze. Naopak směrovost se dá dobře využít na pódiu, kde bychom se všeobecně měli snažit o co největší ticho. Jaká je tedy ideální poloha komba? Už Leo Fender kdysi vymyslel nožicky přidělané z boku na kombu, aby se dalo naklopit. Kytarista by tedy měl mít kombo namířené tam, kde má uši a pokud možno tak, aby nebránil ostatním členům kapely slyšet jejich aparát. V případě, že se kombo nedá ztlumit kvůli barvě zvuku, rozhodně doporučuji power brake nebo výměnu aparátu. 100 a více wattový zesik na kytaru je rozhodně nesmysl. Podle mého názoru na hraní v klubech je absolutní strop 50W. V dnešních dobách není problém koupit výborně hrající zesilovače, které mají 30 a méně wattů a spolu se šikovným umístěním reprobedny směrem k uším kytaristy naprosto postačí. Pokud se jedná o hardrockovou partičku, která by vypadala blbě s 15W chrastítkem, bez té svojí hradby, tak ať si to s sebou vozí! Nikdo přece nepozná, ze kterého zesiku se zrovna hraje (tohle používá např. Machine Head - za svojí obrovskou hradbou mají schované malé kombo s mikrofonem, namířené do zdi). A ještě se vrátím ke zvuku, když je kombo/bedna namířená na uši kytaristy – má to samé výhody: nutí vás to nastavit si zvuk, jaký potom bere zvukař mikrofonem, výborně se slyšíte i při relativně slabé hlasitosti aparátu, na pódiu je klid.

Pokud prostě kytarista nezkousne aparát jinde, než klasicky za sebou, může si pořídit malinký paravan z plexiskla, třeba jako používá Radim Hladík při koncertech kapely Blue Effect.



3) Basa

Basa a kytara se od sebe liší frekvenčně, výkonem a směrovostí. Basa je obvykle posazena o oktávu níže, potřebuje více výkonu a není tak směrová. Co to v praxi znamená?

Zde hraje roli především akustika prostoru, ve které obvykle kapela hraje. Vzhledem k tomu, že většina klubů má k dispozici sklepní prostory vystavené z betonu, pálených cihel, žuly apod., bez akustických prvků, doba dozvuku basových tónů může jít až do několika sekund. A nemusíme chodit jen do malých klubů. Příkladem budiž pražská Roxy nebo Akropolis (tímto dávám velký palec dolů všem památkářům, kteří svým konzervativním přístupem znemožňují při rekonstrukci objektů instalaci akustických prvků a nebo majitelům, kteří koupí drahé ozvučení a nedají ani korunu na akustiku). Dobu dozvuku si představte tak, že po rychlém zatlumení struny ještě slyšíte zvuk doznívající v místnosti. Čím dále stojíte od basového komba, tím více slyšíte onen dozvuk na úkor prvotního tónu. Dlouhý dozvuk znepřehledňuje hru na nástroj, rychlejší pasáže se slévají dohromady, vzniká koule, která znemožňuje čitelnost spodního pásma kytar, zpěvu, kláves… Co s tím?

Zde opět platí – basový aparát by se neměl používat na ozvučení sálu, ale pódia. Moudří už tuší, že tedy není nutné mít tisíce wattů, ale postačí třeba i pouhých sto. Ono, upřímně, sto wattů je docela hodně, když se nevyplácá na frekvence pod 80Hz, které vůbec nejsou potřeba (to je takovej ten vítr, kterej hejbe s teplákama). Oni tam stejně jsou, i když je stáhneme, ale tak akorát. Navíc, zvukař má obvykle k dispozici DI výstup, takže si může vytáhnout, co je potřeba. Basa má znít konkrétně! Na pódiu je hlavně potřeba slyšet basákův rytmus, protože melodii kapela zná (nebo by aspoň měla). Směrovost basového aparátu není tak kritická. Basák si určitě může nastavit aparát do ouška, ale není špatné, když basu slyší i bubeník. Opět platí, že basák by neměl svojí hlasitostí bránit ostatním se slyšet.

4) Zpěv

Pokud se celá kapela bude řídit tím, co jsme si už řekli, tak zpěvák nebo zpěvačka můžou zjistit, že mají vyřešeno. Zde bych pouze zdůraznil tři nejčastější chyby.

