Hot Rod po německu: staré balení s novým obsahem?

Německé baskytary Sandberg si po světě našly už tisíce fanoušků a není se čemu divit. Špičkové zpracování spolu s pokrokem a láskou k vývoji nosí firmě jedno ocenění za druhým. V této recenzi se podíváme na jeden takový ceněný model – čtyřstrunnou variantu vítěze Gear of the year časopisu Guitar & Bass 2015: California II TM.

Sandberg jmenuje své nástroje podle konfigurace snímačů a strun, s dodatečnými informacemi o nástroji, skrytými v kódu. Tento model se single coilem u krku a humbuckerem u kobylky se proto jmenuje TM4 RB RW BI, z čehož je možné vyčíst, že nástroj je v barvě Redburst, na palisandrovém hmatníku má obdélníkové značky a hlava nástroje je ponechána bez barvy.

Na první ohmat

Tento nástroj ohromil už na dálku – ještě před tím, než k nějakému ohmatu došlo. Barva Redburst, která nechává vyniknout létům, „kresbě“ dřeva, je uzavřena v matném laku. Panel ovladačů, masivní kobylka i pickguard jsou v černé barvě, která dává „pekelnému“ barevnému schématu vyniknout. Hmatník nese velké bílé obdélníky, coby poziční značky.

Tělo je stálice Sandbergovské nabídky – variace na jazz bass s ergonomickým tvarováním a hlubším výkrojem pod krkem. Krk nástroje je rovněž standardní pro značku Sandberg – fixovaný k tělu šesti šrouby, zakulacený, i když trošku užšího profilu, než byste čekali. Další typickou vlastností Sandbergu je nesmírně pohodlný finiš krku, který není v lesklém laku, takže při hře a pohybu nijak rukou nedrhnete. Zpracování celého nástroje je na úrovni ruční produkce, takže na pohled i na dotyk je krk i hmatník bez chybičky.


Zvukově

Elektronika TM4 nabízí čtyři potenciometry – hlasitost, poměr mezi snímači a dvoupásmový ekvalizér pro basy a výšky. Potenciometr hlasitosti má přepínač push/pull, která vypíná aktivní elektroniku pro ty trapné chvíle, kdy baterie odejde na věčnost a pro novou je nesnesitelně daleko. V pasivním módu samozřejmě nefunguje ekvalizér, takže z výškového potenciometru máme tónovou clonu. Potud se baskytara držela standardu Sandberg, ale ještě má v rukávu eso v podobě maličkého přepínače, který rozděluje kobylkový humbucker.

Zvukové možnosti nástroje diktují snímače Delano v kombinaci single u krku a humbucker u kobylky. Baskytara sice konstrukcí i rozložením připomíná „nadupaný“ jazz bass, ale zvukově je na úplně jiném „hřišti“. Při prvním zapojení skrze Ampeg PF350 s odpovídající „patnáctkou“ reproboxem basa zněla jako ztělesněná šedesátá léta. Magie aktivní elektroniky a poměru snímačů půl na půl, která zvuk zbavila jazzbassových výšek a přidala na mohutnosti signálem z humbuckeru, se potkala s aparátem, odkazujícím na Motown. Výsledek rozhodně překvapil. Samotný krkový single má výrazné basy a hlubší středy s potlačenými vyššími středy a výškami. Humbucker příjemně tlačí zespoda a silně připomíná vrčící MusicMany. Aktivní mód celkově ubírá vyšší frekvence, přičemž někteří hráči možná pocítí lehkou bolístku dvoupásmového ekvalizéru. Rozdělitelnost humbuckeru zvukové variabilitě nepřidává až tolik, kolik by snad někteří čekali. V aktivním módu je rozdělený snímač tenčí, ale rozhodně nemá kousavé cinkání tradičního kobylkového jazzbassu.

Při vypnuté aktivce je basa daleko blíže fenderovskému pojetí baskytary, i když se stále citelným úbytkem v horních registrech. Zvuk je vyrovnanější a krémovější s větším záběrem zespoda. Do zvuku více mluví dřevo nástroje a dynamika hráče. Samozřejmě má nástroj v tomto nastavení nižší výstup, ale zase dává zvuku úplně nové spektrum, díky kterému má basa dvě jasně oddělené polohy.

Shrňme to

Sandberg California II TM4 RB RW BI je baskytara, která si půjčila hlavní prodejní body několika osvědčených nástrojů a skloubila je ve špičkovém zpracování prémiové německé značky. Svým zvukem překvapí nejen basáky, kteří čekali čistě moderní nástroj. Dokáže stejně dobře brumlat jako stará basa, i vrčet jako metalové monstrum. Do svého zvuku nechá radostně promluvit charakter aparátu, i samotného hráče, což zejména ocení zkušenější muzikanti, kteří už vědí, co ve svém zvuku chtějí. Tomu nahrává i prvotřídní zpracování a masivní hardware.

Tagy: