Epiphone LP CA Lee Malia: nadstandard za dobrou cenu

Před pár dny se mi do rukou dostala ještě horká novinka v podobě signovaného modelu kytary Epiphone Les Paul Custom Artisan Lee Malia, který byl vyvíjen ve spolupráci s kytaristou britské metalcoreové party Bring Me the Horizon. Nástroj designově vychází z vintage řady Gibson Les Paul Custom Artisan, kterou firma vyráběla v sedmdesátých letech a v portfoliu dceřinné společnosti Epiphone představuje tato kytara poměrně nadstandardní model.

Na mahagonovém korpusu je nalepen top z javoru napuštěný mořidlem v ořechovém odstínu, mahagonový krk s profilem C 1959 nese palisandrový hmatník s radiusem 12 palců, 22 jumbo pražci a bohatými perleťovými intarziemi ve stylu Artisan s květinovými motivy. Nultý pražec je vyroben ze syntetické kosti. Hrany těla jsou z obou stran (jako u Gibsonu LP Custom) vykládány sedmi vrstvami intarzií v kombinaci slonoviny a černé barvy, hlavu nástroje lemuje pětivrstvá výložka.

Lee Malia si pro svůj signovaný Epiphone vybral netradiční kombinaci kobylkového humbuckeru Gibson USA 84T-LMTM a krkového singlu Gibson USA P-94 (oblíbený snímač Lestera Paula) s lehce modifikovaným přepínáním, které umožňuje dostat z Les Paulu i brilantně čistý zvuk s jasnějšími výškami.

Snímače jsou ovládány klasickým třípolohovým switchem a samostanými potenciometry hlasitosti a tónové clony s push pull přepínačem pro rozepínání cívek kobylkového snímače (pot. Volume). Firma osadila kytaru velmi kvalitní mechanikou sestávající ze zamykací kobylky tune-o-matic Lock Tone, struníku stejného typu a uzavřenými ladícími strojky Premium Diecast MTB s převodem 14:1.

Kytara je z továrny vybavena zámky na popruh. Veškeré kovové součásti, včetně šroubků, částí snímačů nebo vstupního jacku mají zlatou povrchovou úpravu, která společně s decentní ořechovou barvou topu propůjčuje kytaře exkluzivní vzhled. Už při vytažení kytary z futrálu a prvotním letmém setkání bylo patrné, že se výrobce nikde nesnažil zbytečně šetřit a odvedl poctivou řemeslnou práci.


Jak to hraje?

Po zapojení do lampového 50-ti wattového Marshallu JCM 800 2204 s boxem ESH 2x12, osazeným reproduktory Celestion Vintage 30, se ukázala variabilita obou snímačů - kobylkový humbucker produkoval krásně čitelný středový sound s průraznými basy a nevadila mu ani extrémnější korekční nastavení preampu s hodně vytaženými výškami nebo s presencí téměř na maximum. Zvuk si stále udržoval sametovější charakter a neměl tendenci se ve vyšších polohách třepit.

Krkový single P94 měl gainu i středů přirozeně o něco méně, ale bez dominance zbytečně předimenzovaných basů - optimálně vyvážený nakreslený crunch ideální pro vyhrávky a decentnější sólové party. Po nakopnutí aparátu overdrivem Ibanez TS 808 se zvuk P94 ještě více rozsvítil a svým frekvenčně nezahlceným soundem exceloval při rychlejších bězích a hezky podával jednotlivé noty při tappingu. Silný kobylkový 84T-LMTM ve spojení s "osmikilem" a TS 808 už dělá z tohoto Epiphona nekompromisně našlápnutou mašinu vhodnou i do vyloženě razantních stylů.

Kytary typu Les Paul nejsou vzhledem ke své konstrukci a dvojici humbuckerů zrovna ideálními nástroji pro čistý zvuk, ten je spíše doménou nástrojů vycházejících z konceptu Fenderu. O to víc mě zajímalo, jak si v této disciplíně povede signovaný Lee Malia s krkovým singlem a rozepínáním cívek u kobylkového snímače.

Jednoznačné plus zde musím udělit krkovému P94, který v kombinaci s malým lampovým kombem Fender Junior produkoval velmi kultivovaný sound s měkkými, ale dostatečně pregnantními výškami. Po stažení tónové clony lze dosáhnout také jazzově kulatého zvuku, který neztrácí na potřebné důraznosti.

I rozepnutý humbucker si s čistým zvukem Juniora rozuměl velmi dobře a snad i díky mahagonovému korpusu a krku si stále udržoval příjemné vyšší středy, které se v prostřední poloze přepínače snímačů pěkně doplňovaly s krkovým P94.

Sečteno a podtrženo - kvalitní nástroj s dospělým a masivním zvukem bez problémů použitelný do mnoha stylů. Jednoznačně jeden z mých favoritů této značky.

Plusy:

zpracování a kvalita materiálu
zvuková variabilita
snímače a elektronika
poměr cena/výkon
nadčasový design

Mínusy:

potenciometr tónové clony kobylkového snímače měl u daného kusu příliš tuhý chod (pravděpodobně odstranitelné jeho častějším používáním)

Limitovaná edice Epiphone Les Paul Custom Artisan Lee Malia se zařadila mezi top modely výrobce, který na tento nástroj poskytuje doživotní záruku společně s gibsonovým 365/24/7 Customer servisem. Cena kytary se na americkém trhu pohybuje okolo 880 dolarů a v Evropě ji seženete v přepočtu za cca 20 tisíc korun, což je částka, která rozhodně odpovídá kvalitám tohoto nástroje.