Frontman live, foto: Jan Šindler

Hodná holka frontmankou: workshopy a semináře

Drazí kolegové. Jestliže i vás posedla vášeň k hudbě, gratulujte si. Zejména pokud vaši rodiče vlastní vydavatelství, mají spoustu přebytečných peněz nebo se jmenují Karel Gott. Patříte-li do té širší skupiny, která začíná z ničeho, připravte se na cestu krásnou i trnitou.

Nejspolehlivější cestou k úspěchu je práce, a to vytrvalá a dlouhodobá. Naštěstí se na druhém břehu, ve světě hudebních profesionálů, občas najde někdo, kdo se rozhodne nováčkům pomoci – a tady začíná ta sranda. Můžete vyzkoušet příjemný trend ve vzdělávání: semináře pro muzikanty. Já jsem tento podzim zavítala hned na tři a nikdy jsem nelitovala. Níže najdete stručné postřehy z každého z nich. Tedy dnes v rámci svého blogu zahajuji díl první, věnovaný seminářům a workshopům pro muzikanty.

1. Frontman Live: Jak na mediální prezentaci kapel

Ptáte se, proč vám na maily s prosbou o slot na festivalu žádný organizátor neodpoví? Možná je otravujete málo, nebo naopak moc. A nebo byste nejdřív měli oslovit jiné lidi. Takový pocit jsem si odnesla z frontmaního semináře. Zdeněk s Annou nám vysvětlili, jak oslovit novináře, jak jim připravit podklady pro článek a jak svoji práci načasovat. V publiku jsem zahlédla rockery i metalisty a atmosféra byla velmi příjemná. Seminář se konal v rámci festivalu pořádaného v modřanském areálu Kytar, takže návštěvnost byla vysoká. Odcházela jsem s pocitem, že lépe vím, jak na to. A taky že už do té frontmaní Komunity fakt musím napsat.


2. JDMF Workshop: Singl (feat. Ondra Fiedler)

Jack Daniels Musician Factory je nový krásný prostor, hned za hipster kavárnou Vnitroblock. Majkláč (Michal Novák), zakladatel Bandzone.cz, ho nejen vybudoval, ale také tam pořádá všechno možné. Jak na své (z velké části bezplatné) semináře dostane profesionály typu Ondry Fiedlera, je jedna ze záhad tohoto vesmíru. Asi díky svým zenovým vlnám, které prokazatelně šíří a už je dokonce zmínil i jako výhodu spolupráce.

Na workshop věnovaný produkci singlu jsem se velmi těšila. Můj singl Hvězdy byl první projekt, na který jsem se vrhla po návratu ze Států, a pro mého producenta i kameramana to byla první zkušenost s podobným žánrem. Tvořili jsme po práci, za dlouhých zimních večerů, s velmi nízkým rozpočtem. Učili jsme se s každým nezdarem. S hotovým výsledkem jsem o několik měsíců později a s vysokým adrenalinem v krvi předstoupila na workshop s Ondrou Fiedlerem (producentem tolik oceňované desky Lenny). Co moji nervozitu umocnilo, byla přítomnost třiceti muzikantů, kteří přišli s tím samým záměrem – nechat si zhodnotit svoji práci.

Singly jsme poslouchali na obrovských bednách, na kterých vám neunikne jediný detail. Po páté písni jsem se začínala nervózně rozhlížet, protože, jak se ukázalo, mezi účastníky byli i profíci Brixtn nebo slovenská kapela Instinct. A ti, samozřejmě, měli singly produkčně (i finančně) na daleko vyšším levelu – a řeknu vám, bylo to na těch bednách sakra znát. Věděla, jsem, že se blíží můj kousek, a chtěla jsem zdrhnout. Majkláč je sice osoba přátelská, nicméně upřímná, a ani on se svými zenovými vlnami nedokázal rozdmýchat pocit, který mě posedl hned po úvodních dvaceti vteřinách mé písně. Totiž že jsem se znalostmi šesté třídy přišla psát testík do deváté A. Ondra Fiedler ve své laskavosti zmínil jen cosi o melodii a slabém frázování, ale i tak jsem litovala, že z JDMF nevede kanál, kterým bych mohla v klidu odejít.

Odnesli jsme si něco z workshopu? Rozhodně. Pocit, že Ondra Fiedler je borec. Že Majkláč je borec. Že už všechny svoje produkované věci budu konzultovat s obrovskými reprobednami. A viděla jsem naživo Brixtn, kteří všichni vypadali o 10 let mladší než já. A kdo to může říct?


3. JDMF Workshop: Rétorika (feat. Petra Jaškówová)

Workshop s velmi přátelskou atmosférou. Petra přišla nám, introvertním kapelníkům, vysvětlit jak sedět a jak mluvit, když už vás tedy pozvou do Óčka nebo do Uvolněte se, prosím (za předpokladu, že vaše PR už je na vysoké úrovni – viz workshop č. 1). Petra učí kde koho. Třeba v Zoo ošetřovatele zvířat, jak vystupovat během veřejného krmení. Má tedy s vyděšenými opičkami velkou zkušenost. Po teoretickém úvodu jsme dělali cvičení na uvolnění mimických svalů. Zkoušeli jsme představit sebe a svoji kapelu a na závěr proběhlo improvizované „natáčení“ rozhovoru v televizi – moderoval Majkláč a Petra zkušeně komentovala momenty, které se z hlediska sebe-prezentace nepovedly. Publikum opět tvořili samí zajímaví lidé, frontmani, pořadatelé, a za sloupem se schovával sám Thom Artway. Mnozí z nás rétoriku nejbližší týden nejspíš nepotřebovali, ale odcházeli jsme nadšení, protože jsme na vlastní kůži poznali, co můžeme zlepšit.

Tím vás, moji kolegové, vůbec nemíním děsit. Na workshopech tohoto typu máte šanci poznat profesionály české hudební scény, a na cokoli se jich zeptat. Ono jich totiž moc není, takže po třetí podobné akci začnete mít pocit, že znáte kde koho a cesta na výsluní nebude nepřekonatelná. Akorát se tam ještě dopracovat, no.