Promotérství je větší dřina než za bicími, musíte někdy zatnout zuby; foto: Pavel Strážay (Adam Betts)

Jak se stát promotérem: základy a předpoklady

Promotérství je obor, který si spousta lidí plete nebo spojuje s manažerstvím. U někoho se jedná o práci nebo přivýdělek, jiní to dělají dobrovolně a zadarmo. Promotér v oboru pořádání hudebních akcí zastává roli člověka pro všechno, od zajištění akce až po catering.

Zkušenější vědí, že je dobré si kolem sebe vytvořit tým spolehlivých lidí, začátečníci a solitéři se spoléhají na sebe. Je to často dost nevděčná práce. Nepříjemné ohlasy se na vás obvykle sesypou už na místě. Další ze zpětných reakcí. Nikdy se patrně nezavděčíte všem.

V prvním díle nového seriálu si přiblížíme práci promotéra – a to optikou menších, řekněme undergroundových akcí do tisícovky lidí. Řekneme si, jak začít a na co si dávat pozor. Dost možná, že se možná právě z vás jednou promotér stane. Třeba už jen proto, abyste svou vlastní kapelu posunuli dál.

Pokud se chcete stát promotérem, je dobré mít a znát tyto předpoklady:

1. Organizační schopnosti
2. Spolehlivost
3. Dochvilnost
4. Flexibilita
5. Finanční zajištění
6. Dobré komunikační schopnosti
7. Kontakty

Jak začít? Nejdříve si vyzkoušejte, co tento koníček obnáší na malé akci. Zajistěte si to pro to vhodný klub, stačí nějakou hospodu, bar, klub nebo kavárnu, kde živá vystoupení umožňují. Dokonce se dají i najít podniky, za které nemusíte platit pronájem. Pozvěte si vhodné kapely – začínající kapely, kamarády – tam je výhoda v tom, že si nebudou klást velké nároky a budou rádi za umožnění live vystoupení. Udělejte si finanční rozpočet, zajistěte backline a domluvte si chybějící aparaturu, popřípadě zvukaře. U malé akce, pokud chcete minimalizovat náklady, možná postačí ozvučit jen zpěv a případně kopák. Udělejte propagaci, popřípadě zajistěte catering a spaní pro kapely.


Výběr kapel bývá první věcí, co uděláte, když chcete uspořádat hudební akci. Kapely je vhodné vybírat podle toho, jaký máte finanční rozpočet. Pro začínající promotéry je určitě lepší pozvat kamarády, s kterými se domluvíte na podmínkách, a nebudou tak nároční.

Zajištění klubu, místa pro konání hudební akce. Zvolte si něco nenáročného, kde vás vyjde pronájem na pár korun, nebo zadarmo. Peníze, které budete mít navíc, můžete dát kapelám na cesťák. Zeptejte se jak je to se zvukařem, popřípadě kolik vás bude stát. V kolik hodin bude místo otevřené, abyste si stihli vše připravit. Jak to bude s výběrem vstupného. Předem avizuji, že na začátek je lepší udělat akci s dobrovolným nebo minimálním vstupným.

Backline, nástrojovka je potřeba ke každé hudební akci, nemůžete po zvukaři chtít, aby tohle zajistil. Bicí a aparáty, pokud ve vlastní kapele adekvátní nemáte, si budete muset sehnat sami. Nejlepší je se dohodnout s ostatními z účinkujících, aby se o nástrojovku podělili. Každý vezme něco a máte vyřešeno. Vše musíte mít dopředu domluvené, abyste v den akce nezjistili, že něco chybí, nebo že někdo něco nechce půjčit. Vyvarujete se pak zbytečným dohadám a zdržování na místě konání.

Propagace je velmi důležitá. Je to první krok, který před konáním akcí uděláte. Dnes je vhodné využít internet k šíření události, respektive sociální sítě, které to za vás rozšíří samy. Vytvořit plakát, který bude designově sedět k akci. Plakát vás bude doprovázet celou dobu před konáním akce. Ten pak můžete šířit dále výlepem, letáky, posílat na bezplatné weby, které vám ho budou šířit zadarmo. Výlep se může zdát pro někoho old school, ale dost často funguje pro lidi, kteří odmítají nebo nemají internet. Letáky je vhodné roznášet a šířit po jiných akcích, hospodách, barech a místech, kde se vaše cílová skupina potencionálních hostů schází.

Udělejte si finanční rozpočet, abyste věděli kolik vás celkově akce bude stát se vším všudy. Ten si připravte bokem. Pokud na akci nemáte, radši ji nedělejte. Nejde se spoléhat na to, že vám v každém případě dorazí dostatečný počet lidí na porytí celé akce.

V den konání akce si vše připravte, nevyplácí se přijít na místo a zjistit, že vám něco chybí. Komunikujte se všemi, jak s pozvanými kapelami, tak i s majitelem objektu. Vyhnete se tak zbytečnému dohadování a vytvoříte podmínky pro poklidný průběh hudební akce. Nezapomínejte si vše udělat s dostatečným předstihem a informujte vystupující o průběhu příprav.

Máte už ve všech těchto věcech jasno? Jaké sami v pozici začínající promotéra máte zkušenosti?
Podělte se s námi. A příště pokračujeme. Na jednotlivé body se podíváme podrobněji.