Istanbul Mehmet: pocta Mistru Tonymu Williamsovi

Pro sběratele a milovníky starých tureckých činelů a kouzla zvuku legendárního jazzového bubeníka Tonyho Williamse firma Istanbul Mehmet připravila velké překvapení. Otázkou ale pořád zůstávalo, jak tyto činely budou znít a zda se výrobci atributy historických K Zildjian podaří vtisknout do nového výrobku. Odpověď dala akce Limited Edition Tony Williams Tribute Cymbal Set na posledním Namm Show v Anaheimu.

Jak název napovídá, jde o sestavu činelů, vyrobených ve snaze co nejvěrněji zachytit kouzlo proslulých Williamsových činelů K Zildjian. Tedy legendárních činelů, které se staly předlohou pro novou limitovanou edici, Tony používal již od počátku 60. let, kdy usedl za bicí ve slavném kvintetu Milese Davise. Firmě Istanbul Mehmet činely exkluzivně zapůjčila Tonyho žena Coleen Williams.

Chcete tuto unikátní novou limitku mít? Obsahuje 22“ ride, 18“ crash-ride, 14“ hi hat. Součástí sady je luxusní kožený obal s certifikát pravosti. Zahrál jsem si na ně.

22“ Ride

Tento činel se mezi jazzovými bubeníky stal postupem času jakýmsi synonymem „jazzového soundu“. Můžeme jej slyšet na nahrávkách druhého Davisova kvintetu (od prvních nahrávek až po album Sorcerer). Přestože jeho zvukové vlastnosti dominovaly na nahrávkách již z počátku 60.let, vlastní témbrové dispozice jej činí, z hlediska využití, velice současným.

Činel je vyroben ze slitiny B20. Z profilu má spíše tvar deštníku, což přináší vyšší ladění. Střed činelu (pupek) je tepaný a v průměru menší než u činelů z 50. let. Celý nástroj je patinovaný a poctivě vytepaný. Díky povrchové úpravě vypadá opravdu jako z let minulých.

To vše se samozřejmě odráží i na jeho zvukové charakteristice – velice temný s kratším dozvukem a jasnou artikulací. Při hraní drobných rytmických hodnot v rychlejším tempu zůstává stále konkrétní. Je to velice muzikální, vyrobené v duchu turecké tradice.


18“ Crash-ride

V průměru je o něco větší než psaných 18“. Původní předloha měla menší praskliny, což samozřejmě malinko ovlivnilo finální barvu zvuku. Při výrobě nové repliky výrobce k tomuto faktu přihlédl a za účelem dosažení stejné zvukové kvality simuloval tyto praskliny kombinací pečlivého tepání a specifického způsobu soustružení celého činelu.

Stejně jako 22“, i 18“ crash-ride má parabolický tvar a patinovaný povrch. Ve své zvukové povaze však skrývá spíše vlastnosti crash činelu. Je to činel s nižší hmotností, výše laděný. Zní měkce, plně a šťavnatě. Ve větší dynamice produkuje až explozivní zvuk. Myslím, že se velmi dobře doplňuje při akcentaci s 22“.

14“ Hi hat

Stejně jako dříve představené kusy limitované série, také hi hat je velice dobře řemeslně zpracována. Už na první pohled zaujme temnou patinou s precizním tepáním. Oproti 22“ a 18“ je však vytvarovaná do nižšího profilu, čímž vykazuje širší spektrum spodních frekvencí.

Při sešlápnutí oba činely do sebe dobře zapadají a zní plně. Při hraní paličkou vyluzuje nástroj spíše temnější a sušší zvuk. Jedná se o velmi univerzální kus, vhodný i pro hlasitější hraní (rock, pop).

Celý činelový komplet, včetně luxusního koženého obalu, vypadá opravdu lákavě. A firma Istanbul Mehmet jich v limitované edici vyrobila pouze 250 kusů. Pro přímý prodej v ČR se podařil zajistit pouze jeden exemplář.

Tagy: