Fender Blues Junior IV: ovládne studio i menší pódium

Populární řada aparátů Fender Hot Rod se dočkala své čtvrté generace a nechybí mezi nimi ani oblíbený model Blues Junior. Navzdory svému jménu se ale nejedná o žádného benjamínka, nýbrž o plnokrevný, celolampový aparát, stavící na odkazu klasických aparátů Fender.

Jak to vypadá?

Jsou aparáty, které většinou poznáte na první pohled a jejichž design se až na výjimky s léty moc nemění. Fender Blues Junior IV pokračuje ve vzhledové tradici řady Hot Rod, která sází na spojení moderny s tradicí.

Máme před sebou jednokanálové kombo, polouzavřené konstrukce o rozměrech 40,6 x 45,7 x 23,3 cm a váze 14,3 kg, potažené černou koženkou, bez ochrany rohů a na můj vkus poměrně subtilním madlem na přenášení. U minulé generace bylo madlo (ač od pohledu bytelnější) dost nekvalitní, tak doufejme, že tentokrát Fender ví, co dělá. 12" reproduktor Celestion je krytý stříbřitou průzvučnou tkaninou. Kdyby byl snad někdo na pochybách, s jakým aparátem má tu čest, odpoví mu černošedá destička na čele aparátu s nápisem Fender Blues Junior.

Ovládací panel je umístěn na horní straně a obsahuje nástrojový vstup, potenciometr Volume, tlačítko Fat zvýrazňující středové pásmo, následují potenciometry Treble, Bass, Middle, Master a Reverb. Přístroj v chodu nám signalizuje klasické červené „diamantové oko“ a vše uzavírá páčkový vypínač On/Off. A to je vše, přátelé – na zadní straně nenaleznete – kromě průhledu na krásně nažhavené lampy – zhola nic. Nicméně po chvilce hledání… přeci jen najdete alespoň zdířku pro síťový kabel a vstup pro footswitch (který je v ceně), obojí umístěné tak trochu skrytě v otvoru zadní desky komba. Jednoduché – a jak uvidíme dále, také nesmírně účinné. Nic nás totiž nerozptyluje od hraní, odpadá věčné kroucení haldou knoflíků, přepínání všeho co se dá apod.

Máme tedy zapojeno, tři lampy 12AX7 v předzesilovači a dvě EL84 v zesilovači koncovém jsou jaksepatří nažhaveny, můžeme hrát.


Jak to hraje?

Jedná se o jednokanálové kombo o výkonu 15 W, přičemž míra zkreslení je zde ovládána víceméně jen pomocí potenciometru Volume. Čím vyšší hlasitost, tím větší zkreslení. Celková hlasitost je pak korigována ovladačem Master. Při nízké úrovni Volume dostaneme jasný, plný a teplý čistý zvuk – přesně to, co od aparátů Fender očekáváme.

S přidáváním úrovně Volume začíná zvuk mírně kreslit, čemuž lze navíc lehce dopomoci i ovladačem Master. Již pouze pomocí těchto dvou potenciometrů se můžeme dostat k hodně barevné škále, kterou lze dále ještě vyšperkovat pomocí ekvalizéru. Úroveň zkreslení lze dotáhnout přes velmi hezký crunch až někam k vintage overdrive. Kdo chce více, musí se dále spolehnout na krabičky. Ale i s těmi si Junior rozumí na výbornou, takže pro toto kombo není problém ani větší zkreslení.

Pružinový reverb doznal oproti předchozí generaci určitého vylepšení, či spíše by se hodilo napsat zjemnění, které je však rozhodně ku prospěchu věci. Po celé dráze potenciometru ovládajícího jeho míru je reverb použitelný a příjemný.

Co se týče tlačítka Fat, sloužícího ke zvýraznění či zhutnění středů, tak to lze s úspěchem využít např. na sóla. Jediné, co trochu kalí dojem z jinak velmi dobře znějícího i vypadajícího komba, je funkce footswitche, který zapíná a vypíná právě zmíněný Fat. Osobně bych viděl jako šťastnější řešení, kdyby se jím dal ovládat reverb. Zvýraznění zvuku na sóla lze docílit i pomocí krabiček, tudíž ovládání reverbu by mi přišlo smysluplnější.

Poctivých lampových 15 W s úspěchem ovládne zkušebnu, studio i nějaké to menší pódium, tudíž netřeba se obávat relativně malého výkonu.

Závěr

Čtvrtá generace řady Hot Rod přinesla u modelu Blues Junior díky modifikovaným obvodům v předzesilovači a drobné modifikaci pružinového reverbu zejména zvukové vylepšení. Kdo má rád komba o nižších výkonech, ale přesto se skvělým lampovým zvukem, bude určitě i s touto generací nadmíru spokojen. Co je další pozitivní fakt, je i o fous nižší cena než byla u předchozí generace – v současné době jen lehce přesahuje hranici 18 tisíc korun.