Ikona za hubičku: Jazz Bass od Vintage

Málokterý muzikant dokáže překonat takový ten pocit nadřazenosti nad levnými nástroji. Jak by mohla tahle napodobenina hrát stejně jako náš profi nástroj za troj-, čtyř-, x-násobek, že ano... Ale plošně odsuzovat nástroje kvůli ceně se nevyplácí. Typickým příkladem toho je i objekt této recenze: Vintage ICON.

Baskytara Vintage ICON VJ74MR je nástroj, která svou cenou sedí mezi skutečně levnými nástroji, těsně nad těmi úplně nejlevnějšími. Jde o Jazz Bass se dvěma single snímači, dvěma potenciometry hlasitosti, jednou tónovou clonou, vstupem pro kabel na čelní straně, dvacítkou pražců, zkrátka klasiku. V ruce působí jako docela slušný kus dřeva, alespoň podle hmotnosti. Překvapivě za to však nemůže ani tak topolové tělo jako spíše javorový krk, přišroubovaný k tělu čtyřmi šrouby přes plechovou destičku. Je to totiž poctivý, hluboký profil – opravdový vintage – na kterém si třeba moje levá ruka krásně pohověla. Pokud hledáte moderní „rychlý“ krk, budící dojem, že strunu mačkáte přímo mezi palcem a ukazovákem, zkuste to raději jinde. Mechaniky, kobylka i elektronika jsou od firmy Wilkinson.

Jak to vypadá

Vintage ICON jsou nástroje, které svým provedením mají budit dojem opráskaných starých kusů, které už si prošly pořádnou dávkou „násilností“ muzikantského života. Tyto úpravy jsou už pár let v kurzu a nejspíš vznikly ze snahy vytvořit věrné kopie legendárních nástrojů, jakými jsou strat Roryho Gallaghera, Jacova „Bass of Doom“, nebo telecaster Joea Strummera. V mistrovských dílnách, u vyhlášených značek vznikají odřeniny, které od těch skutečných nelze rozeznat, protože jsou provedeny stejným způsobem.

Vintage zvolili trochu jiný postup a na výsledku je to bohužel znát. Tyto odřeniny zmatou málokoho. Tělo nástroje, na kterém chybí klasický jazz bass pickguard – ochranný plast, je pokryto matným lakem v černé barvě, což je také docela nezvyklá taktika. To samé však platí i o krku a to je jiná.

Tedy, ne že by byl také černý, ale matný lak skutečně působí dojmem starého nástroje s ošoupaným krkem, a to se podepisuje na bezkonkurenčním pohodlí při hraní (vážně, basáci, pokud jste to ještě nezažili, musíte to vyzkoušet). Hmatník nástroje je z javoru a poziční značky jsou velké černé obdélníky.


Jak to hraje

Začnu s menší rovnicí: topolové tělo + javorový krk s javorovým hmatníkem + kobylkové kameny z mosazi a snímače Wilkinson = zvuk X. „Na sucho“ hraje basa jako pravý jazz bass: ostré středy a výšky s dobře patrnými basy. Po zapojení pokračujeme ve stejném duchu: baskytara ochotně reaguje na dynamiku a polohu pravé ruky i na ovládací prvky, i když potenciometr tónové clony jakoby nechtěl zvuk „zavírat“ postupně a veškerou aktivitu si odbude v poslední třetině chodu. Potenciometry hlasitosti fungují plynule.

Z výše uvedené „rovnice“ je patrná snaha obsadit všechny materiály tak, aby dohromady dávali ostrý, jasný zvuk – dokonce i ty nepříliš obvyklé mosazné kobylkové kameny. Výsledný tón pak snahu o dosažení co největšího jasu z části vysvětluje – snímačům by se do žádných cinkání ani agrese zřejmě příliš nechtělo, v tomto osazení se však povaha nástroje schovat nenechá a snímače vybičuje k „nadlidskému“ výkonu. Při kroucení potenciometry hlasitosti a objevování dalších jazzbassových možností je u této „ikony“ snadné podlehnout iluzi skutečně drahého, starého nástroje.

Pro úplnost – nástroj maličko přepadává na hlavu. Setkal jsem se s tím při testu vsedě. Vestoje to hravě udrží pás a nezpůsobuje to žádné nepohodlí.

Shrňme si to

Vintage ICON VJ74MR je Jazz Bass s cenou začátečnického nástroje a úpravou doposud vyhrazenou pro školní tabule. Ale zvukově uspokojí i náročné hráče svým věrným napodobením Jazz Bassového zvuku a krk nástroje svým pohodlným profilem a matným lakem vzbuzuje dojem starého kusu. Finiš se dá nakonec změnit – ať už si na ní křídou uděláte vlastní motiv, nebo si jí dáte přelakovat, tahle basa rozhodně nabízí víc zvuku a pohodlí, než by podle cenovky měla.

Tagy: