Friedman Runt 20: nadupaný skrček

Kytarové zesilovače Friedman patří mezi ty, které vyhledávají spíše fajnšmekři nebo muzikanti, kteří mají již tzv. "něco odehráno". Ať již mezi takové patříte či ne, tenhle "skrček" by neměl ujít vaší pozornosti. Friedman Runt 20 za bližší pohled rozhodně stojí.

Jak to vypadá?

Sympaticky malá kostka o rozměrech 48,3 x 29,9 x 48,3 cm, ale zato poctivé váze necelých 24 kg (celolampa prostě něco váží). Černá koženka v kombinaci s tweedovou průzvučnou tkaninou chránící reproduktor je osvědčená a elegantní klasika, které není co vytknout. Strohé logo Friedman na "zlaté" destičce umístěné v levém horním rohu pak napovídá, že výrobce nemá potřebu honit si ego okázalostmi a vše podřizuje pouze kvalitě zvuku. Bytelné kožené madlo dodává jistotu, že kombo při přenášení někde nepotratíte a masivní gumové botky zase dodají aparátu potřebnou stabilitu.

Ovládací panel je umístěn zhora a je umístěn netradičně, poněkud asymetricky k levé straně (při pohledu zepředu). Potenciometry jsou velké, přehledné a mají příjemně tuhý chod. Vedle vstupu pro nástroj tedy nalezneme potenciometry Clean Vol, Gain, Bass, Middle, Treble, Master, Presence a vše je zakončeno červeně prosvětleným vypínačem. Nad prvními třemi potenciometry pak nalezneme ještě tři mikropřepínače Boost, Channel a Bright.

Kombo je polouzavřené konstrukce a na spodu vrchní přepážky zadní desky se nachází druhý panel, který rovněž není bez zajímavosti. Kromě vstupu pro napájecí kabel zde nalezneme vstup pro footswitch (který je v ceně), efektovou smyčku, vstup pro externí reprobox, přepínač impedance, zejména při nahrávání oceníte XLR výstup s vychytaným ovládáním pomocí tří mikropřepínačů Gnd Lift – Normal, Axis Center – Edge a Level -10dB – -30dB. Opět vše přehledně uspořádané, byť trochu krkolomně přístupné. Zvláště pokud používáte kabely s rovnými jacky a delší, odolnou ochranou proti přelámání, bude to při zapojování např. efektové smyčky trochu ruční gymnastika.

V útrobách zesilovače pak nalezneme jeden dvanáctipalcový reproduktor Celestion G12M 65 Creamback a samozřejmě také lampy – konkrétně tři 12AX7 v předzesilovači a dvě EL84 v zesilovači koncovém.

Celkový dojem ze zpracování komba je více než pozitivní, nikde nic nevrže, neskřípe a vše funguje jak má. Už jen ten samotný fakt člověka nutí aparát zapojit a pořádně provětrat.


Jak to hraje?

Kombo disponuje dvěma kanály se společnými korekcemi. Začněme u kanálu čistého. Ten vládne otevřeným a teplým zvukem s jasnou artikulací, který lze kromě korekcí EQ ovládat ještě pomocí třípolohového přepínače Bright, který do zvuku přidá trochu více agrese a průbojnosti. Na čistém kanálu lze vykouzlit opravdu bohatá paleta zvukových barev a aparát navíc skvěle reaguje nejen na dynamiku vaší hry, ale i na charakter nástroje, který právě třímáte v rukou a tento jeho charakter či barvu krásně zvýrazní.

Hlavní zbraní tohoto komba je ale zvuk zkreslený. I zde si zesilovač udržuje skvostnou tónovou čitelnost a uspokojí jak milovníky lehce nakřáplého crunche, tak ty co hledají plnotučné lampové zkreslení. Přidanou hodnotou je zde přepínač Boost, který již tak velmi dobrý zvuk "nakopne" a dodá mu ještě větší šťavnatost. Bez použití funkce Boost dostanete parádní vintage, dynamický rockový zvuk. Po zapnutí funkce Boost mírně naroste zkreslení a v závislosti na nastavení Gainu můžete z aparátu dostat i celkem slušnou "pilu". A právě tahle zvuková variabilita je to, co činí z Friedmana tak pozoruhodnou záležitost. Narozdíl od některých dalších aparátů, které se honosí svou univerzálností, tento si přes svou určitou univerzálnost, zachovává prakticky při jakémkoliv nastavení svůj vlastní "ksicht" a staví se tak na úroveň těch nejlepších boutique aparátů.

I přes pouhých 20 wattů výkonu je kombo dostatečně hlasité a ani při skutečně vysokých hlasitostech a maximálním gainu se nezahlcuje.

Závěr

Sečteno a podtrženo, Friedman Runt 20 je – v tom nejlepším slova smyslu – univerzální aparát se skvělým zvukem, profesionálním zpracováním a tomu přirozeně odpovídá i jeho cena. Těch cca 42 tisíc je ale vzhledem k uvedeným vlastnostem a pocitu, že máte aparát, na který se můžete spolehnout a který navíc není (alespoň na tuzemských pódiích) tak profláklý, celkem přijatelných. Aparát je navíc 100 % Made In USA a každý kus je osobně kontrolován a signován Davem Friedmanem.