Jak se stát promotérem, foto: Daniel Vojtíšek

Frontman live: začínající promotér v kostce

Chcete zkusit promotérství a nevíte jak na to? Kamarádi okolo vás říkají, že je to jednoduché? Potřebujete si nejdříve udělat jméno? Nevyšlo vám pořádání akce a trápíte se? Podívejte se na záznam z našeho workshopu v rámci modřanského Music Festiwallu. Najdete zde cenné rady, postupy a návod, jak začít a stát se promotérem.

Promotérem se nestanete bez toho, abyste si vše prošli od začátku. Krúček po krúčku je cesta k úspěchu. Správné je pokud máte silné sebevědomí, cílevědomost, dobrou komunikaci, snahu prosadit se, dobré organizační schopnosti. Pojďme si říci v bodech, jak na to.

1. Fáze příprav, plánování

Vaše první kroky povedou k počáteční realizaci akce. Je to výběr kapel, data, času, místa, zajištění nástrojovky, propagace, finančního rozpočtu, popřípadě realizačního týmu (crew). Kapelu vybírejte pro začátek tak, aby nebyla finančně náročná a neměla ani velké technické požadavky, spíše z řad vašich přátel a známých. Případné řešení problému bývá jednodušší. Ideální počet kapel pro jeden večer je 2-3. Místo vybírejte podle toho, jestli je pro vás finančně únosné.

Pro začátek doporučujeme menší klubík, který vám nechá vybrat si vstupné a třeba ani nechce pronájem. Pro vás je ideální, že dáte dobrovolný vstup, který pak rozdáte kapelám. Sami si vyzkoušíte odezvu, lidé kolikrát radši dají dobrovolné vstupné. Datum vybírejte tak, aby se vaše akce nekryla s jinou, žánrově podobnou. Čas zvolte podle vás, ideální je však sedmá hodina večerní.

Sežeňte si nástrojovku (backline). Domluvte se s kapelami, kdo co přiveze. Optimální je, když každá kapela doveze něco. Oslovte své kamarády, aby vám pomohli s přípravou a průběhem akce (realizační tým). V neposlední řadě sečtěte všechny náklady před akcí a vyhodnoťte, jestli máte dostatek financí na uspořádání. Nepočítejte s tím, že se to vybere na vstupném.

Prezentaci z workshopu si můžete stáhnout zde.

2. Výběr kapel

Pro večerní akci si zvolte žánrově podobné kapely. Dopředu si připravte line up a dejte to vědět kapelám včas, ideálně měsíc před akcí. Zjistěte od kapel všechny informace, co se týče nástrojovky, případně co mohou přivést s sebou.

3. Výběr místa

Místo konání akce domlouvejte vždy s povolanou osobou. Vyhnete se tak zbytečným problémům před akcí, během jejího konání i po skončení akce. Jasně a dopředu stanovte podmínky (cena pronájmu, noční hodina, další poplatky, výběr vstupného). Zjistěte, co vše místo poskytuje pro vás. Domluvte si zvukaře. Zajistěte parkování pro kapely.

4. Příprava finančního rozpočtu

Sečtěte všechny náklady na akci – pronájem, cesťáky, cattering, zvukař, doprava…. Pokud na akci nemáte dopředu připravené peníze, radši jí nedělejte. Musíte disponovat finanční rezervou v případě, že se něco nepovede.

5. Propagace

Je velmi důležitá. Od sociálních sítí až po plakáty. Svojí akci šiřte po různých skupinách na internetu a vybraných kanálech. Pokud dobře zacílíte, přivede vám to větší skupinu fanoušků. Určitě stojí za to udělat i klasické plakáty a letáčky, které rozneste po klubech a místech, kde se vaše cílová skupiny zdržuje. Zkuste i cestu přes klasická média, jako je rádio. Rádi vám vaši akci zveřejní, například ve víkendových pozvánkách.

6. Organizace na místě

Komunikujte, hlídejte stanovené časy, buďte u všeho. Zprvu budete hodně rozlítaní, ale není to na škodu. Zkrátka musíte být u všeho, co souvisí s organizací akce. Občas budete řešit i nepříjemné situace, konflikty.

7. Organizace po akci

Dejte do pořádku místo konání akce, vyrovnejte finanční závazky. Spočítejte si případné vybrané vstupné. Pokud jste v plusu, můžete slavit. Pokud vám akce nevyjde, zamyslete se nad tím, kde se mohla stát chyba a příště se jí vyvarujte.