Kpt. Krab alias Will Eifell na Welcome scéně HS v roce 2018, foto: Eva Vrecková

Klíčem jsou dohledatelné informace a nahrávka, říkají dramaturgové Hradeckého slunovratu

Menší scény, které dávají šanci méně známým kapelám a začínajícím muzikantům, jsou na festivalech čím dál častější. Ani Hradecký slunovrat není výjimkou se svou Welcome scénou. Vyzpovídal jsem ty nejpovolanější – dramaturgy právě této scény festivalu, zkušeného rozhlasáka Milana Tesaře a Ondřeje Oborného.

Můžete v krátkosti představit Welcome scénu?

O: Jedná se o jednu ze 3 hudebních scén festivalu Hradecký slunovrat, která je součástí festivalu od jeho prvního ročníku v roce 2014. Tato scéna dává šanci méně známým a přitom zajímavým, ať už začínajícím či déle hrajícím hudebním projektům. Snahou této scény je tyto kapely objevit nejen pro posluchače, ale i organizátory jiných festivalů.
M: Cílem nás dramaturgů – a myslím, že v tomto můžu, Ondro, mluvit i za tebe, je, aby se vedle sebe střídaly kapely různých žánrů a výsledek byl co nejpestřejší. Troufnu si tvrdit, že Welcome scéna je takovým menším festivalem uprostřed festivalu a že by mohla fungovat i jako velmi zajímavá samostatná přehlídka.

Je vlastně takové scény potřeba?

M: To je, jako když se zeptáte, jestli je na festivalu potřeba kvalitní gastronomie. Samozřejmě že by taková akce mohla fungovat jen s klobásami a čínskými nudlemi, ale cokoli navíc a jakákoli exkluzivita festivalu obrovským způsobem pomáhá. Ale cítím, že toto přirovnání trochu pokulhává, protože i bez Welcome scény by Hradecký slunovrat svou dramaturgií byl poměrně exkluzivní akcí. Ale výběr dalších, třeba méně známých, kapel mu dodává ještě výraznější punc originality a rozšiřuje podle mě velmi důležitý rozměr, kterým je objevování nového.
O: Jsem přesvědčen o tom, že účinkování na této scéně reálně může kapelám pomoci, aby se o jejich tvorbě více vědělo. Kapely již před festivalem speciálně promujeme na našich stránkách, přímo na festivalu mohou kapely oslovit mnohé přítomné a s některými zůstáváme v kontaktu i dále.


Hradecký slunovrat je hudebně docela multižánrový festival – jaká jsou hlavní kritéria výběru účinkujících pro Welcome scénu?

O: Vašek Müller (pozn. ředitel festivalu HS) docela často říkává „na žánry si opravdu nehrajeme“. A tohle platí jak pro celý festival tak i Welcome scénu. Kapely vybíráme s Milanem zejména podle toho, jak nás osloví samotná jejich tvorba. Pokud se navíc mezi vybranými kapelami prolínají různé hudební žánry, jsme za to jenom rádi.
M: Cítím, že výběr není vždy úplně spravedlivý, ale tak to asi zůstane. Mezi přihlášenými bývají kapely, které léta a dobře znám, i takové, s nimiž se setkávám v přihlášce úplně poprvé. Ale nemohu vlastně říct, že by jedna nebo druhá kategorie měla jednoznačnou výhodu. Ano, mám možná někdy tendenci preferovat osvědčenou kvalitu a z několika málo nahrávek nebo amatérských videí nepoznám, jaká bude pro mě neznámá kapela naživo, ale na druhou stranu je někdy prvek (pozitivního) překvapení tak velký, že vsadím na intuici a do výběru zařadím úplného nováčka a doufám, že jsem se při výběru nezmýlil.

Jak se mohou zájemci na Welcome scénu hlásit a kdy je uzávěrka?

O: Přihlašování kapel probíhá jako každý rok formou zaslaných vyplněných přihlašovacích formulářů, které jsou dostupné na webu festivalu. Přihlášky je možno zasílat na email adresu openscena@hradeckyslunovrat.cz do 31. 12. 2018.
M: Já bych k tomu jen doplnil, že kapela by měla upozornit na své co nejkvalitnější nahrávky – na YouTube nebo jinde na internetu. Občas se stane, že zájemce žádný odkaz nepřipojí, a pak lovíme naslepo, případně nemáme žádnou možnosti si zájemce poslechnout. Šance, že vybereme někoho takového, je velmi malá.

Možná trošku široce – pomáhá, podle vás, méně známým kapelám a muzikantům koncept takových otevřených nebo dostupnějších festivalových scén?

M: Má to samozřejmě smyslu hlavně u akcí, na které chodí lidé. A protože Hradecký slunovrat má rok od roku vyšší (a velmi slušnou) návštěvnost, jsem přesvědčen, že v tomto případě to pomoc je. Navíc já jsem hlavní profesí hudební dramaturg a redaktor v rádiu a spoustu kapel z Welcome scény jsem k nám do Radia Proglas pozval třeba na živý koncert ze studia. Dokonce jsem zrovna dnes zjistil, že skupina Černý čaj, kterou jsem objevil díky Welcome scéně, si nyní vydává CD se záznamem hraní u nás v rádiu. Takže pro ně to byla naprosto hmatatelná pomoc.
O: V případě, že organizátoři těchto festivalů vskutku mají zájem o to, aby tyto doposud méně známé kapely více vešly ve známost a spolupráce festival-kapela tak nutně nekončí pouze odehráním koncertu na daném festivalu a scéně tohoto typu, věřím, že to má smysl.

Někdy totiž zájem „válcují“ hvězdy festivalu a na neznámé a klubové kapely je prázdno...

O: Dost možná největší posun, který v tomto roce Welcome scéna zaznamenala, se týká právě zvýšeného počtu posluchačů při koncertech kapel na této scéně. Publikum v rámci HS je navíc známé svou vnímavostí a „schopností poslouchat“, čímž se řadí mezi skutečné ozdoby festivalu.
M: Je pravda, že ještě v roce 2017 mě trochu mrzelo, že na některé kapely z Welcome scény nepřešlo z ostatních scén více diváků. Letos jsem bohužel z vážných rodinných důvodů musel festival vynechat, ale to, co říká Ondra (a nejen), mě velmi potěšilo. Věřím tedy, že i v příštích letech bude Welcome scéna opravdu pro diváky čím dál zajímavější.


Je šance, že si kapela z Welcome scény do budoucna zahraje i na velkém pódiu, ať už pod Bílou věží, nebo na nádvoří zámku?

O: Rozhodli jsme se, že každoročně jedné z účinkujících kapel na Welcome scéně nabídneme pozvánku a možnost účinkování na příštím ročníku Hradeckého slunovratu – na jedné z velkých scén. Současně se snažíme navázat spolupráci s přízněnými festivaly u nás, kde by si ještě v daném roce vybrané kapely z Welcome scény také zahrály.
M: Velké pódium by slušelo řadě kapel z Welcome scény, ale jeden Hradecký slunovrat není moc nafukovací. Tímto tedy zveme dramaturgy dalších akcí, aby se přijeli podívat a zkusili si vybrat.

Spolupráce mezi Frontmanem a Welcome scénou znamená pro kapely šanci udělat rozhovor a dostat se do mediálního prostoru?

O: Přesně tak. Vybraným kapelám z Welcome scény rádi zprostředkujeme možnost rozhovoru, a to nejen pro server Frontman.cz. Nabízí se zde pro kapely i možná pozvánka do pořadů Rádia Proglas, které je rovněž partnerem Welcome scény.
M: Jak už jsem říkal, u nás to může být právě koncert ze studia v délce 45 minut, ale třeba i hraní písní v běžném vysílání.

Jde o podporu lokální scény, nebo na původ kapely nehledíte?

