Friedman Small Box: aparát, který trhne i ikony

Ta kvalita se musela projevit. Vždyť Dave Friedman stojí za kytarovým zvukem ikon Eddieho Van Halena nebo Steva Stevense. Každý zesilovač z jeho stáje je vyráběný ručně a na konci jeho výroby ho sám Dave Friedman zkontroluje a uvnitř aparátu podepíše. Nejinak je to u modelu Small Box, menšího bratra vlajkové lodi BE-100.

Aparáty Friedman těší jazzmany i hráče tvrdších stylů. Svoje místo si Friedman najde všude – a zejména u náročnějších hráčů, kteří už vědí, co hledají. Možná je to i díky Friedmanově praxi. Než se totiž vrhnul do budování dnes již silné a jedinečné značky, po dobu pětadvaceti let stavěl, modifikoval a opravoval aparáty světovým hvězdám.

Specifikace

Zesilovač Friedman Smallbox disponuje výkonem 50 wattů, který obstarávají dvě lampy EL-34 v koncovém zesilovači. Tři lampy 12AX7 jsou v předzesilovači, nechybí plexi kanál s bright switchem, BE zkreslený kanál, možnost připojení boxu do 4,8 nebo 16 ohmů, line out s korekcí hlasitosti, dva master volume a dva potenciometry gain pro čistý i zkreslený kanál.

Vzhled a zpracování

Jistě si všimnete podobnosti se zesilovači Marshall – černý tolex a zlatý přední panel s ovládacími prvky. Zlato-černá kombinace aparátům prostě sluší a na to, že jsem Marshally nikdy moc nemusel, toto se mi velice zalíbilo.

V levém horním rohu se nachází přišroubované logo Friedman. Je decentní a slušivé. Dále na přední straně najdeme už jen panel s knoby ovlivňující zvuk. Z levé strany je to potenciometr Presence, ovlivňující výšky koncového zesilovače. Dále třípásmový ekvalizér, na který jsme zvyklí u většiny zesilovačů – bass, middle, treble. Jedno volume pro čistý kanál (plexi chanel), druhé volume pro zkreslený kanál (BE chanel). Taktéž pro oba kanály tu máme dva gainy ovlivňující míru zkreslení. Pod potenciometry jsou dva malé nenápadné switche. Jeden slouží pro přepínání mezi kanály a druhý je bright switch.

Na pravé straně se nacházejí dva inputy. Jeden pro kytaru, druhý pro přiložený footswitch. Zadní strana disponuje line out výstupem a korekcí jeho výstupní hlasitosti. Dva outputy jsou pro reprobox, se kterým souvisí přepínač mezi 4, 8 a 16 ohmů. Send a return efektové smyčky.

Na horní straně před plastovou ventilační mřížkou je přišroubováno kožené madlo pro přenášení, na spodní straně malé gumové podložky. K dílenskému zpracování nemám jedinou výtku. Nikde žádné otřepy, oděrky, naprosto nic. Zkrátka je to pastva pro oči.


Jak to hraje?

Božsky! Aparát nabízí širokou paletu zvuků a ať už jste jazzman nebo „metloš“. Tento aparát vás bude bavit a poskytne vám přesně to, co v danou chvíli budete potřebovat. Padesát wattů stačí jak do zkušebny tak na menší i větší podia, ale na cvičení doma to moc není.

A ještě slov k ekvalizéru a presence. Při testování jsem měl vše na 12. hodině a zvuk byl výborný, stejně jako když jsem si korekce upravil podle reproboxu a kytary. Zkrátka s žádným nastavením u toho aparátu neuděláte chybu.

Čistota a zřetelnost je nejspíše heslo Friedman zesilovačů, protože ať jsem měl nastavení jakékoliv, mohl jsem hrát velké otevřené akordy přes všechny struny a zvuk byl stále konkrétní a bylo rozumět každé struně.

Friedman Smallbox pak disponuje dvěma kanály. Pojďme se podívat na první. Výrobce uvádí také název „Plexi chanel“, s čímž mohu do značné míry souhlasit. Pokud chcete co nejčistší zvuk, zapomeňte na potenciometr gain. Volume doprava a gainu jen tak lehce. Dostane se vám křišťálově čistého zvuku bez jediné známky zkreslení.

S postupným přidáváním gainu se zvuk zesiluje (takže volume zpátky doleva, pokud nemáte zrovna špunty v uších) a stává se příjemně nakřápnutým a bluesovým. Pokud překročíme s gainem 1. hodinu, zesilovač vám nabídne už poměrně zkreslený zvuk, za který by se nemusela stydět kdejaká indie-rocková kapela. Se zkreslením na 10. už máme plně rockový sound, který má vše, co rockový sound má mít – dynamiku a především šťavnatost a tučnost!

Musím říct, že tento kanál brilantně reaguje na dynamiku pravé ruky! A s tímto kanálem také souvisí již zmíněný bright switch. Ve výchozí poloze, což je vlevo, jsou výšky neutrální a přesně takové, jaké jste si nastavili potenciometrem ekvalizéru. Uprostřed jdou výšky do záporných hodnot a úplně vpravo do kladných hodnot. V poloze vpravo už je na můj vkus výšek až moc, jsou ostré a bolí do uší, ale někomu to vadit nemusí.

Pojďme na druhý kanál. Ten nabízí rockové až metalové zkreslení, ale stále konkrétní a čitelné! I při gainu na 10. je všem strunám rozumět. Je zde už mírná komprese zvuku, ale ne ve špatném slova smyslu. Pokud hrajete prog-metal nebo dnes moderní djent, je tento kanál přesně to, co potřebujete. Riffy na basové struně mají pořád čitelnost a nějaké djentové „zasekávačky“ a breakdowny dostanou ten správný tlak a kompresi. A s kapkou reverbu je tento kanál pro sóla jako stvořený.

Upřímně, je to nejlepší zkreslený kanál, jaký jsem kdy slyšel. V porovnání s ikonickou Mesa/boogie Rectifier nebo Peavey 5150/6505 je Friedman stále konkrétní a čitelný, není nijak zahuhlaný a tím pádem neodpustí žádnou chybu.

Závěr

Tento zesilovač mě překvapil jak zpracováním, tak hlavně zvukem. Už po prvním „hrábnutí“ do strun jsem si řekl, že to je prostě ono! Ať už hrajete jazz, rock nebo metal, Friedman Smallbox vás nadmíru uspokojí a nabídne vám maximum. Vzhledem k jeho ceně se to od něj také očekává. Pro mě to je aparát na celý život.

Výhody
- zpracování
- zvuk
- variabilita

Nevýhody
- až na cenu aparátu, která je cca 78 tisíc korun, jsem žádnou nenašel