Ve studiu

Desatero muzikanta: ve studiu 1

Minule jsme se řádně připravili a nachystali všechno potřebné. Vzhůru tedy do hájemství prapodivných lidí, kteří neznají denní světlo a jsou obklopeni tajemnými přístroji. Tiskneme tlačítko zvonku studia...

Studia mají různé velikosti, vybavení a s tím související možnosti. Nemá smysl protlačovat jakýkoli teoreticky správný názor, který se ale v daných podmínkách nedá realizovat. O možnostech natáčení v konkrétním studiu je nutné vést debatu ještě před příchodem do studia.

Pokud má studio dvě malé místnosti, rozhodně v něm nemá smysl natáčet bigband nebo smíšený sbor. S folkovým triem nebo kapelou s elektronickými podklady a syntetizéry se ale do takového studia vypravit bez obav můžete.

Natáčení kapely s Andrewem Schepsem.

Desatero

1 – Zabydlení
Nejdříve obujte papuče, převlékněte do pohodlného domácího. Ve studiu můžete strávit i několik týdnů. Pohoda, kterou si navodíte, se nutně otiskne do vašich výkonů.

2 – Válečná porada
Pusťte studiovým pracovníkům vaše finální dema ze zkušebny. Nad nimi udělejte válečnou poradu, jakým způsobem budete natáčet, kde bude který nástroj umístěn a co vás ve které skladbě čeká. Předejdete tak mnoha nedorozuměním a zbytečnému plýtvání vaší energií.

3 – Trpělivost růže přináší
I ve studiu platí přísloví „práce kvapná, málo platná“. Vše se musí pečlivě nachystat, zapojit, vyzkoušet, nastavit a vyřešit případné problémy. Jinak byste později, kdy vás políbí múza, byli ve svém zápalu neustále přerušováni technickými předělávkami a nemohli ze sebe odevzdávat to nejlepší.

4 – Nebuďte u všeho
Pokud se například zapojují a nastavují mikrofony na bicích, běžte si dát kávu nebo čaj. Uvolníte tak prostor osádce studia a kolegovi bubeníkovi k rychlejší práci. Navíc s odpočatým uchem můžete pak odhalit některé nedostatky, které unavení účastníci martýria nepostřehli.

5 – Demo
Až je vše nachystáno a poslechy vyladěny, udělejte zkušební nahrávku. V režii pak zjistíte, kde je třeba ještě co zlepšit, jak případně upravit celkový zvuk a na co si dát pozor. Můžete si i názorně vyzkoušet technické možnosti snímání a naznačit, co se může dít v postprodukci.

6 – Mikrofony lžou!
Žádný mikrofon se nechová jako lidské ucho. Dejte na zkušenosti zvukového mistra a vězte, že ze záznamu uslyšíte poněkud jiný sound, než během natáčení. Je to v pořádku. Výsledný zvuk je u většiny žánrů umně vytvořená fikce.

I kdyby mikrofony lidský sluch věrně simulovaly, nemůžete mít například současně ucho uvnitř velkého bubnu, u malého bubínku, u každého tomu, nad činely, u basového a kytarového aparátu, před každým dechovým nástrojem, u zpěvákových úst...

7 – Metronom?
Metronom může být dobrým sluhou ale zlým pánem. Pokud nejste zvyklí hrát s metronomem, ve studiu je pozdě s tím začínat. Většině žánrů jedno striktní tempo může dokonce ublížit. Pokud jste ale v této disciplíně zběhlí a hrajete žánr, který přesné a neměnné tempo přímo vyžaduje, no problem.

Máte-li k dispozici více nezávislých poslechových cest, je dobré, když metronom slyší pouze bubeník a ostatní hrají podle bicích. Kapela má tak mnohem lepší souhru a celek líp šlape.

8 – Dělejte verze
Ne vždy se všechno podaří už při prvním pokusu, i když tyto mají nezaměnitelný punc. Dnešní technika umožňuje kombinovat různé záběry nebo party. Finální verze tak jde sestříhat z best of různých verzí téhož songu.

9 – Třikrát a dost
Nic se nemá přehánět. V mnoha variantách se člověk snadno utopí a při poslechu desáté verze už člověk ztrácí kromě sil i soudnost. První verze mívá nejlepší šťávu, mohou v ní být ale chyby. Druhá je většinou nejlepší, protože ve třetí už se všichni pod mikroskopem soustředí na detaily svého partu a celek i „šťáva“ se bohužel vytrácejí.

10 – První pocit
Ten je nejdůležitější a jediný pravdivý. Pamatujte na riziko, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Jinými slovy: Pokud si budete písničku pouštět neustále dokola, nebudete už vnímat chyby, ale naopak budete chtít „opravovat“ záležitosti, které jsou v pořádku.

Protože jste v procesu natáčení ponořeni až po uši a každou verzi jste slyšeli mnohokrát, je dobré zeptat se na názor někoho nezúčastněného. Pusťte hrubé studiové nahrávky kamarádovi.

Chinaski - první natáčecí den ve studiu Sono.

Telegraficky

- Vypněte mobily a přestaňte chatovat s přáteli. Je dobré věnovat veškerou pozornost natáčení. Navíc to ostatní „pracující“ velmi ruší.
- Nebraňte se novým nápadům i podnětům a realizujte je. S jejich vyhodnocením ale počkejte alespoň do druhého dne.
- Pokud se nenatáčí nebo nehledá zvuk, nehrajte. Ticho léčí a ostatní nemusejí vyvíjet nadlidské úsilí, chtějí-li něco sdělit nebo řešit.
- Kytaristé a basáci. V drobných pauzách, kdy přijímáte „povely“ z režie, laďte.
- I ve studiu zapomeňte na argument “Je to správně, protože to tak hrajeme už rok.“
- Pokud si všimnete, že nějaký kabel vypadl, nebo se mikrofon pootočil, informujte o tom mistra zvuku. Sami ale nic iniciativně nepředělávejte.
- Neťukejte do mikrofonů a už vůbec do nich nefoukejte! Kromě inzultace od osádky studia si takto může „vydělat“ i několik desítek tisíc korun a předčasně ukončit natáčení.
- Neberte do studia své přátele, děti nebo domácí mazlíčky. Jakékoli jiné místo je pro komunikaci s nimi tisíckrát vhodnější.
- Práce 20 hodin denně dílu rozhodně neprospěje. Nikoho nebude zajímat, jak moc jste během tvorby trpěli. Jediným relevantním měřítkem je kvalita výsledku.

Malé křídlo Jimmyho Hendrixe v Off The Road Studios. I ve studiu se dají natáčet všechny party současně. Dokonce včetně zpěvu.

Příště

I v dalším díle se vypravíme za už notně znavenými účastníky studiového klání. Natočením základů a některých playbacků vše totiž nekončí. Kromě zpívání a sól se musí ještě provést spousta postprodukčních prací. Teď nechme aktéry odpočinout.