Za prvé se jedná o držení mikrofonu. Budu se bavit o mikrofonu typu SM58, protože je to pódiový standard. Mikrofon nejlépe funguje, když se namíří tam, kde má zpěvák ústa. Je to neuvěřitelné, ale spousta lidí drží mikrofon pod bradou, nebo s ním míří do nosu. SM58 je konstruovaný pro kontakt rtů s mřížkou v ose mikrofonu. Prostě musí být namířen přímo na pusu, ne bokem, a musí se na něj zpívat co nejblíže. Pak má dobře prokreslené basy, zpěv je tlustý, okolní rušivé zvuky nejsou tak slyšet, dobře funguje odposlech. Při této pozici mikrofonu je však důležité neměnit polohu. Jakákoli změna se drasticky projevuje úbytkem hlasitosti zpěvu. Například kytaristé zpěváci často uhýbají od mikrofonu, když mrknou, co dělá basák nebo při hledání toho správného pražce. Pro správný vyrovnaný zvuk je podmínka držet ústy na mikrofonu jako přibití. Techniku oddalování od mikrofonu při zpívání hlasitých pasáží je třeba dobře ovládat, jinak působí více problémů než užitku. Pokud to dobře neumíte, je lepší to nedělat.

Tahle zpěvačka se zpěvem a jeho silou problém nemá - a pomáhá jí i dobrý výběr mikrofonu Lewitt...

Za druhé se jedná opět o držení mikrofonu. Někdo kdysi chytil mikrofon za bambuli a od té doby je to děsně kůl. Akorát že tím se totálně zkurví frekvenční a směrová charakteristika mikrofonu, zdůrazní se pásmo kolem 3Khz a mikrofon začne téměř s jistotou vazbit. Né že by to bylo vždycky špatně – například zpěvák z liberecké partičky Red Hot Iljič Lenin to záměrně využívá ve chvíli, kdy chce docílit zvuk podobný tlampači. Ale zpívat takhle celý koncert je obvykle blbě.

Za třetí – zpěvák/zpěvačka zpívá potichu. Tohle je asi nejsložitější změnit, protože to vyžaduje tréning. Ale na pódiu platí fyzika a pokud do mikrofonu jde slabý signál, zvukař jej musí hodně zesílit. To však jde pouze do určité meze, protože v tu chvíli začne mikrofon brát také další okolní zvuky, jako je třeba rytmičák od bubeníka a nebo moje oblíbené činely. Ve finále to vazbí a zpěvový mikrofon kazí celkový mix rámusem z pódia.

Tady bych ještě uvedl jednu výjimku, kdy se mikrofon naopak nesmí držet v ose před ústy – a to je pískání. Pro pískání je lepší si dát mikrofon bokem, jinak je pískání rušeno foukáním na membránu a nezní dobře.

Několik tipů na závěr

Základní pravidlo, které platí vždy – když se neslyším, tak je lepší ubrat kravál, který mi brání slyšet to, co chci, než přidávat vlastní hlasitost. Když se neslyším, tak je lepší ubrat kravál, který mi brání slyšet to, co chci, než přidávat vlastní hlasitost. Napsal jsem to schválně dvakrát, aby bylo jasno. Ideální stav je, když se ve zkušebně dostanete na úroveň, při které slyšíte vše včetně zpěvu, i když nemáte zpěvový mikrofon. Znamená to, že vaše aparáty včetně zpěvu jsou v souladu, že nic nehraje zbytečně nahlas a že váš hlas je dostatečně silný.

K bicím v každém případě doporučuji paravan z plexiskla. Ten se hodí vždy, protože není důvod mít na pódiu zbytečně kravál, ať se hraje v klubu nebo na open airu. Doporučuji vyšší, aby alespoň o 30 cm převýšil nejvyšší činel bicích. Paravan by měl být dostatečně velký, aby se za něj vešly i stojany na mikrofony. Vzhledem k tomu, že většina kapel si ho stejně nepořídí, doporučuji aspoň pořídit zvukařům do klubů, kde všem teče krev z uší.

Bubeník zpěvák by si určitě měl pořídit kvalitní kollerák, neboli náhlavní mikrofon, protože se u hraní prostě musí hýbat a tento mikrofon zaručí správnou polohu při zpěvu. Zde zdůrazňuji, mikrofon musí být opravdu kvalitní, jinak obvykle vazbí, nebo bere víc bicí než zpěv, zní jak konzerva, apod.

A úplně na závěr – říká se, že zvukař míchá zvuk kapely. Já tvrdím, že zvukař míchá energii, kterou kapela na koncertě vydává. Pokud kapela hraje nemastně neslaně, bez energie, tak s tím zvukař nic neudělá, ani kdyby byl sebelepší. Prostě je potřeba za to pořádně vzít, nebát se, dát do toho všechno. Neříkám třískat do toho jak hluchej do vrat, ale když už mám kapelu, tak předvádět nějaký výkon a né obtěžovat posluchače pokusem o produkci. V Anglii používají zvukaři jedno pravidlo, když si kapela stěžuje na zvuk: Shit in, shit out.

(Více od autora na Jiřin's blog)

Tagy: 

Komentáře

Souhlasím :-) pěkně v kostce sepsané :-)

Souhlasím. Škoda jen, že to stále spousta muzikantů nechápe. :-(

To, co se tu píše, je použitelný asi tak na 30% interpretů. Třeba na art nebo jazz-rockový umělce s velkým U. Navíc je to rada jak roku 1975, kdy ještě spoustu žánrů i vybavení nikdo neznal... Prostě nejsem si jistej, jestli ten člověk, kterej radí plexisklovej paravan na bicí do klubu?!!!!! vůbec někdy zvučil třeba hardcorovou kapelu. Taky jim říkal aby se ztišili a dělal tak ze sebe blbce? A nebo jim udělal (podle něj) prima zvuk jak Yes nebo Peteru Gabrielovi a oni pak všude nadávali na neschopnýho zvukaře. Slyšel ten pan zvukař vůbec někdy třeba industriální koncert? Protože i ten jsou někteří jeho kolegové schopni dobře nazvučit - jen se poněkud nedrží jeho "moudrých" rad...

Dělal jsem zvukaře řadu let, jednou hrála regionální garážovka a já pořád šmejdil po mixu jak idiot a zvuk nelezl. V ten samý čas majitel klubu dovlekl Elány, co právě dohráli koncert na sportivní hale. Na nástrojovku garážovky odehráli tři písničky. Neuvěřitelné, jaký to byl rozdíl, po minutě jsem dal ruce z mixu pryč a jen nadšeně poslouchal, nebylo třeba vůbec nic. Ano, mladé kalepy jsou plné mouder, vzorů a tváří se že posrali svět, ale měli by nechat klesnout svá nabubřelá ega a penisy a poslouchat ty, co chtějí odvést dobře svou práci, protože jí rozumí. Shit in- shit out je naprosto přesné vyjádření a moc se mi líbí.

...a co tak vytáhnout tu svou chytrou hlavičku z řitě...? :-D

no s těma MH tonení tak úplně pravda, že? https://www.facebook.com/MachineHead/posts/10151564371948823 ;-)

Často jsem zvučil metal i hardcore, a fyzika platí pro všechny. Taky je to velmi znát když přijede kapela často zahraniční, a je vidět že si to umí udělat. A ostatní kapely jsou pak třeba nasrané že jim zvukař zkurvil zvuk apod. ale je to stále stejné shit in shit out. A jasně na HC/metal tam asi obvykle nebudu cpát plexisklo, ostatně myslím že nemusí být vůbec potřeba, snad jen pokud má kapelá bicí, před nimi akustický klavír či nějaké aukustické tiché nástroje kde je potřeba zachovat dobrý poměr užitečného zvuku a bordelu. V malém klubu se taková kapela kromě kopáku/zpěvu/samplu prakticky když umí ozvučí sama :)

To je pravda že tohle lze aplikovat ne na 1/3, ale tak na 1/5 kapel. Vždy tam jinak bude konflikt - hlasitý bicí, hlasitá kytara, hlasitá basa. Nehlasitý zpěvák. Malinkej klub. To je podle me taky jeden z celekm zásadních problémú. Pořádat takové akce v kobkách a klubech velikosti většího obýváku. HC, metal, atp. A když už, tak se tomu nepřizpúsobit. Je totiž opravdu tristní ta pravda, že obvzláště kytaristé produkují 80% balastního zvuku, aby slyšeli ten "svúj". Ono natavit aparát aby i mimo osu reprákú hrál líbivě je nekonečné volume. Je to samozřejmně protichúdné, ale naprosto pravdivé. Ani jednomu kytaristovi, který není zvyklý poslouchat v ose svých reprákú by se mu jeho zvuk nelíbil, ani kdyby si nejdřív hlukem neustřelil hlavu. A také proto, když vetšinou kytaristé slyší nahrávky z mixu či videa z hledište neveří, že to je jejich zvuk :-) Ano kombíčka 15W, naklonené bedny atp, vypadají strašňě. Ale hrají mnohem lépe. Ale stejne to nikdo z rockerú nebude používat. A budou uhrávat Strahovský stadiony i v klubu 10x15m :-)

Jenom bych si dovolil malou polemiku ohledne idealniho stavu hlasitosti ve zkusebne, kdy je vsechno slyset, aniz by zpevak/cka mel mikrofon. To je podle me u stylu rocka tvrdsi nerealne, protoze bici proste neprezpivate. Zamerne pisu neprervete. Verte mi, ze pokud chcete zpivat technicky spravne=vydrzet treba nekolik dni po sobe zpivat hodinu a pul a vice, tak je velice tezke a od urcite urovne hlasitosti prakticky nemozne zvysovat hlasitost zpevu ( je to samozrejme dane i genetickymi predpoklady).

