Frontman šmíruje u Viléma Spilky

Jazzový kytarista Vilém Spilka stojí v čele Vilém Spilka Quartet, jehož aktuální deska Podvod byla nominována na cenu Anděl 2016, kromě toho je však uměleckým ředitelem a dramaturgem festivalu JazzFest Brno, programovým ředitelem navrátivšího se festivalu Struny podzimu a v neposlední řadě vedoucím katedry jazzové interpretace JAMU. Multitasking par excellence.

Na čem právě děláš?

Na koncertech své kapely Vilém Spilka Quartet k desce Podvod, která vyšla u vydavatelství Indies Happy Trails v listopadu 2016. Máme před sebou i za sebou několik hraní na domácí půdě v klubech i na festivalech a taky výjezd do zahraničí, konkrétně do Bruselu na festival Brussels Jazz Weekend. A vedle toho se snažím co nejlépe vybírat kapely na oba zmíněné festivaly a zodpovídat dotazy svých studentů na JAMU, což většinou znamená práci s hledáním odpovědi.



Jaké je tvé vybavení?

Kytary: Ibanez LR10 z roku 1980, tedy ze zlatého období firmy. Tenhle nástroj se mnou dožije, je jako manželka – má své drobné mouchy, ale mám ho rád. Těch much je navíc velice málo. Procházka – custom made archtop (17 palců), krásný a dobře znějící nástroj z překližky. Ten se nemusím bát vzít ani k táboráku (smích). Petlach/Procházka – custom made archtop (přibližně 17 palců). Tenhle krásnej kousek vydlabal houslař Jiří Petlach ze Sivic u Brna z desek původně určených na violoncello. Na cello v plné velikosti nestačily, tak je z nich teď kytara, ovšem ve zvuku má hodně specifik, snad i tu cellovou barvu. Dotvořil ji můj oblíbený kytarář Petr Procházka. Nylon string hybrid – Procházka. Před sedmnácti lety jsem přesvědčil Petra, aby mi vyrobil něco na půl cesty mezi španělkou a jumbem a s hybridním hmatníkem v šířce 48 mm a vyšlo to parádně. Kytara krásně vyzrála a doma hraju skoro výhradně na ni. Petr už dnes tyhle kytary vyrábí jiným stylem, ale myslím, že ta moje se mu hodně povedla. Není moc hlasitá, ale zvuk má ušlechtilý. Godin Multiac ACS – můj další „road warrior“, ale i ve studiu zní pěkně. Má nylonové struny, piezo snímání a perfektně mi ho nastavil kdo jiný než Petr Procházka.

Aparáty: Polytone Minibrute IV, Polytone Minibrute III (kult mezi tranzistorovými aparáty, patnáctipalcový reprák a neopakovatelná barva na čistý zvuk), Mesa Boogie Blue Angel (Class A jednokanál s trojím nastavením koncových lamp a dvěma 10palcovými reproduktory). Jsou to dva světy a mám rád oba jako správnej Blíženec.

Kabely: Vovox. Na tyhle kabely mě navedl Kurt Rosenwinkel a neměnil bych. Jsou drahé, ale výtečné. Z domácí produkce se mi líbí kabely od Widary.

Efekty: Zvukový experimentátor tedy moc nejsem, ale něco málo na koncertě občas pošlapu. Ernie Ball volume pedal (těžkej, ale stojí to za to), Colorsound wah (ze 70. let, používám trestuhodně málo), Boss DD5 delay s dodělaným tap tempo (původní model), TC Electronics Hall of Fame reverb (legenda), TC Electronics Chorus/Flanger (zní skvěle, ale s jeho využitím šetřím), Carl Martin tremolo (baví mě svojí jednoduchostí nastavení a super zvukem), overdrive Smrčka True Bypass, A/B switch Widara. Nejlepší efekt jsou nakonec stejně vaše vlastní prsty.

Struny: D´Addario – sada 0.13 round wound a vrchní E měním za 0.14. Nylonky extra hard tension D´Addario nebo Savarez.

Oblíbený kousek?

Vše, na co hraju, jsem si oblíbil, řídím se čínským příslovím „měj rád, co máš a budeš šťasten“. Pokud ovšem nejsi multimilionář – to pak funguje i cesta „vyzkoušej vše“. Třeba v příštím životě.

Nejhorší nástroj, co jsi kdy držel v ruce?

Neexistuje nejhorší nástroj, jen neschopný muzikant.


Co by sis rád pořídil do sbírky?

Gibson ES 335 z dob, kdy každá kytara tohohle typu zněla jinak. To by byl zálet.

Nejhorší muzikantský zlozvyk?

Neustálý noodling na zvukové zkoušce (sám jsem tím též trpěl a dodnes občas trpím).

Nejlepší hudební zážitek?

Z poslední doby? Chris Potter Quartet v brněnském Sonu. Celkově? Můžu pět? Maria Schneider Orchestra – Konzerthaus Vídeň, Danilo Perez Trio – Porgy a Bess Vídeň, Brad Mehldau solo – Rudolfinum Praha, Wayne Shorter Quartet – Bobycentrum Brno, Richard Galliano Quartet – Konzerthaus Vídeň. Bulel jsem vždy jak želva. Z CD v poslední době? Kurt Rosenwinkel Caipi. Z CD/vinylu celkově? Můžu pět? John Coltrane A Love Supreme, Miles Davis Nefertiti, Wes Montgomery Boss Guitar. Joe Henderson So Near So Far, The Beatles Abbey Road.