Noví Lidé, foto: www.polagraph.cz

Inspirace přišla v izolaci léčebny

Jsme Noví Lidé a vydali jsme debutové album Světlo a stín. Než se nám to ale podařilo, museli jsme projít poněkud stinným životním školením.

Naše spolupráce s Reném Tomaidesem začala v roce 2010, když jsem se přestěhoval z Prahy do Hradce Králové. Společně s basákem Tomášem Ryglem a bubeníkem Filipem Moškem jsme založili seskupení Primitivní Rytmy. Jamovali, učili se a hledali svůj hudební styl. Kapela se scházela nepravidelně a občas nastala i delší přestávka, když jsem si odskakoval do protialkoholické ambulance.

Vlažné fungování kapely a nedostatek času členů kapely ovšem brzy způsobil její rozpad. Následně jsme ale společně s Reném (už jako duo) začali intenzivně tvořit pod názvem Noví Lidé. Vzniklo první demo songu Odyssea, na kterém jsme použili novou hudební mašinku Korg Kaossilator Pro. Začínali jsme tak tvořit vlastní hudební směr na pomezí elektroniky, new romance a post-punku.

Kola depresí, chudoby a alkoholických excesů se ale točila dál. Končil jsem ve stavu trosky bez domova – v léčebně. Další nucená hudební přestávka trvala 4 měsíce. Svoje děsy a vjemy jsem si pro sebe zapisoval při pobytech na psychiatrii na papír v podobě textů.

René se v mezičase mohl v klidu vzdělávat a vyvíjet se po technické stránce; řešil zvuk, propojení, nahrávání a vše co je potřeba k fungování kapely. Ke Kaossilatoru přibyly midi synthy Akai MPK Mini. A pak se výbava rozrostla o legendární Roland Juno 106 a další Roland SP-404, poslechové monitory KRK, software Garageband a Ableton.


Zásadním zlomem pro přípravu na živé vystupování byl Korg D-888. Zařízení, které používáme pro podkresy a playback, který lze ještě dále zvukově modulovat. Starší stroj, který má opravdu nekonečně mnoho možností.

Po své finální „očistě“ jsem měl v ruce další nové texty, a začal se znovu vracet do hudebního i relativně normálního života. Z textů vznikl základ na první demo album s deseti písněmi. Začala příprava na první koncert. Jedním z demo songů byl i instrumentální song Ztracen, kterému se zadařilo ve Velké sedmě na Radiu 1.

První koncert jsme zahráli koncem roku 2015 v industriálních prostorách MENU v královéhradecké Pilnáčkově továrně. Začali jsme tvořit nový repertoár a naše tvorba hudebně více potemněla.

Hudební soustředění na jaře 2016 pak ukázalo, že to může být ještě o něco pestřejší. Odstřihli jsme se pokusně od civilizace a pobyli týden na chalupě v beskydských lesích. Bez internetu a telefonního signálu, v naprostém klidu. Během soustředění vznikly instrumentální songy, které se už pohybují blízko ambientu.

K Cestě jsme natočili minimalistický lesní videoklip, pro Sen jsme klip chystali déle. Duchovní hledání a zájem o různé směry vzdělávání nás dále přivedlo na jedno z nejvíce energetických míst v Čechách; do nedostavěného kláštera v Panenském Týnci. S pomocí přátel jsme natočili a nafotili unikátní videoklip, který navozuje atmosféru lucidního snění nebo astrálního cestování.


Další písní, kterou jsme dokončili, byla Izolace. Popisuje jeden zážitek z mých letních pobytů na izolaci psychiatrické léčebny. Songy Intro, Po stopách a Let pak vznikaly během tvorby hudby k úspěšnému filmovému minisnímku Parallel, který byl oceněn za hudbu v soutěži Artur na Óčku. Song Zahrada má v sobě navzdory melancholickému „feelu“ hodně pozitivní energie, a mohl by se stát jedním ze silnějších míst jinak vyrovnaného debutového alba. Do Brány jsme místo bicích nahrávali rezonanci zvuku kovového sudu. Taneční tečka Nebe s výraznou kytarou album uzavírá, a třeba otevře to další.

Na albu Světlo a stín jsme vydali jedenáct skladeb. S radami a masteringem nám pomohl eletronický guru Moimir Papalescu. Je skvělé, že si elektro scéna pomáhá, motivuje nás to. Spolupráce s grafikem Janem Němcem nám pak poskytla jednotnou image se snadno zapamatovatelným minimalistickým logem.

Zásadní v naší tvorbě je, že se společně pravidelně scházíme a tvoříme ve zkušebně. Funguje to klasicky během volného jamování. Přidáme základní beat nebo basovou linku a společně se u mašin střídáme a začínáme vrstvit stopy. Ale pozor, jeden song má třeba jen 8 až 10 stop. Jedeme si minimal, víc není potřeba.