Engl Gigmaster 15: parťák nejen do klubu

Pojďme se podívat na zoubek nejmenšímu počinu německé firmy Engl, kterou mnozí nazývají „evropská Mesa Boogie“. Tak co nám předvede Engl Gigmaster 15?

Koukáme, koukáme...

Kombo nějak nevybočuje z tradičního vzhledu aparátů Engl: černý tolex s černým panelem a knoflíky alá „Chicken Head“, dávají kombu takový old-school vzhled. Přední panel vypadá co do počtu ovládacích prvků stroze, ale máte tu vše, co potřebujete: zdířku Input pro propojení s kytarou, Input Gain nám ovládá a nastavuje citlivost celého aparátku, Lead Drive ovládá nastavení zkreslení kanálu, Drive, Bass, Middle, Treble na ovládání ekvalizéru, Lead Volume nastavuje hlasitost kanálu Drive, tlačítko Mid Boost (jak již název napovídá) zesílí středy a mírně posune, tlačítko Clean Lead přepíná kanály, Master krotí celkovou hlasitost a přepínače Stand By a Power mají své tradiční funkce.

Zezadu je výbava ještě skromnější: napájecí EURO konektor, zdířka pro Footswitch (dvoutlačítkový), zdířky efektové smyčky (Send, Return), zdířka linkového výstupu, 3 zdířky pro připojení reproduktorů (jedna je pro interní repro) 1x16 nebo 2x8 Ohmů a celé nám to uzavírá POWER SOAK, což je výkonová brzda, která umožní snížit celkový výkon komba na 5W, 1W, nebo úplně vypnout zvuk.

Příprava na start...

Jak asi evokuje popis ovládacích prvků, jedná se o dvoukanálové kombo se společným ekvalizérem. Kromě toho má trochu netradiční ovládání celkové úrovně zkreslení komba. To se ovládá knoflíkem Input Gain a je dobré začít s nastavením okolo 9 hod. Zapnul jsem Power, chvilku počkal, až se nažhavily lampy, a... moment, těch lamp je tam nějak málo: 1xECC83, 2xEL84. Schází mi tu tak 1 až 2 ECC83.

Vysvětlení je ale prosté: toto kombo není vyloženě celolampové a vstupní část + budič koncových lamp je zde svěřen do rukou polovodičových součástek. Trochu to zchladí emoce, ale jen do té doby, než hrábnete do strun.


Ať se struny chvějí

Beru si kytaru (Ibanez RG 421 WK) a jdeme zkusit, co to umí. Čistý kanál má fendrovský nádech a jde příjemně za rukou, dobře by si sedl se Stratocaterem i Les Paulem. Ibanezka mu dává trochu neutrální zvuk, ale hezky se prořezává vzduchem a v kapele se určitě neztratí.

Tlačítko Mid Boost zvedne celkový objem zvuku a posune jej trochu do nižší polohy. Určitě super pro větší paletu zvuku. Zkoušel jsem knoflík Input Gain točit směrem doprava a postupně z aparátu lezl vcelku šťavnatý nakřápnutý Crunch (musel jsem tedy trochu přidat výšek) a ke konci dráhy se zvuk začne slévat. Myslím, že 75 % jeho dráhy je bez problému použitelné a každý si najde svůj zvuk.

Neřídím, jen zkouším Drive

Vracím Input Gain na 9. hodinu, Lead Drive na 12 a přepínám na kanál Drive. Světe div se, žádná mohutná zvuková stěna, jak jí známe u větších bratříčků, tu není. Jednak za to může desetipalcový reproduktor, 15 W výkonu a jednoduchost ovládání. Když totiž budete držet Input Gain nízko, budete mít ultra čistý zvuk, ale zkreslení spíš pro rock.

Dávám tedy i Input Gain na 12 hod. a začíná se linout medová vlna zvuku. Mid Boost ji ještě dodá na mohutnosti a Hard'n'Heavy bych se nebál. Na black metal to rozhodně není, ovšem kytarista hrající nekovový styl si rozhodně vystačí. I tady kombo hezky reaguje na styl hry a stačí vyměnit trsátko za prsty a zkreslení vás sleduje jak poslušný pejsek.

Zkoušel jsem i mnohými proklínaný POWER SOAP a subjektivně mi přijde jako to lepší řešení. Výšky se neztrácí tak rychle a i na 1 W byl zvuk vcelku uspokojivý.

Tak jak s tím naložíme?

Celkově hodnotím kombo pozitivně. Zvuk má takovou detailní strukturu, širokou škálu a rodokmen starý jako Ritchie Blackmore. Použití pár nelampových komponent nemá tak markantní podíl na zvuku, jak by se dalo očekávat, a tak jediné dvě věci, co můžou člověka trápit, je ten desetipalcový reproduktor a společný Input Gain. Za cenu okolo 16 tisíc korun to je velmi slušný aparát, který si v klubu nebo menší zkušebně své místo najde.

Tagy: