10 kytarových aparátů, které psaly historii

Zesilovač je stejně jako nástroj a box s vhodným typem reproduktoru základní součástí zvukového řetězce každého el. kytaristy a podobně jako v případě kytar najdeme i u aparátů zásadní modely, jenž výraznou měrou ovlivňovali kytarový a tím pádem i celkový sound kapel drtivé většiny moderních stylů. Frontman vám v následujícím článku přináší krátký přehled desítky zesilovačů, které se staly pomyslnými milníky hudební historie.

1. Fender 5E3 Deluxe

Komba řady Fender Deluxe, jejichž výroba započala v roce 1948, jsou ceněna pro svůj dynamický a harmonicky bohatý zvuk s příjemnou kompresí. V průběhu let navrhl Leo Fender několik modelů této série, z nichž nejžádanějším byla verze 5E3 Deluxe v tweedovém provedení. Obvod aparátu, jenž se v portfoliu firmy objevoval v letech 1955 až 1960, pracuje na rozdíl od ostatních komb dané třídy s vyšším napětím a je vybaven rozdělovačem fází a driverem, což ovlivňuje signál mířící do koncového stupně.

Ten je vybaven dvojicí poměrně lehce zkreslitelných lamp 6V6 a usměrňovačem s elektronkou 5Y3 dodávající tónu citlivou reakci na atak trsátka. Zvuk Fenderu 5E3 Deluxe si oblíbil např. Mike Campbell, Billy Gibbons, Neil Young, Rich Robinson nebo Mark Knopfler. Kopie původních a dnes už cenově téměř nedostupných vintage modelů vyrábí např. firmy Victoria, Kendrick a Clark Amplification.

2. Vox AC 30 Top Boost

První Vox AC 30 původně navrhl inženýr Dick Denney pro kytaristu kapely The Shadows Hanka Marvina, jenž si stěžoval, že jeho AC 15 není slyšet přes křik fanoušků tehdy nesmírně populárního frontmana Cliffa Richarda. První sériově vyráběné Voxy AC 30 s koncovými lampami EL84 měly pouze jednu tónovou clonu a byly nabízeny v konfiguracích 1x12 a 2x12.

Koncem roku 1960 přistoupila firma k inovaci a výsledkem byl model se dvěma základními a jedním hybridním kanálem s volitelnými obvody Top Boost nebo Brilliance s posíleným gainem a duálními korekcemi. Každý kanál byl osazen dvěma nástrojovými vstupy (3x2) a funkce Top Boost se stala natolik žádanou, že byla do AC30/6 integrována jako standard. Typické středy a muzikální výšky oslovily řadu kytaristů a kapel počínaje Beatles, přes Briana Maye z Queen, až po Edge, jenž AC30/6 z roku 1964 použil snad na všech albech U2.

3. Fender Bassman

Seznam muzikantů, kteří používali nebo používají některou z verzí Bassmana, včetně ceněné 4x10 varianty z let 1957 až 1960, je opravdu dlouhý - začít můžeme např. u Erica Claptona, Buddyho Guye, přes Mika Campbella, Mika Bloomfielda, Jimmieho Vaughana až po Johna Fogertyho, Joshe Hommea nebo hvězdu rockabilly Briana Setzera.

Fender představil Bassmana, určeného původně pro basisty, v roce 1952, nicméně kytaristé velmi brzy zaregistrovali v té době téměř magického účinek tohoto aparátu na jejich kytary a Fender tak přestal zesilovač s optimálně položenými středy a vyváženým frekvenčním spektrem inzerovat jako basový model. Díky měkčímu zkreslení při vytavené hlasitosti se Bassman stal ideální kombinací pro Telecaster nebo Stratocaster.

4. Marshall 1959 Super Lead 100 Watt Plexi

Slavný zesilovač, jenž v šedesátých letech v podstatě definoval saturovaný zvuk elektrické kytary, byl na trh poprvé uveden v roce 1965 a disponoval čtveřicí vstupů pro dva kanály se společnými korekcemi. Aparát kreslil výhradně koncovou jednotkou, jejíž čtyři lampy EL34 poskytovaly výkon 100 W, takže hrát na Super Lead s hlasitostí nastavenou těsně před limitací chtělo trochu sebezapření.

Odměnou byl v určitých ohledech dodnes nepřekonaný a masivní sound, který si v kombinaci s kabinetem 4x12 bez problémů proklestil cestu i v té nejhlasitější kapele . Název Plexi odkazuje u této "čtyřdíry" na plexisklem chráněný přední panel. Podobné obliby se dočkala také 50 W varianta 1987 nebo 30 wattový JTM 45 a jeho kombo-verze Bluesbreaker.


5. Fender Twin Reverb

Asi nejvyhledávanější řadou těchto zesilovačů a komb s průrazným, pevným a křišťálově čistým zvukem a také mimořádně povedeným pružinovým reverbem je 85 wattová série z let 1965 až 1967 v provedení Blackface (černý ovládací panel), kterou kromě legendárního Stevieho Ray Vaughana používal i Steve Howe, Johnny Marr, Jack White nebo Dweezil Zappa.

V současné době se Fender k výrobě Twinu vrátil s úspěšným reissue modelem 1965 Twin Reverb, jehož konstrukce i obvody vycházejí z původních edicí. Při případné koupi Twinu doporučuji vyzkoušení s vlastní zkreslovací krabičkou - vstupní obvod některých verzí si totiž nemusí rozumět se všemi typy efektů.

6. Hiwatt DR103

Historie britské značky Hiwatt, za kterou stojí vývojář Dave Reeves, sahá do první poloviny šedesátých let, ale první větší marketingové úspěchy přišly až v letech sedmdesátých, kdy zesilovače této firmy začali používat hvězdy typu Petea Townshenda z The Who nebo pink floydovského kytaristy Davida Gilmoura.

Zlomový model představuje 100 wattový zesilovač DR103 s obrovskou projekcí schopnou převálcovat i výkonnější lampové aparáty. Základem této verze s čistějším a pevnějším tónem než bylo v té době u britských výrobků této kategorie zvykem, byl originálně navržený obvod, předimenzované transformátory, čtyři preampové elektronky ECC 83 (12AX7) a stejný počet koncových lamp EL34.

7. Roland JC-120

Jeden z nejpoužívanějších tranzistorových aparátů, jehož typicky jasný čistý a crunch zvuk s detailní projekcí je dán nejen koncepcí preampu a duálního koncového stupně s výkonem 120W, ale také speciálními 12 palcovými reproduktory s hliníkovými středovými vrchlíky, můžeme slyšet na mnoha nahrávkách světových kapel a interpretů včetně Andyho Summerse z Police, studiového esa Jeffa Skunka Baxtera, Roberta Smithe z The Cure, Pata Methenyho nebo na albech The Clash, Metallicy nebo The Cult.

Dvoukanálový Roland Jazz Chorus vyráběný v Japonsku od roku 1975 je vybaven distortionem, vibratem, reverbem a především skvělým a v některých ohledech nepřekonaným Dimension Space chorusem. Úspěch komba si vynutil rozšíření nabídky o verze JC-60 (1x12), JC-160 (reproduktory 4x10), JC-80 (1x15), hlavy JC-200 a JC-120H, další komba JC-50, JC-77 (2x10), JC-55 (2x8), JC-20 (2x5), JC-85 (2x10), JC-90 (2x10 Eminence) a v roce 2015 přišly na trh varianty JC-40 a JC-22.


8. Marshall JCM800

Ikonická a dodnes vyhledávaná řada aparátů, jejíž název vznikl kombinací iniciál a čísel z poznávací značky auta Jima Marshalla, debutovala v roce 1981. Jednokanálová série z nichž nejznámější jsou verze zesilovačů 2203 a 2204 (100 a 50 W) disponovala nově integrovanou funkcí Master Volume a předzesilovačem s vlastním ovladačem gainu, takže dostatečného zkreslení šlo docílit i při menších hlasitostech.

Aparáty se brzy po uvedení na trh staly masově oblíbenými především u rockově orientovaných hráčů a v kombinaci s předřazeným boostem později dominovaly kytarovému soundu mnoha metalových kapel. Ve svém arzenálu je měli či mají Kerry King a Jeff Hanneman ze Slayer, kytarový mág Steve Vai, Slash (GNR), Tom Morello z RATM a dlouhá řada dalších jmen. Marshall poté uvedl inovovanou dvoukanálovou edici (JCM 800 2205, 2210 atd.), která ale nedosáhla popularity předchozí série.

9. Peavey 5150

Společně s řadou Classic je 5150 zřejmě neznámějším lampovým aparátem z produkce Peavey. Zesilovač osazený čtveřicí koncových elektronek 6L6 poskytujících výkon 120W byl vyvíjen ve spolupráci s Eddiem Van Halenem a firma si tak snad ani nemohla přát lepší reklamu. Dvoukanál se společnými korekcemi představoval v tomto segmentu novou generaci high-gainových aparátů, jejichž nástup přišel v raných devadesátých letech.

Původní model následně dostal novější nadstavbu v podobě verze 5150 II se samostatnými korekcemi pro každý kanál, ale poté, co Van Halenovi v roce 2004 vypršela s Peaveyem smlouva, musela firma tuto edici přejmenovat na 6505. Nicméně i po této změně představuje 6505 průmyslový standard pro mnoho rockových a metalových kapel.

10. Mesa/Boogie Dual Rectifier

Od vzniku značky Mesa Boogie reprezentovaly firmu designéra Randalla Smithe především kompaktní a výkonově silné zesilovače a komba z edice Mark (různé verze I, II, III, IV a nejnověji i V), ale v roce 1989 přichází vývojové oddělení se zbrusu novými modely aparátů Dual a Triple Rectifier (100 a 150 W) a z pozice marketingu to pro tohoto výrobce byla trefa do černého.

Mesa Boogie díky těmto dvoukanálovým zesilovačům získala velké množství zákazníků, kteří před tím dávali přednost jiným značkám. Obrovská porce gainu, masivní odezva v basovém pásmu a typicky "chrochtající" středy oslovili spoustu kytaristů a to i přesto, že první, a mezi fajnšmekry stále nejvíce ceněná edice, neměla nejšťastněji vyřešenu efektovou smyčku.

Konstrukce preampu kombinujícího elektronky se silikonovými diodami nebo možnost zařazení solid state nebo lampového usměrňovače byla využita i u dalších, tentokrát tříkanálových variant, jež od roku 2009 tvoří páteřní edici řady Rectifier. Různé verze Dual a Triple Rectifierů jsou důležitou součástí zvukového řetězce kytaristů především hard rockových a metalových kapel jako např. Korn, Tool, Soundgarden, Living Colour, Metallica nebo Foo Fighters.


Na trhu se postupem času samozřejmě etablovaly také nové zesilovače značek Bogner, Dr. Z, Diezel, Soldano, Engl, PRS, Hughes&Kettner, Friedman, Victoria, Siegmund, Blackstar, Fryette, Splawn, Diamond atd. a svou renesanci zažívá např. britský Orange nebo newyorská ikona Supro, ale to už je téma, které by vydalo na další článek.

Tagy: