Girts Ozolins (Erica Synths): Hledal jsem na internetu schéma

Lotyšská firma Erica Synths právě představila několik horkých novinek na poli eurorackových modulů, mezi nimiž najdete například kreativně snad nevytěžitelný digitální oscilátor Graphic VCO. Právě jeho vývoj stál, trochu nečekaně, u zrodu úspěšné série 3HP modulů Pico. Pokud vás zajímá, jak se v Lotyšsku vyrábějí modulární syntezátory, přečtěte si rozhovor s duchovním otcem Erica Synths Girtsem Ozolinsem.

Jak ses seznámil s elektronikou a výrobou hudebních nástrojů?

V sedmé třídě jsem si ze školní knihovny půjčil nějakou knihu o DIY elektronice a totálně mě to nadchlo. Lotyšsko bylo tenkrát ještě součástí Sovětského svazu, takže totálně izolované od informací ze zbytku světa. Předplatil jsem si tedy aspoň jediné dva časopisy, které o elektronice v Sovětském svazu vycházely.

Na střední škole už jsem vyráběl nějaké syntezátory a kytarové efekty. Začátkem devadesátých let jsem se přestěhoval do Rigy, hlavního města Lotyšska, kde jsem vystudoval fyziku a pak jsem jí dokonce čtyři roky učil na škole. Tou dobou už byly moje kytarové efekty na takové úrovni, že jsem je mohl začít prodávat.

V roce 1991 se ale Lotyšsko stalo nezávislou republikou, otevřel se trh a obchody zaplavily výrobky ze západu, takže jsem dal svůj koníček na nějakou dobu stranou.

Kdy ses k tomu tedy vrátil?

Před nějakými devíti lety jsem se rozhodl vyrobit elektronickou DIY stavebnici pro svého syna. Byl to v podstatě modulární systém skládající se z malých krabiček. Každá z nich měla specifickou funkci (třeba LED nebo potenciometr) a vzájemně se propojovaly pomocí patch kabelů, aby vznikl elektrický obvod. Když jsem měl asi dvacet různých krabiček, hledal jsem na internetu schéma „něčeho, co vytváří zvuk“, a našel jsem stránky Music From Outer Space.

Během dalších tří, čtyř let jsem postavil snad všechny DIY projekty v různých formátech, které jsem na internetu našel. Můj monstrrack napájel 15V i 12V moduly, eurorackový boom ale v té době ještě nezačal.


Koukal jsem, že řada modulů Erica Synths vychází ze sovětského syntezátoru Polivoks. Můžeš nám trochu přiblížit to spojení?

Spojení Erica Synths a Polivoksu je dáno především snadnou dostupností originálních komponentů. Jednou jsem se rozhodl postavit si rackový klon Polivoksu a implementovat do něj MIDI, abych ho mohl používat ve svém domácím studiu. Našel jsem si schémata, nákresy plošných spojů, pak jsem si všechno překreslil a vyleptal. Ale už předtím jsem si jednou objednal DIY kit VCF z Polivoksu, který byl postaven na programovatelných operačních zesilovačích vyrobených na západě. A ten nezněl zdaleka tak dobře, jako ten můj.

Tenkrát jsem se rozhodl, že vyrobím svůj vlastní DIY kit a budu ho nabízet na Muffwiggleru. Originální operační zesilovače jsem normálně koupil v tady v Rize. Když jsem s prodejem DIY kitu začínal, tak jsem se toho chlapíka, od kterého jsem měl součástky, ptal, kolik chipů může dodat. Říkal, že kolik budu chtít. A pár měsíců potom, co se kit prodával, už hlásil, že mu došly.

Co jsi dělal?

Chystal jsem se s kity přestat, ale jako zázrakem se najednou objevila informace, že chipy se stále vyrábí, a to dokonce v továrně, která je přímo v Rize! V následujícím roce jsem přišel s dalšími DIY kity a prodával je přes Muffwiggler přímo z ložnice – a to doslova. Myslím, že podobně začala spousta firem s euroracky. A prvního října 2013 jsem si zaregistroval značku Erica Synths. Tou dobou jsem ale ještě pracoval jako šéf marketingového týmu v komunikační agentuře. Od prvního září minulého roku se tomu věnuji naplno spolu s partnery a kamarády Janisem, což je hlavní inženýr, a Raivem, známým jako Kodek. Když o tom tak přemýšlím, tak kdekoliv jsem v uplynulých dvaceti letech začal pracovat nebo jsem dal výpověď, bylo to vždycky prvního září (smích).

Máš nějakou představu o tom, jaká je modulární scéna v Lotyšsku?

Modulární scéna v Lotyšsku vlastně začala spolu s Erica Synths. Prý měl někdo v jednom studiu 5U modulární systém, ten ale dodnes nikdo neviděl. Před pár týdny jsme se rozhodli, že spočítáme všechny majitele modulárů v Lotyšsku a skončili jsme na čísle 19. Všechny vlastně známe a často se také objeví v naší kanceláři nebo vystupují v rámci našeho projektu Erica Synths Garage. Ten jsme založili jako platformu pro propagaci elektronické a experimentální hudby. S projektem jsme začali na jaře 2017 a už teď máme na stránkách působivou sbírku živých vystoupení, která se dají také živě sledovat prostřednictvím live streamů na facebookuyoutube.


Velký ohlas vzbudila série 3HP modulů Pico. Můžeš nám trochu přiblížit její koncept?

Série Pico vznikla vlastně trochu náhodou. Janise zrovna nebavila práce na firmwaru pro náš Graphic VCO a křičel, že by si přál dělat na něčem menším. Ještě ten den vznikl koncept šestnácti modulů Pico série. Ten nápad se nám tak zalíbil, že jsme odložili práci na Graphic VCO stranou a plně jsme se soustředili na Pico. Za jeho vývojem nebylo jen nekonečné plánování, ale také spousta kreativního myšlení, protože bylo třeba přijít s moduly, které si v ničem nezadají s většími kolegy, ale stále budou hratelné.

K výsledku, se kterým jsme nakonec byli spokojeni po hudební i funkční stránce, vedla cesta přes řadu prototypů a oprav. A uvádět na trh 16 modulů současně už by mě nikdy znovu nenapadlo (smích)! Jen si představte celý výrobní proces násobený šestnácti – papírování, přední panely, návrhy, návody, balení logistika… S výsledkem jsem ale velmi spokojený! S hrdostí můžu prohlásit, že jsme vyrobili nejmenší modulární systém, který opravdu funguje a vystačí si bez jakýchkoliv externích zařízení. Klidně s ním zvládnete odehrát hodinový set i když je široký jen 42 HP. Taky nás za něj v časopise FutureMusic ocenili v kategorii Gear of the Year za rok 2017.

Řekl bys, že je to systém vhodný pro začátečníky? Může tak působit.

Na jednu strnu je PIco díky své ceně a funkcionalitě ideálním systémem pro seznámení s modulárními syntezátory, úplným začátečníkům bych ho ale nedoporučoval. Díky malým rozměrům má omezený počet patch pointů a zredukované ovládání, takže začátečníky může rozložení ovládacích prvků mást. Podle mě je to ideální systém pro živé hraní, kdy potřebujete kompaktní rack, ale zároveň dostatek modulů.

Popiš nám, jak v Erica Synths vznikají nové moduly?

Co se týče nových modulů, jsme tu do jejich vývoje všichni hotoví blázni (smích). Všichni mohou přicházet s vlastními nápady a pokud se nám nějaký z nich obzvlášť líbí, jsme schopni dát vše ostatní stranou a během několika týdnů přivést k životu funkční prototyp, i když se třeba jedná o velmi složitý modul. Máme v týmu spoustu talentů, takže složité úkoly řešíme hned a nemožné na počkání. Inspirace přichází z hudby, kterou posloucháme, od hudebníků, z živých vystoupení nebo třeba z modulů, které nestojí za nic. Lotyšsko má vynikající infrastrukturu pro výrobu elektroniky, takže jsme rádi, že můžeme být právě tady.

Prozradíš, co plánujete do budoucna?

Co se plánů do budoucna týče, nikdy nevíš, co nás zrovna napadne. Ale kromě nějakých modulů, které nám zatím v portfoliu chybí, plánujeme vyzkoušet kytarové efekty a taky přijít se samostatným syntezátorem unikátní architektury s klaviaturou.