O: Do konkurzu na Welcome scénu se každoročně hlásí kapely z celé ČR. Zatímco v loňském roce mezi vybranými převládaly brněnské kapely, letos jich bylo přece jen víc z bližšího opavského okolí a jedna dokonce přímo z Hradce nad Moravicí. Žádný záměr v tom ale není a kapely vybíráme vskutku podle toho, jak nás zaujmou. Mezi účinkující na Welcome scéně byly v minulých ročnících i kapely ze Slovenska a Polska.
M: Vidíš, Ondro, já jsem si ani nevšiml, že by bylo víc kapel z Brna, ale asi to tak bude… Většinou se ani moc nedívám, odkud kdo je. Ale zájem ze strany slovenských nebo polských kapel mě těší moc.


Na příkladu Polska jde pěkně ukázat, jak by mohla fungovat podpora u nás vznikajících kapel. Proč pořadatelé a potažmo i české publikum, tolik slyší na zvučná jména, ale na třeba velmi kvalitní, ale neznámou kapelu nedorazí?

M: Aby to fungovalo tak, jak má, muselo by se úplně změnit myšlení lidí, a lidí z médií především. Osvědčený model je, že rádia hrají to, co posluchači chtějí slyšet. Já mám na Proglasu tu svobodu, že mohu lidem nabízet to, co považuji za zajímavé, a vlastně je tím učím objevovat nové věci. Ano, jsem si vědom, že takové rádio je „odsouzeno“ k menšinovosti, ale sám dávám přednost svobodě a dramaturgii, za kterou si stojím, než nutnosti podřizovat se vkusu davu. Ale to možná odbočuji od otázky, na kterou stěží mohu dát jednoznačnou odpověď, a už vůbec ne recept, jak to vyřešit.
O: Osobně mne velmi polská hudební scéna zajímá a i v případě tamější podpory vznikajících kapel nacházíme v polských projektech inspiraci. Pokud bych měl mluvit čistě za festival Hradecký slunovrat, každý rok se snažíme, a to nejen v rámci Welcome scény, ale i v line-upu velkých stage, dávat prostor vedle headlinerů i třeba doposud méně známým kapelám. Docela často se stává, že právě tyto kapely mají od návštěvníků na svůj koncert skvělé ohlasy. A nás prostě baví jim tyto kapely pomoci objevit.

Nějaká rada, co dělat, nebo nedělat, pro čtenáře a hudebníky, kteří chtějí s kapelou na festivaly, nebo do rádií?

M: To by bylo na celý dlouhý článek, ale zaměřím se záměrně na jeden zdánlivý detail. Dnes, kdy si každý může pořídit nahrávku a šířit ji na internetu, kapely a muzikanti někdy podceňují formální stránku. Já dostávám do rádia denně nové písně a každý den posloucháme dvě až tři celá nová alba. Když mi někdo pošle pár nahrávek v mp3 bez popisu (tedy bez jmen autorů, informací o kapele apod.), odsuzuje se k tomu, že jeho hudbu odsunu v pořadí důležitosti někam na dno a možná se k ní vůbec nedostanu. Stále vnímám album (a nemusí být vydané na fyzickém nosiči) jako základní jednotku – a myslím tím album s bookletem (klidně v pdf), s informacemi o nahrávce a interpretech, ideálně s texty písní. Ani v době elektronické bych tuto dimenzi prezentace nepodceňoval. A pokud jde informace o kapele na webu, rozhodně dávám přednost faktům a snadno dohledatelným údajům (třeba o historii kapely) před nejmodernější grafikou.
O: Tady je myslím vždy rozhodující, jak je v tomto daná kapela sama aktivní a jak se dokáže sama nabízet a vyhledávat příležitosti jak pro hraní tak rozhovory. V případě, že je vskutku vidět zájem kapely se více dostat do povědomí – snažíme se kapelám, které vystoupí na HS, zprostředkovat možnost dalších koncertů, případně i rozhovorů ve spolupráci s partnery Welcome scény.