Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley -

Joyo DC-30: modeling pro začátečníky i mírně pokročilé

Modelingové aparáty jsou stále žádaným zbožím. Výrobci se doslova předhání, kdo nabídne lepší modelaci aparátů a více efektů. Firma Joyo se nesnaží ohromit ani počtem efektů, ani naprosto dokonalou modelací aparátů a sází spíše na jednoduchost, praktičnost a dostupnou cenu. Ale Joyo DC-30 určitě neurazí ani vycvičené ucho.

Jak to vypadá?

Černá škatule o rozměrech 40,4 x 30,8 x 20 cm působí odolným dojmem, její rohy chrání plastové patky a 8" reproduktor chrání bytelná černá mřížka. Panel s ovládáním nalezneme na horní straně, na zadní straně uzavřené konstrukce komba pak nalezneme pouze vypínač on/off, výstup pro sluchátka a vstup Aux In. Pojďme se tedy trochu blíže věnovat ovládacímu panelu. Od levé strany nalezneme nástrojový vstup spolu s diodou signalizující, že je aparát v chodu a vedle něj se již nachází sekce AMP nabízející osm simulací aparátů, které obsáhnou vše, od čistého až po nadupaný metalový zvuk. Jejich názvy jsou v podstatě blízké odvozeniny od zvuků, které mají simulovat. Například JC Clean – Roland Jazz Chorus, Tube Screamer – Ibanez TS-9, Blues – Boss SD-1, Metal – Boss MT-2 apod. Jak vidno, nejedná se tedy o klasické simulace jmenovitých aparátů, ale spíše o simulace aparátů "krmených" příslušnými efekty.

Dále následují potenciometry Gain, Presence, Treble, Middle, Bass, Volume a dvě efektové sekce: SPACE a EFFECTS. V sekci Space máme možnost volby mezi Delayem a Reverbem s elementární možností nastavení a v sekci Effects můžeme volit mezi efekty Chorus, Flanger, Phaser a Tremolo. Opět s možností elementárního nastavení míry efektu.

A protože i firma Joyo se snaží přijít s nějakou tou přidanou hodnotou, nabízí vestavěného automatického bubeníka s 36 patterny a možností úpravy tempa a samozřejmě hlasitostního poměru. Vše maximálně jednoduše nastavitelné a s vizuální kontrolou pomocí červených led diod. Kombo je tedy vybavené pro domácí cvičení, jamování s kapelou či do zkušebny a s 30W jeho výkonu uhrajete i nějaký ten menší koncertní prostor. Jdeme na zvuk.


Jak to hraje?

Zapnutí komba provází lehké lupnutí, ale nejedná se o nic dramatického. Vzhledem k ceně komba pohybující se okolo třech a půl tisíc jsem neočekával zázraky a ledacos mě proto i více než příjemně překvapilo. Například hned první kanál JC Clean, nabízí velmi povedený, jiskrný čistý zvuk, citlivě reagující na korekce. Další kanál nazvaný prostě Clean zase s rostoucí úrovní gainu získává brilantní nakřáplý bluesový tón, za který by se nemusel stydět ani lecjaký dražší aparát. Akorát jsem měl pocit (a ten mě bohužel neopustil po celou dobu testu), že aparátu by mnohem více slušel alespoň 10" reproduktor a možná i polouzavřená konstrukce komba (uzavřená zadní deska se ale zase naopak ukázala jako vhodná při větším zkreslení, neboť díky ní zvuk více "vyzařoval" dopředu).

Kanál Tube Screamer byl trošku cítit "chemií" a postrádal tu pravou dynamiku, ale na tranzistorový aparát přesto slušný a použitelný zvuk. Kanál Blues zněl obzlášť pěkně ve spojení s kytarou osazenou humbuckerem a nabídl příjemný mírně nakreslený zvuk, který lze dobře "dokrmovat" potenciometrem gain – ovšem všeho s mírou – za polovinou dráhy gainu už výrazně narůstal šum. Velmi povedeným kanálem je pak Crunch, který nadchne všechny příznivce tohoto zvuku a nejlépe vyzní naopak ve spojení s kytarou osazenou singly. Kanál Lead byl pro mě asi největším překvapením a nejvíce jsem u něj litoval absence většího reproduktoru. Nebýt toho, mohl být tento kanál na jedničku s hvězdičkou, díky svému hutnému, ale přitom čitelnému a barevnému zkreslení. Kanál Rhythm se rovněž může pyšnit svou barevností, ale při hraní notně hutných doprovodů a vyšších hlasitostech se již aparát maličko zahlcuje (opět díky 8" reproduktoru). Kanál Metal lze pak v rámci daných možností označit za metalovou pilu, ale opět je potřeba přihlížet k velikosti reproduktoru i určení komba a nepřehánět to s hlasitostí.

Efektová sekce nabízí, jak jsem již zmínil, základní škálu modulačních efektů s omezenou možností nastavování jejich parametrů, ale přesto je funkční a dokáže leckdy hodně příjemně dobarvit zvuk.

Co se automatického bubeníka týče, považuji jej pro potřeby cvičení či jamování za plně dostačující, bez nutnosti složitého nastavování a probírání se přehršlí patternů.

Závěr

Modelingové kombo Joyo DC-30 se za více než příznivou cenu rozhodně nemá za co stydět. Zvuk je na slušné a použitelné úrovni, jeho váha necelých 10 kg je také únosná, bonus v podobě automatického bubeníka také není k zahození. Suma sumárum, mít v sobě ještě zabudovanou ladičku a automat na kafe, máme tu ideálního společníka na cesty buď pro muzikanty, kteří teprve stojí na prahu své hudební kariéry a ten "svůj" zvuk teprve hledají, nebo pro ty pokročilejší, kteří za účelem cvičení mají prostě rádi všechno v jedné "škatuli". Jen těch osm palců u repráku mi nedává spát... Škoda, s "desítkou" to mohla být ještě větší jízda.

Tagy Joyo Joyo DC-30

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY