Ilustrační foto z prezentace Harman Connected PA: Daniel Vojtíšek

Harman Connected PA: budoucnost je za rohem

Představte si, že zapojíte mikrofon do mixážního pultu a on, s aplikací v tabletu, nejen že pozná, co to bylo za mikrofon, ale načte i poslední nastavení. Například pro zpěvačku. Připojíte k mixu reproboxy a rovnou u nich máte nastavený eq z posledního koncertu. Je to sci-fi, nebo noční můra zvukařů?

Takové možnosti nabízí systém Harman Connected PA. Díky rodině značek, které spadají pod jednoho výrobce, je to možné. Její součástí je Soundcraft Ui24R, JBL PRX800W Series, AKG P5i, AKG MDAi CPA a dbx Di1.

Aplikace rozpoznává připojená zařízení díky signálu v neslyšitelném pásmu. Pokud chcete používat mikrofon jiné značky, na který jste zvyklí, a využívat výhod systému Connected PA, můžete to vyřešit adaptérem, který připojíte mezi mikrofon a kabel. Podobně lze ošetřit i připojení bezdrátového přijímače.

Základní nastavení funguje na tzv. presetech. Tedy na přednastavených přednastaveních... Například u mikrofonu si vyberete, jestli na něj bude zpívat zpěvák nebo zpěvačka, či jestli jej použijete na nástroj. Další nastavení může být ve volbě žánru, kdy je zohledněn hudební styl, ve kterém je potřeba hlas nebo nástroj prosadit. Například pro kytaru bude ideální jiné nastavení v rockové kapele než v jazzovém triu.

Pokud tak nastavíte všechny nástroje v kapele, máte velkou pravděpodobnost, že si nástroje nekonkurují ve frekvenčních pásmech více, než je nutné.


Presety jsou nastaveny zkušenými zvukaři a mohou méně zkušeným zvukařům usnadnit život. Nehledě na to, že preset připravený profesionálem je skvělá výchozí pozice ke zjištění, jak daný efekt vlastně funguje... Jak funguje EQ je asi každému celkem jasné, ale například u kompresoru nebo limiteru to už tak zřejmé není.

Kromě použití továrních presetů si můžete vytvářet svoje vlastní. Máte možnost ukládat v podstatě nekonečné množství verzí a přes cloudové úložiště je sdílet s dalším zařízením a zálohovat. Uložené pak máte všechny nástroje, případně celé kapely. Stejně tak si systém může pamatovat i nastavení pro jednotlivé kluby.

Mimochodem, presety nejsou doménou jen digitálního světa posledních let. V minulosti se vyskytly i na hw mašinkách. Já se například naučil používat kompresor díky presetům na modelu TL Audio Fat Man 1. Trend samozvučení začal s nástupem powermixů, které dodnes najdeme v moha menších a někdy i legendárních klubech. Momentálně mě napadá například pražská Balbínka.

Nastavení pomocí presetů není samozřejmě samospasitelné. Zkušené zvukařovo ucho se nahrazuje poměrně těžko, ale pro rychlé ozvučení vlastní menší kapely může být tento systém jednou z cest... aneb proč si nechat kazit zvuk cizím zvukařem, když si ho mohu zkazit sám.

Zatím to vypadá, že je tento systém určený spíše pro zvučení vlastních malých kapel, ale umím si představit, že může ušetřit čas i při zvučení větší akce.