Jak ovlivňuje druh dřeva zvuk akustické kytary

Správný výběr dřeva je alfou a omegou zásadně ovlivňující výsledný zvuk drtivé většiny dřevěných nástrojů. Nejinak je tomu samozřejmě i u akustických kytar. Současný trh nabízí obrovské množství modelů počínaje ekonomickými řadami, pro jejichž stavbu byl použit levný laminovaný materiál, až po mistrovské kousky vyrobené z výběrových a exotických dřev.

Jak se tedy při koupi akustiky alespoň rámcově orientovat v této někdy nepřehledné problematice? Částečnou odpověď vám mohou poskytnout následující řádky, které se přehlednou formou snaží přiblížit základní zvukové vlastnosti materiálů nejčastěji používaných ke stavbě (nejen) akustických nástrojů.

Mahagon

Často používanými odrůdami jsou Africký (Khaya Ivorensis) a Honduraský (Swietenia Macrophylla) mahagon. Africký druh je využíván jak u zadních korpusových desek, tak i u lubů a krků, zatímco Honduraská odrůda (pravý mahagon) je dobrou volbou také pro výrobu přední ozvučnice. Tyto materiály s hustou strukturou poskytují příjemný zvuk s kulatějšími výškami, pevnými basy a silnějšími středy.

Smrk Sitka (Picea Sitchensis)

Smrková odrůda Sitka, rostoucí především v Severní Americe a Kanadě, je jedním z nejčastěji používaných dřev pro výrobu přední ozvučnice. Sitka s pravidelnými léty disponuje dostatečnou tuhostí a nabízí optimální kombinaci průraznosti, čistoty tónu a jeho dynamického rozsahu. Tomuto druhu konkurují především v Evropě Alpský smrk (Picea Abies) a odrůda Engelmann. První z nich je používán hlavně u klasických kytar (nylonky) a lehký Englemann s bohatými harmonickými je vhodnou alternativou k Sitce.


Smrk Adirondack (Picea Rubens)

Velmi ceněné dřevo, jehož domovem je opět Severní Amerika a Kanada, je používáno pro stavbu horních ozvučnic u luxusních nástrojů. Odrůda, známá také jako Červený smrk, má širší letorosty a vyznačuje se vyváženou frekvenční odezvou s muzikálními basy a skvělými dynamickými vlastnostmi.

Javor (Acer)

Tradiční materiál s rozsáhlou řadou různých odrůd, který se vyznačuje mechanickou odolností a pevným, jasným tónem s detailně prokreslenými výškami, výše posazenými středy a průraznými basy. U akustických kytar nachází své uplatnění především u lubů a zadních desek korpusu. Výběrové kousky mají výraznou plamínkovou nebo obláčkovou kresbu.

Červený cedr (Thuja Plicata)

Tento druh rostoucí v Kanadě má oproti jiným odrůdám temnější barvu a je většinou měkčí než klasický smrk, což obvykle přináší vyšší dynamickou citlivost, kterou ocení hráči s decentnější prstovou technikou. Částečným kompromisem k této důležité vlastnosti je větší míra komprese při silnějším úhozu pravé ruky. Pravidelná, hustě rostlá léta jej předurčují k výrobě horních rezonančních desek.


Palisandr

Vzhledem k tomu, že Brazilský palisandr podléhá ochraně (smlouva CITES) týkající se ohrožených druhů, přebírá jeho místo indická odrůda (Dalbergia Latifolia) s výraznou kontrastní kresbou a vyváženým zvukem, jenž je používána na hmatníky, zadní desky, luby, základny kobylek a další konstrukční součásti.

Madagaskarský palisandr (Dalbergia Baronii) je exkluzivnější a mechanicky tvrdší variantou, jejíž struktura dodává oproti Indickému palisandru zvuku více vyšších pásem. Do rodiny palisandrů náleží také jihoamerický Cocobolo (Dalbergia Retusa), který má z popisovaných odrůd nejvýraznější středy. Ve srovnání s mahagonem disponuje palisandr hřejivějšími středovými frekvencemi a lehce ostřejšími výškami.

Africký eben (Diospyros mespiliformis)

Eben má oproti palisandru tmavší barvu a perkusivnější podání výšek, je mechanicky stabilní a poměrně tvrdý, takže jeho opracování vyžaduje určitou zkušenost. Ebenové dřevo je vhodné pro výrobu hmatníků, kobylek, kotvících kolíčků strun a různých menších komponent kytary.

Havajská koa (Acacia Koa)

Exotické dřevo s luxusním vzhledem se používá především u dražších nástrojů, kde jeho kresbu podpoří také vhodný lak. Koa se zvukově pohybuje mezi mahagonem a javorem a v případě akustických kytar je využívána hlavně pro stavbu zadní desky a lubů.

Laminované dřevo a HPL

Laminované dřevo, tedy překližka, a vysokotlaký laminát HPL (High Pressure Laminate) našly své využití především u finančně nenáročných nástrojů. Překližku najdeme jak u těch nejlevnějších řad, kde může tvořit celý korpus, tak i u polomasivních sérií, u kterých je laminát použit v kombinaci s masivním dřevem. Kromě nízké ceny je výhodou překližky její odolnost a beznáročnost na údržbu, takže akustiky z tohoto materiálu mohou být dobrou volbou pro začínající nebo sváteční hráče.

Vysokotlaký laminát HPL je materiál na bázi laminátové pryskyřice vyráběný za vysoké teploty a tlaku, což mu dává mimořádnou tvarovou stabilitu, voděodolnost, zvýšenou rezistenci proti mechanickému poškození a svrchní vrstvy jsou někdy poměrně obtížně rozeznatelné od masivního dřeva. Pokud uvažujete o kytaře z tohoto materiálu, tak velmi slušné zvukové vlastnosti má HPL např. firem Martin nebo Taylor, které neponechávají nic náhodě a používají speciální lamináty vlastní výroby.

Více informací najdete také v článku Umíš si vybrat akustickou kytaru?