Engl Straight to Hell: Satane, jsi to ty?

Zesilovače německé značky Engl zná každý. Výrobní portfolio této firmy jimi ale nekončí a nabídka kytarových efektů také určitě stojí za pozornost. Distortion Engl Straight To Hell vznikl ve spolupráci s kytaristou Victorem Smolskim a již jeho samotný název napovídá, kam nás tahle zlověstně vyhlížející krabička zavede.

Jak to vypadá?

Černá kovová krabička, na přední straně s motivem hadí kůže, dává tušit komu je tahle krabička určena a co od ní můžeme čekat. Okolo switche opředené iniciály VS zase napovídají, kdo má v tomhle pedálu prsty a font písma, kterým je vyveden název krabičky už pak nikoho nenechá na pochybách, že tahle krabička bude mezi vaší kytarou a zesilovačem fungovat jako brána pekelná.

Jedná se tedy o klasický distortion s jednoduchým ovládáním pomocí pětice potenciometrů Volume, Gain, Bass, Middle, Treble, kovovým switchem a pekelně rudě zářící LED kontrolkou. Po obvodu krabičky nalezneme vstup a výstup pro kytarový kabel a vstup pro adaptér (není součástí balení). Baterie je přístupná po odšroubování spodní destičky. Na spodní destičce toho ovšem nalezneme ještě o trochu více, než bychom možná čekali. Jedná se o dvě tajuplné zdířky, jejichž funkce vám bude jasná, jen pokud si pořídíte originální pedalboard Engl a některé další krabičky z této řady. Jedná se o tzv. SCS (Secret Connection System) konektory, jejichž pomocí můžete krabičky ve zmíněném Engl pedalboardu velice jednoduše propojit bez použití patch kabelů a napájecích adaptérů. Pro milovníky Englu, kteří touží mít vše jen od této značky je to dokonalé, pro ostatní zbytečné.

Krabička má rozměry 59 x 110 x 34 mm, její hmotnost je 310 gramů a už dost zdržování, pojďme rozkopnout brány pekelné a hrábnout do strun.


Jak to hraje?

Korekce nechávám „narovno“ a Gain nechávám přiškrcený na minimum. Zvuk lze nejlépe charakterizovat výrazem AC/DC... možná o chlup agresivnější. Jednoznačně ale zvuk s velkým Z. Po pootočení Gainu někam na úroveň deseti hodin už to začíná být maso a zvuk skvěle reaguje na práci s ekvalizérem. Na úrovni dvanácti hodin se dostavuje metalová pila se skvělou kompresí, zvuk je pevný, netřepí se, radost riffovat a umělé flažolety také lezou z kytary velice ochotně. Po nastavení Gainu na dvě hodiny nastává slíbené peklo a po vytočení Gainu na maximum už zvuk spolehlivě řeže hlavy. Jedno z mých nejoblíbenějších nastavení bylo s Gainem na jedné hodině, basy na třetí hodině, středy na úrovni dvanácti hodin a výšky na devíti hodinách. Kompaktní, dravý a nabroušený heavy sound. Ale je samozřejmě na každém kytaristovi, aby si našel ten svůj vyvolený zvuk, který sedí nejlépe k jeho kytaře a zesilovači. Ale s tímto efektem to jde zatraceně snadno. Ovšem pozor, až budete stát na temném pódiu, sešlápnete Straight To Hell a rozsvítí se jeho rudé oko, okamžitě nabudete dojmu, že se vám někdo dívá přes rameno. Satane, jsi to ty?

Závěr


Pokud se vyžíváte ve tvrdém, agresivním zkreslení, budete při kroucení potenciometry tohoto efektu šťastni jako pes drbaný za obojkem.
Prakticky jakékoliv smysluplné nastavení je velmi inspirativní a přináší zajímavé barvy do vašeho zvuku. Cena jen mírně převyšuje hranici tří tisíc korun, což je určitě únosné a odpovídající kvalitě efektu. Po čertech povedená krabička se zajímavým nádavkem, kterým je pozoruhodný fakt, že byla kompletně vyrobena v Rusku.