zdravím všechny,článek se mi líbí. můj názor je ten aby kapela dobře zněla a působila zvukově vyváženě,je potřeba jedno kompromis a vzájemná tolerance, dokud se budou hudebnici v kapele navzájem přeřvávat, nikdy to nepoleze ven tak jak má, většinou u mladých nevyhraných kapel pak nastává situace, že zvučí jenom kytary třeba i desítky minut protoze jim připadá, že se neslyší. zkušennosti se zvučením se na pódiu se získávají samozřejmě praxí takže tento problém bude existovat pořád, kor tady u nás, kde dělá muziku každý kdo má díru do pr..le :-)

Vysvětlit ovsem bubenikum aby cineli používali rozumne je nereálné . Nejhorší zvuk na podiu jsou beze sporu cineli. Ja osobně bych se spokojil s hi - hatou ale to zadnej Bubenik sám nezvládne. Rada z nich je přímo cinelama posedlá

Zdravim, zajimavy a poucny clanek (uz mi je jasne, proc mi jednou overheady na skopky staci a podruhe ne a ne). Zajimal by mne ale Vas nazor na prenos zvuku po "podiu", rozumej po podlaze. Hraju na stereo 2x 50w zesilovac - jednu shit lomenou bednu mam obvykle bokem, kolmo do "ucha" a druhou nizkou 2x 12" bednu tak nejak vzadu, v draze bubenika i basaka. Je to orange s takovyma dvema prkynkama misto noh. Vyrobce se dusuje, ze takove hi-tech reseni (opravdu jen cerne namorene dva kusy dreva) zajistuje daleko lepsi prenos zvuku a ze box lepe basuje. To mohu potvrdit, ze s touhle bednou mi obcas na zkousce basak nadava, ze mu lezu do pasma. Da se to ale videt i jako nevyhoda, protoze pak nizke frekvence parazituji na vsem okolo? Jak resit prizvedavani nizkych reproboxu? Je dobry kontakt s podlahou nebo nikoliv? (tzn resit to nejakou predni kontaktni podlozkou nebo naopak tlumivym profilem z PE peny)?

Dobrý den,
souhlasím bezezbytku se vším, co tu píšete. Mám ve všem stejné zkušenosti. Pódiová gramotnost low fi (tedy většiny) kapel je mnohdy nulová. Obecně platí, že nejvíce pomluv na zvukaře pochází od totálních vysmrkmásel.

Souhlasím s shit in shit out. Nesouhlasím ale se všemi závěry pana zvukaře. Opět to vypadá tak, s čím jsem se setkal už v polovině osmdesátých let - zvukař je pánem. Ne. Neplatí to ani na vzpomínám a vynášeném západě. Jestli mám na pódiu dobrý pocit ze svého zvuku, nebudu ho přizpůsobovat požadavkům zvukaře (myslím fatálně, lehké ztlumení či přidání je samozřejmě něco jiného). Mimochodem, power brake mění zvuk lamp. A další a další poznatky. S vaším článkem budou souhlasit hlavně zpěváci a zpěvačky se slabším hlasem. Takže doporučuji třeba Nightwish či Within Temptation. Rock, pane kolego, není folk. A když to nemá koule (abych se přidržel Vašeho slovníku) na jevišti, tak ten feeling nebude ani v hledišti. Zvlášť, když kapela narazí na zvukaře, který si s tím neví rady. Při cca stejném nastavení jsme se setkali s řadou na jedné straně pánů zvukařů a na straně druhé majitelů aparatur.

Díky za článek! Jasně napsané, teď už se toho jen držet...

Kdybyste věděli jak my trvalo dlouho přesvědčit kytaristy u mě v kapele aby se raději ubrali a natočili si aparáty na sebe a zvuk ven nechali na "pé-áčku"... To bylo furt: "delší zvučení... Je to zbytečný na takovejhle prostor ty kytary zvučit..." :-D Ale už se zadařilo.. I ve zkušebně je daleko míň kraválu... Já osobně používám takovej ten stojan pod kombo, kterej mi ho krásně nakloní a pak už si jenom stoupnout do správný vzdálenosti... Stojan je šikovnej skladnej a úplně v pohodě zvládne i dvou dvanáctku kombo co mam... Samozřejmě se nemůže ztlumovat do nekonečna, ale jde to téměř vždy... Blbý je když je bubeník řezník... To pak snad jenom molitanový paličky....

Hraju kytaru v Judas Priest Revival z Prahy. Klasický metal. Bubeník hraje na dva kopáky a nahlas, basák hraje nahlas, kytary tak akorát /100W hlavy cca na 40-50W/, zpěvák zpívá nahlas. Hrajem v čechách a v německu. V čechách jsou zvukaři, kteří si tím někdy ví rady, někdy ne. V německu zatím vždy v pohodě, žádný problém. Plexisklo před Marshallem - nesmysl. Možná pro Lenku Filipovou ok. Rocková hudba se hrála, hraje a bude hrát nahlas, jestli s tím má nějaký zvukař problém, ať jde zvučit folk a nesere se do bigbítu :-) co k tomu víc dodat. Jinak rady k držení mikrofonu beru. Ostatní zvukařské polopravdy bych nebral vážně....
http://www.judaspriestrevival.cz

Znám hodně dobrých zvukařů ok ale taky znám pár zvukařů který by se měli radši šťourat v nose

A obejde se kytarista bez strun? Spousta věcí se dá odehrát na 2 struny, ale stejně jich kytaristi mají 6 a víc. Proč? Je to asi tak stejná logika. :-)

Tyto rady jsou zlaté! Samozřejmě, že je nelze aplikovat vždy stejně. Bavíme se o příjemném a srozumitelném poslechu i v menších klubech, či hospodách?!!!
Pravidelně se stává, že u mixu konkurenční bubeník neslyší dobře bicí, kytarista kytary, klávesák klávesy, basák basu atd. Ano, ale zpěvu a textům je rozumět na prvním místě! Tak to zvučím já a marné je vysvětlování, že důležitý je příjemný a srozumitelný celek. Neděláme tady workshop jednotlivým nástrojům, že?!!! Jenže, když se někdo ožere a začne váznout artikulace, tak nepomůže ani zpěv nad ostatní :-))) Souhlas s Tomem: "Shit in- shit out je naprosto přesné vyjádření a moc se mi líbí."
Závěrem se omlouvám uraženým egoistům, neberte to osobně a hrajte jak nejlépe umíte! Každý dobrý zvukař si s váma poradí i když budete chtít "přeřvát" PÁčko, ale bohužel na účet ostatních muzikantů i posluchačů.

Se vším souhlasím. Jen s těmi plexiskly bych byl opatrnější, jde to i bez nich. Ale stejně je to vše dané tím, do jaké míry muzikanti ovládají své nástroje. Samozřejmě, že metal a hardcore má být nahlas ale profík musí umět zahrát i potichu. Jestli to neumí zahrát potichu, pak to neumí zahrát ani nahlas. Jen to neumětelství v tom randálu není slyšet ...

Jsedm kytarista a musim uznat ze plexi paravan pred bubenikem je opravdu paradni vec.Nedavno si to ten nas bubenik prinesl na zkousebni hrani a velice jsem to ohodnotil jako zpevak.Je pravda jak se na bici zacne smrdlat neco potichu a z lehka je to k nicemu a muzika ztrati koule.Toto tento clanek je poucny a diky za nej.

samej chytrej a hovno z toho. a nejaky revivali muzou jit do prdele

samej chytrej a hovno z toho. a nejaky revivali muzou jit do prdele

I těm co blijou do mikrofonu a šlapou na kole za bicíma neuškodí se ubrat a nevalit tak do toho ... ;)vlastně jsem asi nepotkal kapelu které by to neuškodilo. První koment ti radí dobře :D

říkáš, kytary nahlas, zpěv nahlas , bicí nahlas, bubeník s dvaceti kopákama a miliardou činelů nahlas, potom sejdi z toho podia a poslechni si jak to zní ven a s tím už zvukař moc neudělá, když ty máš všechno naplno jako idiot a mydlíš si tam ty svoje zkreslené kila ... nejlépe ať to zní jako cirkulárka a hovno z toho... pamatuj, že kdo neumí ten učí a kdo neumí vůbec nic ... hraje v revivalu :))

Mně připadá, že to pán psal krátce po návratu z ne úplně vydařenýho večírku. S částí "rad" se dá souhlasit, zbytek je na delší polemiku. O věku autora by se taky dala vést diskuze. Minule jsem tu četl podobnej článek, jen z opačný strany a bylo to psaný naprosto v pohodě a týpek v něm ze zvukařů rozhodně nedělal idioty, co jen pruděj, že je kapela moc nahlas (v lepšim případě). Naopak vybízel k větší toleranci, a to z obou stran. Navíc mi přijde, že pánovi jaksi uniká fakt ten, že se v českých klubech nehraje jen bigbít.

Mně připadá, že to pán psal krátce po návratu z ne úplně vydařenýho večírku. S částí "rad" se dá souhlasit, zbytek je na delší polemiku. O věku autora by se taky dala vést diskuze. Minule jsem tu četl podobnej článek, jen z opačný strany a bylo to psaný naprosto v pohodě a týpek v něm ze zvukařů rozhodně nedělal idioty, co jen pruděj, že je kapela moc nahlas (v lepšim případě). Naopak vybízel k větší toleranci, a to z obou stran. Navíc mi přijde, že pánovi jaksi uniká fakt ten, že se v českých klubech nehraje jen bigbít.

..neni revival jako revival..

...a nejen v tom,ze venku zvukari s hlasitosti kapely nemaj na rozdil od tech nasich problem...vykon zesilovace je osemetna vec,ale dam krk na to,ze pres 15w komba nektere zanry proste nejde hrat...sam pouzivam i v malych klubech dva 100w marshally s dvema boxy 4x12...jeden z nich ma 200w a druhy 300w reproduktory...cili sums sumarum 2000w...a predstavte si,ze s hlasitosti nemam problem ani v Kainu...da se to totiz ztlumit...takovy vykon neni na rozdil od mouder pana autora kvuli revu aparatury, nybrz kvuli barve....reproduktory s takovou rezervou totiz nekomprimovane prenesou vsechny (v ramci frkvencniho rozsahu reproduktoru) barevne charakteristiky zesilovace...hlasitost v decibelech je totiz na rozdil od wattaze tou podstatnou velicinou urcujici skutecnou hladinu zvuku...a stoupa exponencialne...to znamena,ze pri stejne wattazi je reproduktor s citlivosti jen o 3db vyssi o celou polovinu hlasitejsi...a korekce na marshallech maji rozsah kolem 16db...schvalne si typnete pri kolika wattech zacne reproduktor neprenaset basy,co mate na zesilovaci na plno....podivejte se na frekvencni prubeh kytarovych reproduktoru...a mimochodem...nemam bedny naklonene,dokonce je nemam ani na zidli...barvu zvuku mam overenou ze studia i ze zkusebny tichym poslechem zaznamu umisteneho mikrofonu....lidske ucho se prizpusobuje hlasitosti a posouzeni do ucha namireneho komba bez basu je prinejmensim diskutabilni...ja si pri nekonkretni slysitelnosti dokonce dopreju pravdepodobne zvrhlost...i pri dvou tisicove wattazi si radeji davam overeny kytarovy zvuk do odposlechu nez abych tavil kytaru naplno....coz je pravdepodobne predstava pana autora...jenz taky asi nejde s vykonem pa systemu naplno...ale jaksi samozrejme totez predpoklada u kytaristu....

... a kdo neumí ani učit ani hrát v revivalu, tak anonimně kritizuje .... :-)

To je neověřitelný, kdo všechno se tady dokáže vyjádřit. Dokonce i ti, kteří neumí psát. Když někoho posíláš do pr...., tak to aspoň zkus česky. ... ne revivali ale revivaly ...

No tak jednu ze života. Molly Hatchet, Skinny Molly, Blackfoot. Vždy hradba, vždy vokouřený, vždy 100W, v případě Molly Hatchet 5xFull Stack, tzn. A/B box na každej zesík. Komba vzadu jsou pověry. Když máš bednu 4x12 není problém ze směrovostí. Do klubu power brake a je to. Tvrzení, že velký aparáty jsou přežitek je nesmysl, 1000x ověřenej každým, kdo hraje v rockový kapele. Jejich hulení přes čáru je samozřejmě častej problém místních agro umělců, ale za to nemůžou ty aparáty. I když Marshally pod 7 na Master Volume hrajou blbě, já vím :-) Když je to nahlas, tak jsi starej, to říkal Ted Nugent...Prostě rock potichu je jak sex s gumou, nekuřáckej klub a Škoda Fabia 1.2HTP, nejlépe v kombinaci všech 3.
Pavel Marcel, Pumpa, support všech zmíněných nahoře. Mír

Už vidím p.LEMMYHO jak hraje na 60W combo postavený na židli

" Prostě nejsem si jistej, jestli ten člověk, kterej radí plexisklovej paravan na bicí do klubu?!!!!! vůbec někdy zvučil třeba hardcorovou kapelu."
hehe, moj zlaty, toto som si presne zazil s hardcorovou kapelou. chvila psychologie a dohovarania a hrali s plexisklovou ochranou. a hovorili, ze si taku kupia aj do skusobne :)) oni tiez v skutocnosti chcu dobry zvuk. a ked sa o klube rozprava, ze tam robia zvukari dobry zvuk, tak kapely tam s tym pridu, ze im zvukar poradi a dobre poradi. naozaj to pomaha a pritom nie som zvukar z povolania, zacal som to robit z nudze a nedostatku financii na externych zvukarov... skor respektujem fyziku a zapajam hlavu, ako tuna radi kolega a naozaj, po roku praxe sa mi ozyvaju kapely, ze chcu u nas hrat lebo "mame vyborny zvuk". a to vsetko bez kompresorov, delayov, efektov, gate-ov... nie, ze by som tie krabicky nepoznal, ale proste na ne neboli prachy. a ide to aj bez nich. ked sa zvukar snazi a kapelky to vidia, daju si poradit, beru ma vazne a tak... to, ze hraju punk nezmena, ze to su alkoholici a neda sa s nimi rozumne rozpravat. jasne, ze uspesnost nie je 100%, ale za pokus to vzdy stoji. niekedy pomoze aj nazorna ukazka... niekedy ma poslu do prdele s vetou "... ja som tak trochu konzervativny...", ked im navrhujem rozne ine moznosti rozostavenia aparatury... ale zase, mozno mu das aspon chrobaka do hlavy, a ked uz mu to povie stvrty zvukar, mozno si povie, ze hm... daco na tom je...

fyzikální zákony platí pro všechny, to prostě neochčiješ.. místo vymýšlení toho, jak vyvrátit autorovo poznatky, bych se zamyslel, jestli náhodou to není pravda co napsal.
Tento článek přesně vystihuje to, jak si někeří "hudebníci" počínají na podiu.. Zvučil jsem různé žánry a v každém žánru jsou dobří hudebníci i špatní.. Stejně jako dobří a špatní můžou být zvukaři ... Ale opakuju ... fyzikální zákony platí pro všechny

jak může měnit zvuk lamp, když je na konci řetězce? Za výstupním trafem, tedy oddělen od lamp? Žeby špatně použit?? Mnoho kytaristů jej používá a je to prostě řešení jak docílit zkreslení koncových lamp a nezbořit podium malých klubů a zkušeben.

Bejt tim pisálkem, tak napíši článek o tom, jak správně zvučit... Zvukař si má sám zkorigovat kapelu aby docílil požadovaného zvuku, protože muzikant neví, jak to zní ven. Opravdu miluji, když zvukař po vystoupení má připomínky typu "generál po bitvě" přitom do "kopáku" který hlasitě rezonuje nacpe mikrofon do vnitra bubnu a pak zkoumá, že mu něco vazbí a stáhne zpěváka (tím i jeho příposlech). Jsem muzikantem i zvukařem a tyhle články mi začínají iritovat...

Možná jste si článek špatně přečetl ... A to že se rock hrál nahlas ?? Ani na zahraničním trhu, nebyl aparát víc jak 60w .. PA 2x 35w bylo jen pro zpěv a nástroje hrající potichu. Takže třeba v kavárně nebo klubu se museli všichni přizbůsobit prostoru a obecenstvu. Stejně jako dnes na sále pro 600 lidí s PA 2x10kw rockovou kapelou a obecenstvem 50let a vejš, do "staříků" nebudeš hustit z "repráků krev" Paravan před kombem byl jen příklad, jak řešit hlasitost na podiu... víte??

Zvučil jsem pány z Pumpy jen jednou a byla to paráda. Nikdy lepší zvuk v Prdeli nebyl. Jde o to ,aby muzikanti nebyli hovada, a pak je to super. Tímto zdravím pana Pavla Marcela jednoho z nejlepších kytaristů v ČR.

Neznám kytaristu který by neměl dojem,že není slyšet a každý postupně zesiluje.Druhý den, při pohledu na knoflíky,žasne jak to hulil. Opravdový muzikant umí hrát i potichu akorát, že je to daleko větší makačka protože v rachotu se všelico ztratí.

Po přečtení Vašeho příspěvku soudím, že nejste ani dobrý muzikant a ani dobrý zvukař, ale nezoufejte jak to tak čtu tak nejste sám. Na Vašem místě bych se vrátil do ZUŠ nebo do dechovky/cimbálovky či k vážné hudbě (jestli jste vůbec v něčem výše zmíněném byl). Až poté se vraťte k zvučení či k rokové hudbě (soudím žánr dle Vaší reakce), pokud na to máte.

Velmi vystizne! Som amatersky zvukar a basak (tiez amater), a na male miestnosti mam male kombo (SWR Spellbinder Blue) Ked som sa konecne naucil pocut sa aj ked mi aparat k base nemasiruje ladviny, zrazu sa kazdy pocuje. :D Naposledy co som videl velku produkciu som bol milo prekvapeny ze aparaty k nastrojom boli za podiom otocene od podia a tahane do odposluchov a inEar. Na podiu je potom klud a vsetko sa da nazvucit ovela jednoduchsie! Berme si z tohto clanku priklad!!!

Krásně vystihnuté . Čím větší amatér a slabý muzikant,tím více mouder a pouček jak zvučit ze sebe sype. A by se ukáznil na pódiu jej ani nenapadne a po každé skladbě se ještě zesílí.
I když vyjímka potvrzuje pravidlo - někteří profíííci jako je třeba Hrach a spol s Fleretu chtějí mít na pódiu 5 x 5m ( dřevěná budka) tlak jako v hokejové hale a potom nastává ponižování zvukaře v přímém přenosu ....a nebo to dělají naschvál.
Scénář je jednoduchý/ MONITORY: zesil mi kytaru - neslyším ji / dobrý / housle nahoru -Ok/ TAK I OSTATNÍ NÁSTROJE ...Hrach po nastavení každého zvláště a odzkoušení dvou taktů se opět neslyší a opakuje se úprava hlasitostí znovu ....několikráte dokola.
Na prosbu ,aby se ztlumili na pódiu a ubrali monitory žádná odezva. Ani paravany v takovém prostoru nepomohou :-) Vše na hraně vazby a ven se to nedá pustit protože bordel z pódia je strašný a PA vazbí.
Stačí trochu sebekázně a pochopení práce kolegy zvukaře,který chce udělat vždy co nejlepší zvuk a ne posrat kapelu.
Jsem muzikant a občas i zvučím malé akce PA 10KW .

Podle mě by každá kapela co to myslí vážně měla mít svýho zvukaře, zvukař je jako člen kapely a měl by chodit i na zkoušky aby znal všechno.

ty jsi pekny jelito... kousek nahore mas grammar nazi orgasmus kvuli 'revivali' a tady napises 'anonimne'...

Neznám power brake, která by aspoň trochu neměnila frekvenční průběh výstupu. Možná není přesné říct, že mění zvuk lamp, ale určitě mění zvuk, který jde z reproduktoru. Ono i samotné buzení reproduktoru má vliv na to, co z něj leze. Takže použití výkonové brzdy pro snížení výkonu není stejné jako když správným zvukem něco nahrajeme a pak ztlumíme hlasitost. Taky jsou brzdy a brzdy - některé čistě odporové a jiné snahou o napodobení impedanční zátěže, a v tom je slyšitelný rozdíl i pro hluchoně. Pro živé hraní nicméně přijatelné řešení.

Zdravím,

jsem sice kytarista a dokonce se svou kapelkou hraju trash-death metal, ale musím uznat, že pan zvukař sepsal moc pěknej a poučnej článek. Každopádně mě docela zaskočil názor některých pisálků, že rocková či metalová kapela musí hrát nahlas, aby to znělo dobře. Což je samozřejmě blbost a luxusně se dá zahrát i při nižších hlasitostech. A těm co budou tvrdit opak doporučuji, ať se zkusí někdy nahrát sami ve zkušebně a ne jen ve špičkovém studiu. Pak totiž zjistíte, že s tou hlasitostí to je vážně problém :). Navíc není nic horšího, než po zkoušce pískání v uších, protože se ten a ten neslyšel. A až si uvědomíte, že v tom vytavenym aparátu na max to vážně není, že je to hlavně v tom sladit nástroje a naučit se hrát, tak pak teprve vemte vybavení a běžte zahrát na podium, to pak totiž konečně zvukařům přestanou padat vlasy a dobrejm kapelám to dopřeje více času, aby jim ten zvukař mohl nastavit ten jejich lahodnej zvuk a nemusel si půl hodinky jen seřizovat mixák a td. po otřesně znějící a hlučné kapele.

Jinak bokem na autora ohledně těch paravanů před ty bicí. Osobně jsem se s tím ještě nesetkal, ale s bicařem jsme usoudili, že to je svělej nápad a že by se nám nějaký ten paravan hodil a tak jsem se chtěl zeptat, jak tlusté by to plexisklo mělo být a jestli, když si to zbaslíme samy to bude mít aspon podobný účinek, jako ty na míru dělané v hudebních prodejnách. Předem díky za odpověď .

Souhlasím s tím, že spousta mladých rádoby muzikantů a rádoby kapel si myslí že sežrali svět i se zvukem. :-) Já osobně bych se chtěl zeptat. Pracuji jako klávesák i se zvukovými moduly. Poradil by jste nějaké finty abych nedělal zvukaři problémy především s nízkofrekvenčními oscilacemi popř. vibracemi? Néé že by se mi stal nějaký problém, ale při různých jiných vzorcích by mohl. :-) Dík. p.s. spoustu špatných muzikantů se schovává za dobré aparáty.

Netráp sa tým ... väčšina pultov má na vstupoch tlačidlo filtra subharmonických signálov pod 100 Hz, ak nie, tak zvukárovi stačí iba zľahka ubrať basy a je vyriešená vec. Nie je to vec, ktorú by mal riešiť interpret. Samozrejme ale treba mať tie presety aspoň trochu frekvenčne a hlasitostne vyvážené, aby nebol jeden hlasitý a dunivý,a druhý potichu a tenký ako z papiera. To sa potom zvukárovi zle vyrovnáva, a stačí, ak zasa prepneš iný preset, a zas má pomery rozhodené. Pokiaľ ale tie nastavenia hrajú dobre v skúšobni bez nejakých brutálnych skokov v hlasitosti a nejakých excesov v spektre, nemusíš sa báť.

Stránky