Ibanez OD850: zlatá léta sedmdesátá

Obliba efektů typu overdrive asi jen tak neskončí a některé se staly v průběhu let doslova legendami. Těžko se ale shání a jejich ceny jsou závratné. A tak výrobci čas od času přistoupí k reedicím. Firma Ibanez nedávno uvedla limitovanou reedici efektu Ibanez OD850.

Jak to vypadá?

Ibanez se rozhodl neobjevovat dávno objevené a hledat nalezené. Efekt ponechal prakticky v původní podobě, jakou měl v době svého uvedení na trh a své největší slávy. Robustní a odolně působící oranžová krabička v původním designu i velikosti s jednoduše vyhlížejícím ovládáním, kterému vévodí nožní spínač, potenciometry Sustain, Tone, Balance, poměrně velká a tudíž ve tmě nepřehlédnutelná červená dioda (ta ovšem na prapůvodním modelu chyběla), z boku pak jackové zdířky IN a OUT a vstup pro napájení adaptérem – nic víc, nic míň. Oproti originálu je krabička true-bypass aby lépe vyhovovala dnešním nárokům muzikantů, jinak je vše při starém a obsahuje 100% analogové obvody.

Trochu matoucí se může zdát označení potenciometrů a tak to nyní trochu blíže vysvětlím. Potenciometr Sustain zde ovlivňuje míru zkreslení, Tone upravuje a ořezává vyšší frekvence a Balance zde funguje coby ovladač hlasitosti. Při počtu ovládacích prvků se v tom ale rychle zorientujete a zvyknete si. Ale dost bylo teorie – pojďme ke zvuku.


Jak to hraje?

Ačkoliv je OD850 označována jako overdrive, její zvukové možnosti jsou mnohem bohatší. Krabička dokáže fungovat i jako velice slušný fuzz. Najít zajímavý zvuk u tohoto efektu je jednoduché – hraje totiž prakticky každé rozumné nastavení a záleží jen na vašem vkusu a libosti, jaké poloze tohoto efektu dáte přednost. Od lehce nakřáplého crunchového zkreslení, přes klasický overdrive až po zmíněný fuzz. To vše zvládá "osmsetpadesátka" s přehledem. Navíc zvuk zůstává vždy příjemně čitelný a konkrétní a ani v případě fuzzu se neslévá více než je zdrávo.

Můj osobní favorit je nastavení Sustain na 10. hodině, Tone na 9. hodině a Balance někde na 3. hodině. Neměl jsem k přímému porovnání po ruce originál, ale kdysi jsem měl tu čest se s originální "osmsetpadesátkou" důvěrně poznat ve studiu a myslím, že tahle reedice jí minimálně dýchá na paty a rozhodně nedělá ostudu svému jménu. Kdo hledá klasický "sedmdesátkový" drive či fuzz, nemůže být z tohoto efektu zklamán.

Tahle krabička původně vznikla jako jakási – nechci říct přímo kopie, ale spíše odpověď na tehdy (a vlastně i dnes) velmi populární krabičku Big Muff. Mně osobně OD850 zvukově sedí možná o trochu víc.

Závěr

Vážně příjemná záležitost tahle OD850. Není sice tak profláklá jako legenda mezi legendami – ano, myslím tím Ibanez TS-9 – ovšem o to zajímavější a překvapivější jsou její zvukové možnosti. Navíc je kompletně vyrobena v Japonsku a k vám se dostane v hezké replice původního balení. A cena téhle reedice je oproti originálu samozřejmě podstatně nižší. Konkrétně něco málo přes tři tisíce.