Filip Černý: Festiwall bude našlapaný pro hudebníky i nadšence

Blíží se druhý ročník Music Festiwallu – největšího hudebního festivalu určeného primárně pro aktivní hudebníky. Letošní ročník se oproti tomu loňskému rozrostl o jeden den, jednu velkou stage, spoustu umělců i aktivit pro celé kapely. Jaké ambice má druhý ročník Festiwallu v Modřanech a kdo by si ho neměl nechat ujít? Na otázky odpovídal organizátor Filip Černý z Kytary.cz.

Podtitulem letošního Festiwallu je „největší hudební festival pro aktivní hudebníky“. Můžeš to nějak rozvést?

Formát festivalu, tedy vlastně Festiwallu, je výjimečný tím, že je zaměřený především na aktivní hudebníky nebo ty, kdo mají k hudbě trochu blíž než běžní posluchači. Dramaturgie je postavená na lahůdkách pro hudebníky a stejně tak i doprovodný program svou koncepcí připomíná hudební veletrh. Diváci se mohou těšit na špičkové instrumentalisty v čele s Gusem G (spoluhráč Ozzyho Osbourna), kytarové supertrio, které postavil Michal Pavlíček, Simon McBride (UK), Alex Hutchings (UK) a na řadu dalších jmen. Dále proběhnou výstavy nástrojů a hudební workshopy. Těžko zmínit všechno, letos máme opravdu našlapaný program.

Když zavzpomínáš na poslední ročník, co ti nejvíce utkvělo v paměti a kam se letošní ročník posune?

Loni mě velmi bavila show Alexe Hutchingse, kterému jsme postavili českou kapelu a užili jsme si tu nádherný koncert plný energie a špičkové improvizace domácích muzikantů v čele s fenomenálním britským hráčem. Byl to silný zážitek. Hodně mě baví propojovat lidi a sledovat, jak je baví komunikovat – v tom je hudba jedinečná. Je to mezinárodní jazyk a je radost sledovat, jak obrovskou moc může mít. Letos jsme propojili tři skvělé rockové kytaristy (Pavlíček, McBride, Hutchings) a postavili k nim zkušenou rytmiku. Moc se na to těším. Mám rád unikátní spojení a tohle se pravděpodobně nebude nikdy opakovat.
Za zmínku stojí i rapové souboje Royal Duckers, které letos zopakujeme na Roland Stage. Nemůžu vynechat ani výstavu prémiových kytar Gibson Custom Shop, které letos nahradí Custom Shopy a limitované edice nástrojů PRS, Ibanez a Taylor.
Podobně jako loni, myslíme i na GADGETS (hudební vychytávky), které loni nadchly především mladší návštěvníky. Jedná se především o moderní elektroniku pro nejrůznější hudební žánry nebo novinky z oblasti osobního audia.

Kdo by si Festiwall neměl nechat ujít?

Festiwall je zásadní akce pro všechny skalní hudební fanoušky, hudebníky, zvukaře, ať už jsou profíci nebo právě začínají. Třeba z oblasti zvukové techniky letos představíme naprostou špičku v oblasti profi ozvučení a světel (Harman Audio), zároveň si návštěvníci budou moct vyzkoušet cenově dostupné systémy pro ozvučení zkušebny nebo domácí nahrávací studio – to je dnes už opravdu pro každého.
Loni jsme zaznamenali také velký zájem škol a rodin s dětmi. Na místě si mohou vyzkoušet novinky ze světa hudebních nástrojů, potkat zde zajímavé lidi z branže a leccos se přiučit na workshopech a dalších interaktivních programech. Po ně je tu hlavně páteční program.

Je Festiwall určený výhradně pro hudebníky, nebo něco dokáže nabídnout i dalším cílovým/posluchačským skupinám?

Rozhodně neděláme festival jen pro absolventy Berklee Colleage of Music :) Například dramaturgie legendárního Redbull Tourbusu je komplet „drsný rockový peklo“ v čele s The.Switch, The Complication nebo Cocotte Minute. V pátek se můžete těšit na koncert The Tap Tap, které dlouhodobě podporujeme a vážíme si toho, co díky lásce k hudbě dokáží. Část doprovodného programu připomíná jedno velké hřiště, kde je velmi tenká hranice mezi hudebními nástroji a digihrami. Samozřejmě, že všechno zde úzce souvisí s hudbou a její tvorbou, ale z not vás tady nikdo zkoušet nebude.


Krom koncertů a tradičních workshopů, které se v dějišti Festiwallu (Kytary.cz v Modřanech) dějí už tradičně, budou součástí akce i výstavy hudebních nástrojů. Má Festiwall nějaké „veletržní“ ambice?

Termínu „hudební veletrh“ se úspěšně bráníme už druhým rokem. Ono je to trochu začarované. Hudební veletrhy byly v ČR velmi úspěšné a oblíbené, ale v posledních deseti letech je všechno jinak. V ČR formát hudebního veletrhu chybí, ale tradičním "výstavářským" firmám se nedaří uspořádat akci na úrovni již několik let. Dokonce i mezinárodní Frankfurt Messe poslední roky skomírá a řada velkých firem tam prostě nevystavuje. Třeba stánek legendárních kytar Fender ve Frankfurtu nenajdete, u nás na Festiwallu ano, a jsme na to hrdí. My si podobnou akci můžeme dovolit uspořádat jen díky skvělým vztahům s výrobci a dodavateli, kteří nás podporují a věří myšlence Festiwallu. Zájem vystavovatelů letos přesáhl kapacity našich prostor a bohužel jsme museli několik zajímavých opozdilců odmítnout. Do celého projektu investujeme nemalé prostředky a jsem rád, že se nám daří udržet vstupné zdarma. Velký dík patří i městské části Praha 12, která převzala záštitu.

Říkáš, že Festiwall dává prostor výrobcům hudebních nástrojů. Jak těžké je přesvědčit je, aby přivezli nějakou „pecku“?

Je důležité si uvědomit, že jeden takový „top“ nástroj (třeba kytara) může stát i několik set tisíc Kč. Pro výrobce to znamená, že k nám třeba z USA přiveze 10 až 15 takových nástrojů. Je to nákladné a riskantní, převážet a vystavovat prémiové nástroje, a to nemluvíme o špičkových zvukových aparaturách, kde jsou ceny ještě o řád výš. Vše je o vztazích, důvěře a ochotě výrobců. Já jsem přesvědčen, že povinností každé správné značky je neustále představovat novinky a pyšnit se tím nejlepším, co má. Řada výrobců to chápe a nebojí se podpořit náš malý český trh. To je dobrá zpráva pro všechny hudebníky.

Zabookování koho nebo čeho považuješ za největší úspěch Festiwallu?

Já mám vždycky velké plány a očekávání. Málokdy jsem spokojený a musím říct, že jsme pro letošek měli v hledáčku ty největší muzikantské hvězdy světa. Pak jsem viděl rozpočet a vrátili jsme se na zem – do Evropy. Nakonec to dopadlo skvěle i s menšími náklady, jen to bylo hodně práce.
Zásadní je pro mě Gus G nebo Pepino D’Agostino – to jsou fenomenální hráči a není snadné je do ČR dostat. Jsme jediná země v Evropě, kam letos přiveze Roland/Boss svůj unikátní hudební truck včetně skvělého programu, na to jsme taky náležitě pyšní. Bez profíků bychom to ale rozhodně nedokázali, velký podíl na úspěchu Festiwallu má i Tomáš Paleta z Applause Booking.

Na jaká vystoupení nebo výstavu se osobně těšíš a nenecháš si je ujít?

Asi se budu opakovat, ale moc se těším na mezinárodní kytarové supertrio, zejména to, že se pánové kytaristi nechali vyhecovat a kvůli Festiwallu secvičí jedinečnou show. Jsou to všechno skvělí instrumentalisti a Simon Mc Bride je navíc úžasný zpěvák, tak to nebude jen „kytarová honička“. Něco mi říká, že to bude fakt zážitek. Nenechám si ujít ani výstavu „signatur a limitek“ Taylor a PRS. Zajímají mě i novinky od Roland/Boss nebo ujetá instalace „dřevěné kapely“ v produkci Jara Cossigy. Jelikož jsem aktivní hudebník, tak si rozhodně vyzkouším systém HARMAN Connected PA, který bychom mohli využít v praxi s kapelou a další vychytávky, kterých tu bude opravdu dost. Z workshopů bych si vybral „panelovky“ Frontmanu o PR a promotérství. To jsou témata, která si zaslouží pozornost. A v neposlední řadě se těším, že tu jako loni potkám řadů známých z hudební branže. Dáme si pořádný pivo a pokecáme jak nikdy.

Více info o Festiwallu najdete zde. Facebooková událost je tady.

Tagy: