Fender PM-3 Triple-0: mahagon, kam se podíváš

Po nedávných novinkách v oblasti elektrických kytar Fender přišel s novou řadou i na poli kytar akustických. Řada Paramount toho nabízí hodně. A konkrétně celomasivní kytara Fender PM-3 Triple-0 ALL MAH NE NAT je jeden z nejlepších celomahagonových nástrojů, na které jsem kdy hrál.

Jak to vypadá?

Jak již samotný název kytary napovídá, jedná se o typ 000 (někdy též označovaný jako OM), který v sobě spojuje výhody plného zvuku jumba nebo dreadnoughtu a menších rozměrů těla. Kytara je čistě akustická, tedy bez vestavěné elektroniky a snímání a zvukově se tedy musí spoléhat pouze na své přirozené akustické vlastnosti. Díky tomu, že je nástroj celomasivní, se ale určitě má o co "opřít".

Co se týče materiálů, máme zde co dělat s celomahagonovým nástrojem, jehož jednolitost narušuje pouze palisandrový hmatník a kobylka. Orientační značky na hmatníku jsou klasicky ve formě perleťových teček. Dvacet pražců typu Vintage je dokonale zasazených a začištěných a je znát, že si výrobce s kytarou skutečně vyhrál.

Tělo, krk i hlava kytary jsou po celém obvodu opatřeny černobílou lemovkou a ve stejném stylu je vyvedena i rozeta okolo ozvučného otvoru. Na hlavě kytary pak kromě stylizovaného loga Fender nalezneme ještě decentní intarzii. Niklové ladící mechaniky jsou otevřené a fungují spolehlivě s plynulým a příjemně tuhým chodem. Nultý a kompenzovaný sedlový pražec jsou kostěné a za pozornost určitě stojí i ebenové kolíčky zdobené perleťovou tečkou, sloužící k ukotvení strun v kobylce. Vrchní desku před poškrábáním trsátkem chrání jednovrstvý želvovinový pickguard. Menzura kytary činí 643 mm.

Povrchová úprava kytary je provedena tenkou vrstvou polomatného laku, který nechává vyniknout struktuře dřeva a otevřené póry čímž přispívá k lepší rezonanci a přirozenému "dýchání" dřeva. Stejnou povrchovou úpravu nalezneme i na krku. I po pečlivém ohledání nelze jinak, než konstatovat, že kytara je velmi pečlivě zpracována, bez jakýchkoliv řemeslných či kosmetických vad. Výrobce kytaru osazuje bronzovými strunami Fender Dura-Tone Coated .012 – a tudíž nic nebrání zaměřit se na zvuk.


Jak to hraje?

Kytara je precizně seřízena a bezvadně ladí v oktávách i ve vyšších polohách. Při posuzování zvuku jsem se snažil přihlížet k faktu, že se jedná o nový, nevyhraný nástroj, ale nakonec to ani nebylo třeba. Kytara má krásný měkce zvonivý zvuk s lehce pomalejší ozvou basů, dlouhým sustainem a precizní tónovou artikulací.

Po krátké době hraní se kytara začala naplno projevovat v celé své zvukové kráse – a pokud se časem bude ještě více rozehrávat (což předpokládám), bude její zvuk radost poslouchat. Ani menší tělo a výřez neubírají kytaře na její zvukové bohatosti a akustické hlasitosti.

Pevné a konkrétní basy opírající se o masivní mahagon, který díky výše zmíněné povrchové úpravě může velmi dobře rezonovat a dávat do zvuku kýžený dřevěný nádech, příjemné nevtíravé výšky, které zbytečně nepřehlušují měkké středy. To je hlavní zbraň tohoto nástroje. I při hře prsty poskytuje dostatečně hlasitý tón a snadno se prosadí mezi dalšími nástroji. Při hře trsátkem se kytara nezahlcuje, zůstává dynamická, skvěle zvládá i sólové výjezdy a vždy dodává jistý a pevný tón.

Závěr

Tahle kytara se odkládá velmi těžko a její zvuk vás doslova vezme za srdce. Jeden z nejlepších celomahagonových nástrojů, na které jsem kdy hrál. Dalším plusem a příjemným překvapením je pak určitě i cena, která činí necelých šestnáct tisíc korun. Což je na výtečně zpracovaný a velmi dobře znějící nástroj cena více než příznivá. Zvlášť když je v ceně i luxusní kufr a zvlhčovač, který bude vaši kytaru udržovat v perfektní kondici.

Řada Paramount nabízí i další kombinace dřevin, ale zvuk celomasivního mahagonového nástroje je svým způsobem jedinečný a specifický. Bravo, Fender!