Michal Kaščák z Pohody na Nouvelle Prague znamenitě vede blok o festivalech

Showcase není sprosté slovo

I když to tak mnohdy vypadá. Nenapadá mě totiž jiný důvod, proč se české kapely showcase a hudebním konferencím vyhýbají jako čert kříži, aby si vzápětí pofňukaly, že je těžké se prosadit, uživit, prezentovat a kdesi cosi. Takže co jsou showcase a proč by se měl muzikant zajímat o účast na nich?

Není to žádná věda. Jedná se o koncert, kde se daný hudebník či kapela předvede profesionálům z hudební branže. Po světě je takových příležitostí plno, i v České republice se začínají ustalovat v kalendáři. Czech Music Crossroads, Nouvelle Prague, Czeching, Itch My Ha Ha Ha, za kopcem pak třeba Waves Central Europe. Vydat se na showcase do světa není o nic těžší. Většinou stačí vyplnit přihlašovací formulář a držet si palce, aby vás vybrali. Jistě, už přihláška je vaší vizitkou. Budete potřebovat kvalitně a přehledně zpracovaný web, biografii, hudební a video ukázku tvorby a živého vystoupení, v neposlední řadě dobré promo snímky. Ukažte, že jste připraveni ve všech směrech.


Pokud dostanete pozvání, náklady jdou na váš účet. Kruté a finančně mnohdy bolestivé, účast na kvalitních showcase je však investicí, která se vám vrátí ať už ve formě turné nebo nových poznatků. Čeká vás předváděčka před novináři, agenty, zástupci vydavatelství či festivalů, většinou také přednášky, mentoring nebo workshopy. Pokud máte všech pět pohromadě, zúčastněte se všeho. Přijet a odehrát nikdy nestačí. Přednášky vás mohou provést mnohými úskalími, získáte tajné tipy, zákulisní drby a přehled o scéně. Networking je alfou i omegou, tlachání u piva s ostatními účastníky vám může přihrát kšeft či kladnou recenzi, berte si na všechny vizitky, rozdávejte svoje (a vaše alba nebo EP k tomu), dělejte si poznámky.

Showcaseový set je většinou krátký – od dvaceti do pětačtyřiceti minut, více netřeba. Profíci rozpoznají potenciál kapely po jedné, dvou písních, samozřejmě záleží na velikosti dané přehlídky. Mnohdy se odbíhá, přihlížející se proměňují a zase pospíchají dále. Atmosféra může vypadat studeně, kapela by však ze sebe měla vydat to nejlepší – ideálně hned v prvních skladbách. Předvádět showmanství povoleno jen v rozumných mezích, showcase má jiná pravidla. Roztleskávání a rozezpívávání odborníky odradí.

Odehráli jste? Pak ideálně nezbývá jen balení a vyklizení pódia, ale další kolečko výměny kontaktů. Nebuďte smutní, že hned nedostanete nabídku z Glastonbury. Ta může přijít třeba i roky poté, je to běh na dlouhou trať.


Doma by vás nemělo čekat leháro, nýbrž mailová schránka. Rozposílejte svým nově nabytým známým poděkování, bližší informace o kapele, dejte o sobě znovu vědět. Jistěže – pokud máte dobrého manažera, mnohé z výše uvedeného udělá on. Ani tak neusínejte na vavřínech. Ostatně i ty největší hvězdy nalítly nepoctivcům, orientovat se v oboru rozhodně není na škodu.

Pár showcaseových tipů na závěr:

Czech Music Crossroads
Nouvelle Prague
Czeching
Itch My HaHaHA
Eurosonic Noorderslag
Tallin Music Week
Budapest Ritmo
WOMEX
Jazzahead