Friedman Motor City Drive, zdroj: YouTube

Friedman Motor City Drive: skvělá jízda s flaškou

Lampa, elektronka, či v muzikantské hantýrce „flaška“ tvoří již léta základ kytarového zvuku. Mezi kytarovými efekty tak najdeme spoustu takových, které se lampovému zvuku snaží alespoň přiblížit. Friedman Motor City Drive má ale pro jistotu skutečnou lampu vetknutou přímo do obvodu.

Jak to vypadá?

Masivní a odolně působící kovová šasi o rozměrech 114 x 140 x 76 mm a poctivé váze cca 0,5 kg. Kovově šedý lak, pětice potenciometrů (Drive, Bass, Mid, Treble a Volume), kovový spínač a modrá LED dioda značící, že je přístroj v chodu. Na čelní straně vstup a výstup pro kytaru a také vstup pro napájecí adaptér, který je součástí balení. Jednodušeji a přehledněji už to asi nejde.

Co je ovšem to hlavní a nepřehlédnutelné, je v úvodu zmíněná lampa 12AX7. Ta přibližně jednou třetinou své velikosti vyčnívá nad povrch krabičky. Aby však tahle křehká nádhera nedošla v zápalu hry k újmě, chrání ji dvojice masivních zábran.

Krabička je samozřejmě vybavena True Bypass obvodem, tudíž při nesepnutém efektu není průchozí signál nijak ovlivňován.


Jak to hraje?

Aparáty Friedman mají mezi muzikanty vynikajíci pověst pro svůj vytříbený zvukový charakter. Přiznám se, že s efekty Friedman jsem se na rozdíl od aparátů setkal zatím jen velmi sporadicky. O to větší však byla moje zvědavost. Aparát zapnutý na čistý kanál, korekce hezky „narovno“ a teď ať Motor City Drive ukáže, co umí. Již lehounké pootočení potenciometru Drive na úroveň cca 9 hodin, dodá pěkně nakopnutý a průrazný crunch. Na 10. hodině můžeme stále ještě mluvit o crunchovém zvuku, ale narůstá jeho zahuštění. Krabička navíc skvěle reaguje na práci s ekvalizérem a pouhým pootočením ovladače basů tak můžeme docílit jak plnotučný zvuk ideální pro doprovodnou akordovou hru, tak lehce tenčí zvuk pro sóla.

Zhruba v polovině dráhy potenciometru Drive zde již máme šťavnatý, nabroušený overdrive. Efekt ale stále ještě poměrně dobře reaguje na dynamiku hry. Půjdeme-li s Drivem ještě dál, dostáváme se do říše zatěžkaných riffů alá Black Sabbath. Plné, temné a hutné zkreslení, které se „netřepí“, ale drží pěkně pohromadě a vytváří jednolitou valící se masu. Přitom si ale zachovává určitou čitelnost a konkrétnost. Perfektní "motor" pro pořádnou hardrockovou či heavy metalovou jízdu. Efekt je navíc poměrně hlasitý a tak jsem u něj jen málokdy točil Volume za polovinu. Lampa 12AX7 je ve zvuku krásně „hmatatelná“, není zde tedy jen pro ozdobu a nalákání milovníka „flaškotónu“. Tuhle jízdu si prostě každý milovník zkresleného lampového zvuku musí užít.

Závěr

Lampový overdrive Motor City Drive (mimochodem název je zvolen podle města, odkud pochází jeho strůjce Dave Friedman) byl pro mě jednoznačně pozitivním překvapením. Již několikrát jsem se setkal s tím, že lampa v efektové krabičce byl spíše marketingový tah a její vliv na zvuk byl ve výsledku minimální. U Friedmana je to ovšem jiná káva, protože ten nejenže velice dobře ví, co dělá, ale navíc si určitě nehodlá kazit dobré jméno nějakou „levou“ na zákazníka.

Za kvalitu a skvělý zvuk se ovšem platí, a tak vás tahle fajnová krabička vyjde na cenu lehce převyšující osm tisíc korun českých. To není věru málo. Ale stačí si na ni zahrát a hned to člověk vidí v jiných barvách. Mít na krabičce (nebo aparátu) logo Friedman prostě něco stojí, ale jeho jméno je zároveň zárukou té nejvyšší kvality.