KORG microARRANGER, slušný workstation pro začátečníky

Jak vybrat klávesy: keyboard, stage piano, syntezátor?

Uvažujete o koupi klávesových nástrojů a laciné nástroje na pár použití z hypermarketů vás neuspokojují? Pak by vám mohl pomoci můj článek. Ať už jste ostříleným muzikantem, s hudbou začínáte, nebo chcete dětem pořídit nějaký aspoň trochu slušný nástroj, jeho výběr určitě nepodceňujte. Představíme si základní typy kláves, se kterými se dnes na trhu můžeme setkat:

Keyboardy – dobrá volba pro začátečníky či mírně pokročilé hráče

Nabízí „od všeho trochu”: širokou škálu zvuků, jejichž kvalita je většinou přímo úměrná ceně nástroje (nejdražší keyboardy se v tomhle ohledu již velice nápadně podobají workstations), nevyváženou klaviaturu (často až příliš měkkou) a povětšinou také tlačítka připomínající telefonní číselník, která slouží pro volbu rejstříku či doprovodu. U některých „samohrajek“ se docela často stává, že si doprovod omylem zapnete během hraní s kapelou a spoluhráči po skončení skladby slyší komickou, repetitivní muziku, zpravidla nesouvisející s vaším žánrem…

V této kategorii je dobré zvolit nástroj disponující dynamickou klaviaturou, což není úplně vždy samozřejmostí, a v rámci možností pohodlným a jednoduchým ovládáním. Pokud byste se přesto rozhodli pro nástroj bez dynamiky úhozu, dobře svůj čin zvažte, neboť by vás takové klávesy časem brzdily ve vývoji. Z keyboardů by vás mohl zaujmout třeba CASIO CTK-3200 nebo YAMAHA PSR-E343. Já osobně bych za nový nástroj tohoto typu více peněz nedával.


Stage piana – když víte, co chcete a nebolí vás trochu investovat

Stage piana jsou nástroje disponující kladívkovou mechanikou (klávesy mají odezvu jako u klavíru) a větším rozsahem kláves. Jsou zaměřeny především na dobrý pocit ze hry jako takové; mají většinou jednoduché a přehledné ovládání. Prioritou jsou samozřejmě zvuky klavíru a elektrického piána Fender Rhodes, většina nástrojů tohoto typu však disponuje také dalšími více či méně použitelnými zvuky - zpravidla nechybí ani elektrické varhany nebo smyčce.

Jednoduchým stage pianem je třeba CASIO PX-150 BK, pokročilejším nástrojem od legendární firmy KURZWEIL SP4-7. Mezi špičkové nástroje patří NORD STAGE 2–88, ale to už je nástroj pro absolutní profíky, s možností stahování samplů z internetu, který vás vyjde stejně draho jako koupě ojetého auta.

Syntezátory – univerzální klávesy pro mnoho stylů

Seženete je v obrovském rozpětí cen a specifikací. Syntetizér v původním smyslu slova je nástroj, který vám umožní vytvořit zvuk dle vašich představ – na rozdíl od samplerů je zvuk modelován v reálném čase; často jsou však mezi tyto nástroje řazeny právě samplery/romplery (nástroje přehrávající statický vzorek z externí/vnitřní paměti). Analogové či virtuální analogové syntezátory se vyznačují intuitivním ovládáním s možností mnoha zvukových úprav během hry, zatímco digitální synťáky je většinou těžší naprogramovat, zato však umí napodobovat i jiné nástroje.

Zejména u této kategorie nástrojů je dobré osobně si nástroj před zakoupením vyzkoušet. Dám vám tipy na pár opravdu zajímavých kousků. Za nejlevnější slušný analog považuju ARTURIA MicroBrute. Stále populárnějším se pak stává virtuální analog KORG microKORG nebo oldschoolový model KORG MS-20 mini, oblíbený řadou znamenitých muzikantů starší i soudobé hudební scény.


Pokročilejším virtuálním analogem je model WALDORF Blofeld, ale klidně můžete jít i do stylových kláves KORG RK-100S-RD á la Michal David. Proti gustu žádný dišputát. Někteří z vás můžou ocenit také moderní syntetizér s lampou KORG King Korg nebo analog od značky MOOG, s níž to všechno začalo – MOOG Sub Phatty.

Za dokonalý virtuální analog považuji NORD LEAD A1 a nástrojem s patrně nejlepší emulací Vintage nástrojů do kapely, který vlastně není tak docela syntetizérem je NORD Electro 4D. Tam už jsme opět u částky za slušnou novou kuchyň. Jak sami vidíte, sortiment je opravdu rozmanitý.

Workstations – v podstatě pokročilé syntezátory se sequencerem

Umožňují vytvářet kompletní skladby i s doprovodem, hodí se tedy pro různá domácí studia, producenty atd. Workstation však samozřejmě můžete používat také pro živá vystoupení. Některé nástroje také disponují dotykovým displejem, který by měl usnadňovat ovládání. Otázkou je, jak vám samotným toto bude vyhovovat, mně na rovinu příliš ne.

Vhodným adeptem na workstation pro začátečníky by mohl být KORG microARRANGER nebo o něco lepší a dražší model KORG KROSS 61. Vysoce univerzálním nástrojem, který vás určitě nezklame je KURZWEIL PC3 LE6. Za povedený nástroj považuji i vyšší střední třídu ROLAND FA-06 nebo KURZWEIL PC3 LE8 s kladívkovou mechanikou. Velmi vysoké nároky fajnšmekrů pak dozajista uspokojí YAMAHA MOTIF-XF 6 nebo, pokud nevíte, do čeho investovat peníze, to nejlepší od této značky: model YAMAHA TYROS 5 76 XL.



Závěrem

Pokud máte opravdu hodně hluboko do kapsy, nebo zkrátka chcete lepší nástroj za méně peněz, můžete se podívat i po klávesách z druhé ruky. Mnohdy může být lepší koupě staršího modelu vyšší řady, než novějšího z levnější produkce. Ale můžete taky narazit na nečekanou poruchu. Pakliže se odhodláte jít do nástroje nového, nezapomeňte doslova zvážit i hmotnost kláves. Budete-li jezdit na zkoušky MHD, doporučuji brát ohled na svá záda a vyvarovat se nástrojů nad patnáct kilo. Tak doufám, že jsem vám alespoň trochu ulehčil rozhodování…

ARTURIA MicroBrute, slušný a dostupný analog
NORD LEAD A1, dokonalý virtuální analog
YAMAHA PSR-E343, keyboard, který umí zaujmout