Pavel Hrubý, foto: Tomáš S. Polívka

Frontman šmíruje u Pavla Hrubého

Saxofonista a klarinetista Pavel Hrubý má v těchto dnech napilno. Před nedávnem dotočil se svou kapelou Limbo druhé album Details, nyní už je opět ve studiu s projektem Tellemarkk. Prozradil i další plány a představil své nástrojové vybavení. Jazzu zdar!

Na čem právě pracuješ?

Ve dnech 15. a 16. srpna jsme ve studiu SONO s triem Tellemarkk (Dorota Barová – cello, voice, el. boxes Tomáš Reindl – tabla, percussion, electronics Pavel Hrubý – soprano sax, bassclarinet) natočili nové album pro label Amplion Records Aleše Charváta. CD vyjde na podzim 2017. Dále jsme dokončili v létě novou desku mé kapely Limbo s názvem Details pro vydavatelství Polí5 Josefa Jindráka. Album by mělo vyjít v září 2017 a Limbo Tour 2017 proběhne 11. až 21. října po celé republice.

Také postupně dáváme s kolegy dohromady speciální projekt Zdeněk Lukáš 90. Bude to zmapování komorní tvorby pro dechové nástroje od tohoto světoznámého českého skladatele soudobé hudby k jeho nedožitým 90tinám. Album by mělo spatřit světlo světa na podzim 2018. Projekt je pod záštitou ČRo Praha a Plzeň. O vydání by se měl postarat Radioservis. Pokud se nemýlím, tak to bude první ucelená kompilace komorní tvorby Zdeňka Lukáše na světě vůbec. Jinak pracuji na správném dýchání a jogínských dechových cvičeních.



Mé vybavení?

Soprano sax Keilwerth SX 90 – hubice Selmer Supersession H, plátky Alexander DC 3,5 nebo Vandoren Java 3. Alto sax Conn Naked Lady ( r.v. 1936) – hubice Vandoren V16, plátky Vandoren Java 2,5. Tenor sax Holton Collegiate (r.v. 1955) – hubice Peter Ponzol 110 nebo Otto Link 7*, plátky Rico Jazz Select D’Addario 3S, 3M nebo Alexander DC 3,5. Klarinet Bé Selmer Privilege – hubice Selmer 120, plátky Esprit 2,5+. Basklarinet Selmer Privilege – hubice Selmer Focus, plátky Vandoren 3. Všechny hubice kaučukové.



Oblíbený kousek?

Již delší období mám moc rád kombinaci nástrojů: soprano sax a bassclarinet. Kontrastní polohy a především nádherná škála barev na bassclarinet v celém jeho rozsahu.



Nejhorší nástroj, co jsem držel v ruce?

To by bylo na samostatný článek se o kvalitě nástrojů rozhovořit. O tom proč a jak se v současnosti nástroje vyrábějí a z jakých materiálů. Rukama mi za celý život prošlo hodně saxů a klarinetů a na každý se dá hrát, skoro každý nástroj se dá opravit. Ovšem za podstatnější problém bych považoval jak se na dané nástroje hraje, jak kdo zvládá řemeslo. Kdo na lidi od útlého věku jako učitel působí a co mnohdy bohužel způsobí potažmo jak se pedagog na žácích neblaze podepíše. Myslím, že je dosti důležité mít štěstí na osvíceného učitele a následně se naučit uvažovat samostatně.


Co bych si rád pořídil do sbírky?

Kompletní diskografie těchto umělců: Art Ensemble of Chicago, Don Cherry, Steve Lacy, Ornette Coleman, Carla Bley, Egberto Gismonti, Nana Vasconcelos, Hermeto Pascoal, Tracy Chapman, Tom Waits, Van Morrison…



Nejhorší muzikantský zlozvyk?

Lenost, sebelítost, drogy, alkohol, nespolehlivost. A také „umění“ najít milion důvodů, proč něco nejde.

Největší hudební zážitek?

Ten neexistuje. Ovšem „nej“ zážitek je pro mě vždy, když se děje něco mimosmyslového. Něco, co je mimo kategorie. Může to být třeba jen pár vteřin: ať už na podiu se spoluhráči, při poslechu doma či na koncertě svého oblíbence. Pár takových spirituálních okamžiků jsem při hraní či navštíveném koncertě nebo poslechu doma zažil a jsem za to vděčný. Často si vzpomenu na Joe Zawinula, kterého se jednou zeptali jaký živý koncert Weather Report považuje on osobně za „nej“ v historii kapely. Joe odpověděl: „Odehrál jsem za svůj život stovky a tisíce koncertů, ale ruku do ohně bych dal asi tak za pět z nich.“

www.limbo-music.cz
www.myspace.com/pahru
www.myspace.com/pilsnersaxophonequartet