Gretsch G5421 Electromatic Jet Club: žena v červeném

Posloucháš mě, Neo, nebo ses díval na tu ženu v červeném? Tato hláška z Matrixu je klišé staré jak filmy noir. Noční bar. Odstíny šedi. Vzduch je vydýchaný a vyuzený tak akorát, aby se nikdo nepřiotrávil kyslíkem ani za svítání. Kolem otřískaných kulatých stolů posedávají hrozny zkrachovanců. Propíjejí se do bezvědomí. Nevšímáte si jich. Veškerou vaši pozornost si už totiž od vašeho příchodu uzurpovala žena v červeném sedící u baru. Vůbec ji neznáte. Přesto víte už od první chvíle, že kvůli ní všechno hodíte za hlavu.

Takhle nějak bych popsal svoje první setkání s Gretschem G5421. Z fádní masy nástrojů do desíti litrů vyčnívala už od pohledu. Kytarový ekvivalent „pin upky“. Velmi ženské lespaulovské tělo. Svůdně červený laminovaný vršek z javoru. V drobnostech (loga výrobce, povrchová úprava snímačů a knoflíků) jasně rozpoznatelné odkazy na padesátkovou estetiku. Kdo tvrdí, že se očima nehraje, je pokrytec a vůl k tomu. Už proto, že bílé lemování nástroje, krytka a palcové vykládání hmatníku, obojí z umělé perleti, nejen vkusně vypadají. Taky vám bodnou, když egyptská tma zavládne i na pódiu.

Není náhodou, že vedle Stratu a Les Paulu v padesátých letech vznikaly i jiné klasiky, útočné pušky AKM nebo M-16. Tím nechci naznačit, že vám vazba rozechvívající „ženu v červeném“ při vyšších zkresleních ustřelí palici. Tovární humbuckery Gretsch Dual-Coil na ni naopak jsou stavěné. Kytara se sice bez odporu smíří s údělem puťky, popelící se v countryové nebo bluesové podestýlce. Zářit bude i v roli ztřeštěné jazzové intelektuálky. Její skutečná povaha je ale přeci jen daleko výbušnější.

Projeví se naplno právě až po vytočení gainu a volume doprava. Teprve tehdy si ji zamilují i ti, kteří za klasiky spíš než Buddy Hollyho a Chucka Berryho považují Kurta Cobaina a Lainea Staleyho. Pro tvrdší rock byla tahle kytara stvořena. Přesněji řečeno, tvrdší rock byl stvořen pro ni.

Nenechte se odradit jejím čínským původem. Ani tím, že její tělo z většiny netvoří těžký mahagon, nýbrž lehčí masivní lípa, a javorový krk s palisandrovým hmatníkem k němu není přilepený, ale přišroubovaný. Zrovna takhle se sice u Gibsona obvykle nástroje nemontují. Přesto se jedná o plnohodný Les Paul. Velmi pohodlný, rychlý, bezchybně zpracovaný, chudší o několik kilogramů, bohatší o neobyčejně osobitý a svůdný zvuk, a co je nejlepší, vyděláte si na něj za léto. Ti, co si někdy v životě zahráli na podobně zkontruovaný švédský Hagström Ultra Swede, jistě potvrdí, že za ty prachy taková kytara stojí.

Tagy: