Intuitivní, poctivý a čistý Lewitt LCT540

Chceme nahrávat a hledáme kondenzátorový mikrofon, který nabídne za rozumnou cenu rozumné možnosti a solidní zvuk. Nechceme kupovat žádnou plečku, ale ani nechceme platit desetitisíce za špičkové studiové mikrofony. Co zkusit mikrofony Lewitt, v naší zemi novinku na poli kondenzátorových mikrofonů střední třídy? Firma se vynořila před pár lety v r. 2010 na Frankfurtských veletrzích a za těch pár let si stále častěji nachází místo v rukou studiových techniků a hudebních producentů. Značka nabízí široký záběr mikrofonů, já se dnes zaměřím na velkomembránový kondenzátorový mikrofon LCT540 a především na jeho využití při nahrávání zpěvů a akustických nástrojů.

Po vybalení mikrofonu z luxusního kufru hned člověka zaujme váha mikrofonu jako takového. Je to pořádný macek – i přes své velmi rozumné rozměry. Konstrukce je pořádně masivní a membrána a střeva mikrofonu jsou chráněné velmi dobře. Na těle mikrofonu jsou přehledně indikované volby ořezu basů a útlumu vstupní citlivosti – nejde o drobným písmem značené minipřepínače, ale tlačítka, která volí mezi jednotlivými nastaveními – ta se pak na mikrofonu podsvítí a je tedy hned na první pohled jasné, co máme zvoleno. Součástí balení je samozřejmě pavouk a protivětrný kryt. Nic nám tedy nebrání mikrofon v rychlosti přichystat k nahrávání a začít.

Jak při nahrávání zpěvů tak při nahrávání akustických nástrojů LCTčko předvedlo, že není levným mikrofonem, který Vám přidělá práci. Právě naopak – mikrofon nahrává velmi čistě a vyrovnaně, bez slyšitelného zkreslení. V případě zpěvu zvládá vše od šepotu přes recitativ až po zpěv a řev – v závislosti na na barvě hlasu jsem se u ostřejšího hlasu setkal s výraznějšími sykavkami, stále mi to ovšem připadalo poměrně v normě. Nevšiml jsem si žádných větších problémů ani v případě P a B – při navolení ořezu na 40hz je mikrofon nabral pouze v nejextrémnějších případech, kdy už se člověk musel poměrně snažit je vyslovit opravdu přehnaně. Nějaká ekvalizace samozřejmě proběhnout musí v závislosti na hlase, při kontrole spektrální analýzou ovšem mikrofon nahrává poměrně vyrovnaně se zdravým útlumem hučících a zbytečných spodků. S akustickými nástroji mám podobnou zkušenost – především s akustickou kytarou. Již v základu mikrofon nahrává zvuk nástroje vyrovnaně, čistě a přirozeně, lehce suše, ale zdravě. Stačí pak lehká ekvalizace a vše je zní tak, jak má.


Proč říkám suše? Jelikož mikrofon nemá volitelnou směrovou charakteristiku (tu najdeme až u lehce dražšího modelu LCT640), jsme u něj tedy odkázaní čistě na kardioidu. I v ne-úplně-akusticky-ideálním prostoru se tedy dají nahrát poměrně obstojné stopy, protože mikrofon nebere příliš prostoru. Stačilo mi tedy za záda zpěvákovi pověsit závěs jako pojistku a dostal jsem následně příjemně suchý zvuk, nad kterým jsem pak měl naprostou kontrolu i přesto, že se nahrávalo v pokoji, ve kterém má tleskání poměrně nepříjemný dozvuk. Tato informace je ovšem trochu dvojsečný meč – nedoporučil bych totiž LCT540 jako mikrofon pro snímání prostoru, na to bych si už opravdu připlatil na LCT640 s volitelnou směrovou charakteristikou. Model 540 samozřejmě může posloužit k nějakému nouzovému sejmutí, ovšem nejlepší volbou pro takové použití nebude. Stejně tak bych jej volil u nahrávání elektrických kytar pouze jako přídavný mikrofon – jako samotný mi připadal opět trochu příliš suchý. Využití např. jako overhead na bicí jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet.

Lewitt LCT540 je solidní kondenzátorový mikrofon střední třídy. I přes mírné omezení využití fixní kardioidovou charakteristikou je díky svým intuitivním a přehledným ovládacím prvkům, poctivé konstrukci a čistému zvuku vhodný pro nahrávání především akustických nástrojů a zpěvu, které sejme přirozeně a jasně a nechá Vám naprostou kontrolu nad konečnou barvou zvuku.

Tagy: