Přejít k hlavnímu obsahu
Elektron - analog KEYS
Elektron - analog KEYS
Roman Jež -

Elektron analog KEYS: analog s převratnou koncepcí

Ze severu k nám přichází další zajímavý projekt, který se zaměřuje na analogové nástroje a moduly s digitálním ovládáním. Z obou platforem vytěžit maximum a své produkty povýšit na špičkové komponenty zvukově hudebního řetězce, to je cílem mladé firmy Elektron.

Švédská firma Elektron se rozhodla pro radikální filozofii svých produktů. Nekompromisně spojila ryze analogovou tvorbu a zpracování zvuku s nespornými výhodami digitálního ovládání a ukládání hodnot parametrů. Tak vznikla zajímavá řada produktů mezi nimiž jsem pro dnešní recenzi vybral čtyřhlasý subtraktivní syntetizér analog KEYS, který má plně analogovou cestu od počátku až do konce. Všechny parametry jsou digitálně ovládány a koncepce nástroje je originální.

Mechanická konstrukce

Seveřané tradičně vsadili na poctivost, a tím dlouhou životnost. Strohé hranaté šasi je vyrobeno z hliníkových eloxovaných dílů. Odolná tlačítka s vyšším zdvihem slibují dlouhou životnost s možností razantního ovládání. Velký enkodér má lehký chod s jemnými aretacemi, tak je někdy přepnutí zvuku nebo nalezení správné hodnoty trošku obtížnější. Všechny otočné ovládací prvky kromě velkého enkodéru jsou pogumovány, proto je práce s nimi přesná a příjemná.

Klaviatura a joystick
Nástroj disponuje tříoktávovou syntetizérovou dynamickou klaviaturou s aftertouch. Dohmat je příjemný s tvrdým dorazem. Pro aktivaci aftertouch je třeba klávesu ještě řádně dotlačit, což může činit problémy při rychlejším hraní. Zvláštním nadstandardem je ledka nad každou klávesou která kromě jiného signalizuje její stisk (aktivitu oscilátoru). Zapuštění celé klaviatury do těla nástroje ale může dělat problémy při hraní v jejích krajních polohách.
Ke ztvárnění exprese muzikanta slouží Joystick korgovského typu. Horizontálně má vliv na zdvih (Pitch Bend), vzhůru ovládá vibráto (Modulation) a dolů periodickou modulaci filtru (Breath controller). Trošku nedotažené mi připadá mechanické zpracování, kdy páčka v krajních polohách tvrdě a hlasitě naráží do šasi.

Zadní panel
Tady se nachází mnohem více, než by se od čtyřhlasého analogu dalo čekat. Kromě konektoru sluchátek a stereo výstupu tu najdeme i čtyři separé výstupy jednotlivých Partů (hlasů). Vedle nich jsou dva konektory stereo vstupu a CV výstupy každého partu pro řízení jiných analogových syntetizérů nebo modulů. K digitální komunikaci s jinými zařízeními včetně počítače slouží klasické trio Midi In/Out/Thru a USB(b). Díky univerzálnímu zdroji fungujícím v rozsahu 100 až 240 V si uživatel nemusí lámat hlavu, v jakém že státě se zrovna nachází.

Ovládací panel
Na první pohled je uspořádání ovládacích prvků poněkud nepřehledné. V levé části je sekce s ovládáním tracků, výstupní hlasitosti (má vliv pouze na stereo výstup), s tlačítky módů, volby banky, transpozice i ovládání sequenceru. Pod displejem jsou navigační a ovládací tlačítka.
V pravé části panelu je sekce desíti enkodérů, pomocí nichž lze nastavit příslušných deset právě zobrazených parametrů. Pod nimi se nachází tlačítka přepínání stránek se základními parametry soundu (Osc, VCA, VCF, Env, LFO,...).
Ve spodní části hlavního panelu je šestnáct tlačítek krokového sequenceru a kolem malého joysticku se nachází několik užitečných tlačítek (transpozice, hold – sustain, apod.).
V centru nástroje je malý podsvícený LCD displej, na nějž se tvůrci snažili vměstnat co nejvíce informací. To při výběru zvuků a základních parametrů nevadí, v editu ale může být spousta titěrných údajů špatně čitelná zvláště při živém vystoupení.

Syntetizér - koncepce

Analog KEYS je subtraktivní syntetizér s plně analogovou cestou, která je digitálně ovládána a řízena. Pomocné obvody, přes něž neprochází zvukový signál, jsou většinou digitální. Nástroj není pouze čtyřhlasým subtraktivním syntetizérem, jak by se na první pohled mohlo zdát. Může být čtyřmi monofonními syntetizéry, multitmbrální jednotkou, převodníkem MIDI-CV, nebo řídícím centrem dalších analogových modulů.
Jeden řetězec analogového signálu obsahuje klasické prvky, jako jsou oscilátory, filtry, VCA, Envelope generátory, LFO a další. Vše lze vyšperkovat třemi efekty typu chorus, delay a reverb. Potud kromě vynikající kvality analogových obvodů nic překvapivého. Viz obrázek Blokové schéma. O mnoho pozoruhodnější je celková koncepce, jíž se budeme věnovat podrobněji. V popisu se netradičně budeme pohybovat od většího celku k jeho jednotlivým částem.

Organizace nástroje

Project
Základním pracovním prostředím nástroje analog KEYS je Project, který v sobě sdružuje 128 patternů, 128 kitů (sad), 16 songů, 4 globální sloty a Sound pool, jenž může obsahovat až 128 soundů (zvuků). V každém Projektu jsou také uložena obecná nastavení (tempo, efekty, apod.). Po načtení projektu se tento stává aktivním pracovním prostředím celého nástroje analog KEYS. Nástroj si pamatuje poslední načtený projekt i po vypnutí. Ukládání a načítání projektů najdeme v Global menu. Před načtením jiného projektu je nutné stávající uložit, jinak přijdeme o všechny vytvořené změny. Uspořádání jednotlivých komponent projektu je na obrázku Blokové schéma.

Sound (zvuk)
Zvuk se skládá z uložených nastavení parametrů jednoho tracku syntetizéru. Jedná se o nastavení oscilátorů, filtrů, VCA, Envelope generátorů, LFO a dalších. Zvuky mohou být uloženy buď v Sound pool aktivního projektu nebo v knihovně zvuků +Drive. Sound pool může obsahovat až 128 zvuků, knihovna +Drive má kapacitu 4096 zvuků.

+Drive je permanentní paměť s maximálně 4096 soundy. Je nezávislá na projektech, patternech, sequencích a všechny projekty k ní mají přístup. Při natahování nových projektů se její obsah nemění a neukládá se ani s daty projektu.

Track
Nástroj disponuje čtyřmi tracky; každý může obsahovat jeden sound. Buď obsahují všechny tracky stejný zvuk a nástroj se chová jako čtyřhlasý syntetizér, nebo jsme v multitimbrálním módu, kde každý part obsahuje jiný sound.

Kit (sada)
Sada obsahuje čtyři zvuky, vždy jeden pro každý track syntetizéru. Každému zvuku/tracku je přiřazena jedna kombinace FX (efektů) a nastavení CV (analogový synchronizační signál). V každém projektu je k dispozici až 128 Kitů.

Pattern
je elemntární rytmická jednotka daná svou délkou a obsahem. Pattern sestává z několika stop. Jedna obsahuje data týkající se not, v FX tracku se nacházejí data pro změny parametrů efektů a do CV tracku se ukládají data týkající se trigrování analogových zařízení. Každý údaj obsahuje časovou značku, která určuje, kdy se v patternu uplatní. Dál pattern obsahuje svá globální nastavení. Každý projekt má k dipsozici 128 patternů organizovaných v 8 bankách po 16 patternech.

Chains (řetězec)
Chains je řetězec až 256 patternů. Pro každý projekt je k dispozici 64 chains.

Song
Song je organizace a seřazení různých řetězců. V každém projektu je k dispozici 16 songů.

Jednotlivé patterny si můžeme představit jako takty nebo základní motivy. Ty se pak spojují v chains – sloky, refrény, mezihry, apod. A nezbývá, než z těchto dílů sestavit celou písničku – song.

Global
obsahuje menu pro základní nastavení syntetizéru, ukládání a natahování projektů, nebo personalizace nástroje (průběh dynamiky, nastavení displeje, výstupů, midi, konfigurace CV výstupů, update operačního systému apod.). V každém projektu jsou k dispozici čtyři sloty (paměťové pozice) pro různá globální nastavení.

Komunikace

K digitálnímu komunikaci mezi nástrojem a jinými zařízeními slouží standardní midi konektory a s počítačem je možno komunikovat pomocí USB protokolu. A konečně jsou k dispozici čtyři CV výstupy. Tak jde nezávisle ovládat a synchronizovat více analogových i digitálních nástrojů či zařízení. Analog KEYS jde jednoduše použít i jako převodník mezi MIDI, USB a CV signály.

Úroveň a polarita jednotlivých CV výstupů jde nastavit, aby šlo nástroj propojit prakticky s jakýmkoli myslitelným analogovým zařízením. Tak se analog KEYS může stát řídícím centrem vašeho domácího studia.

Ukázka zvuků analog KEYS

Zvuková karta a audio vstupy
Samozřejmostí je funkce nástroje jako profesionální USB zvukové karty s maximálním vzorkovacím kmitočtem 48kHz a rozlišením 24bitů. Dva audio vstupy jde také použít jako vstupy pro jiné analogové zařízení (jiný klávesový nástroj nebo externí signál), který může být se signálem analog KEYS jednoduše smíchán. Může se také „prohnat“ analogovou částí syntetizéru; to znamená zpracování pomocí filtrů, modulátorů a efektů.

Overbridge
Tato softwarová technologie umožňuje použít analog KEYS jako VST/AU zařízení ve Vaší DAW. Nástroj se chová v sequenceru jako standardní virtuální instrument, streamování jeho audio signálu a ovládání parametrů probíhá přes USB. Po stejných protokolech jde analogovou část nástroje využít pro zpracování audio signálu z DAW, tedy použít nástroj jako audio plugin.

Overbridge technologie integrace do DAW

Ukázka zvuků analog KEYS

Závěr

I když lze u nástroje tu a tam nalézt drobné dětské nemoci, lze jednoznačně analog KEYS zařadit k dalším povedeným kouskům skandinávské provenience. Progresivní inovátorská filozofie, výborný zvuk, nadčasová koncepce a skvělé vybavení posouvá tento nástroj mezi syntetizéry vyšší kategorie, než by se podle ceny mohlo zdát. Lze se jen těšit na doladění nedostatků, nebo novější verze s větším počtem hlasů.

Vychytávky:
– Analogový výstup pro každý Part zvlášť. CV výstup pro každý Part zvlášť.
– Po USB funguje jako zvuková karta.
– V DAW se chová jako VST/AU instrument včetně možnosti použít analogovou část nástroje jako nezávislou pluginu pro audio stream.
– Nad každou klávesou je led dioda signalizující aktivitu oscilátoru, partu, hodnoty kroku sequenceru, nebo stisknuté klávesy.
– Při zapnutí a vypnutí dá nástroj celkem slušnou ránu do všech audio výstupů. Určitě by bylo vhodné nějaké zpožďovací relé nebo jiné technické řešení.

klady
– špičkový zvuk
– plně analogová cesta s digitálním ovládáním
– separé analogové výstupy jednotlivých partů
– separé CV výstupy jednotlivých partů
– možnost použití jako zvukové karty, virtuálního instrumentu, nebo pluginy
– bytelnost konstrukce a ovládacích prvků

nedostatky
– málo intuitivní ovládání
– malý hůř čitelný displej
– hlasité zapínání a vypínání
– jen čtyřhlasá polyfonie

Přední a zadní panel Blokové schéma Příklady propojení
Tagy Syntezátory Elektron Elektron analog Keys

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY