EHX Freezing: zchlaďte se také kytarově

Klimatizace jsou momentálně vyprodané, takže jak se trochu ochladit aspoň kytarově? Co třeba vyzkoušet freezing? Že netušíte co by to mohlo být? Často předvádí tzv. sound on sound David Gilmour (Pink Floyd), kdy poměrně složitým zapojením je schopný hrát zaroveň sólo i s podkladovými, jakoby klavesovými plochami. Občas se podobná funkce objevovala v multiefektech (Roland, Boss, Zoom, EHX) jako hold, infinite, drone nebo freeze, ale starý lišák Mike Electro-Harmonix Matthews stejně vyčmuchal díru na trhu.

Ne každý totiž měl tyto poměrně drahé věcičky k dispozici a taky se tam „zmražovaní“ ztrácelo v záplavě dalších funkcí. A tak se docela nedávno objevila nová krabička EHX Freeze Sound Retainer. Sympaticky malá, jednoduchá, levná, nekompromisně zaměřená pouze na freezing a přitom velmi zajímavě rozšiřující zvukovou paletu kytaristy.

Vysvětlování, jak se vypreparuje kratičký kousek signálu a nechá se opakovat, až vznikne klávesám podobná plocha, je poněkud těžkopádné, mnohem jednodušší je si udělat obrázek podle ukázek, kterých je na internetu dost.


Od zveřejnění prvních demo ukázek jsem věděl, že tento „mražáček“ chci. Používám ho jak pro pomocný podklad pod melodie, tak jako jednoduchou náhradu klávesáka (ušetřený honorář a místo v autě se rozhodně počítá ;)

Při troše cviku a správné koordinaci funguje opravdu výborně. Jen je třeba si dát pozor na dynamiku hraní, kvůli následné hlasitosti podkladu. Firemní hráč EHX Bill Ruppert pak předvádí ještě efektnější zmrazovací triky. Nějaké pihy na kráse by se sice postupně našly (např. příliš hlasitě cvakající footswitch), ale přes zasloužený úspěch v EHX nespali na vavřínech, naslouchali zpětné vazbě od zákazníků a brzy předvedli dramaticky vylepšenou verzi s mnohoslibným názvem EHX Superego synth engine. Kdo to myslí s freezingem opravdu vážně, ať rovnou zkusí vylepšit svoje kytarové ego Superegem!


Výrazně se rozšířily možnosti nastavení, kdy například reakční čas je možno nastavovat plynule potenciometrem (Freeze ma pouze několik pevně nastavených), místo jedné hlasitosti jsou dvě, a kromě klasického a latch módu přibylo ještě glissando a hlavně auto mód (při kterém se nemusí na nic šlapat a efekt reaguje sám, spouštěný nastavitelnou silou úderu). Respondenti uvádějí také teplejší – analogovější projev a lepší tónový tracking (to jsem však nezaznamenal, mně přišly krabičky při stejném nastavení stejné.) Navíc obsahuje také vlastní smyčku na připojení dalších efektů jak znovu inovativně předvádí Bill Ruppert.

Rozhodně doporučuji minimálně vyzkoušet. Takto převratná a chytlavá věcička se v segmentu kytarových efektů neobjevuje zas tak často.

Tagy: 
EHX