King Korg Black

King Korg Black: digitální analog

Na budovu Empire State Building nemusejí šplhat jen gigantičtí lidoopové unášející krásné blondýny. K vrcholům se dá stoupat i hudebně. Prostředkem k výstupu může být i objekt dnešní recenze.

Na tento článek jsem se dlouho těšil, protože jsem odkojencem analogových klávesových nástrojů. Zajímalo mě tedy, jak oxymóron digitálního analogu vyřešili Korgové, jejichž výrobky jsou pověstné nejen kvalitou, ale i dobrým zvukem. Recenzovaný kus King Korg Black se od předchozích liší pouze elegantní černou barvou šasi. Útroby nástroje nedoznaly změn.

Mechanická konstrukce

Nástroj je vyroben z profilovaného plastu, působí celkem kompaktním dojmem, ale spíše se jedná o lehčí konstrukci. Hrnek s kávou na něj raději nestavějte, byť je přední panel vyroben z plechu a všechny ovládací prvky na něm uchycené působí poctivým dojmem. Výhodou je nízká váha a snadná mobilita.

Klaviatura a joystick: Jak je u Korgů tradicí, klaviatura je přesná a hudebníkovi dává pocit jistoty i vlády nad zvukem. Klouby kláves jsou ale příliš blízko, stisk černých kláves je tak v jejich horní části trochu obtížný. Zaradoval jsem se, že si po čase mohu pohrát s Joystickem, bez něhož se některé expresivní finesy jen těžko realizují. Jeho funkce jsou standardní, jak už tato japonská firma stanovila asi před 35 lety; vše jde samozřejmě přeprogramovat. Nad Joystickem lze využít dvě tlačítka transpozice s rozsahem ±2 oktávy.

Ovládací panel je přehledný a intuitivní, takže většina úkonů potřebných k tvorbě zvuku jde zvládnout i bez listování manuálem. Na první pohled zaujme žhavící elektronka, která je připravena prohřát zvuk, nebo mu dodat energii řádným zkreslením. Trošku nelogické mi připadá rozmístění prvků. Nepsaný úzus – rozložení segmentů zleva doprava podle „putování“ zvuku útrobami nástroje – tu konstruktéři nedodrželi. To by až tak nevadilo. Důsledkem ale je, že většina ovládacích prvků, které hudebník během hraní i programování nejčastěji potřebuje, je umístěna v pravé části panelu. Tak většina muzikantů i tvůrců zvuku stráví dost času se zkříženýma rukama. Leváci jsou tu ve výhodě. Chod ovládacích prvků je příjemný, přesný, kde je třeba, mají potenciometry aretaci. OLED displeje dávají jistotu dobré viditelnosti i pod palbou slunečních paprsků.

Zadní panel nabízí standard. Dva audio výstupy, vstupy pro pedály, mikrofon, MIDI in/out a USB k propojení s počítačem. Potěší i CV/GATE výstup k napěťovému řízení dřevních analogových syntetizérů, řady Monotribe, nebo reissue skvělých analogových syntíků, na něž se Korg poslední dobou zaměřuje také. Sluchátkový výstup nalezneme pod Joystickem vlevo. Hurá! Na rozdíl od většiny konkurenčních firem u Korgů vědí, že muzikant sedí za nástrojem u klaviatury.

Překvapilo mě, že síťový spínač není bytelný klasický s aretacemi. Korgovská gorila se zapíná jednostavovým tlačítkem s lehkým chodem. To je nutno podržet několik sekund, aby nástroj naznal, že akci opravdu myslíte vážně. Elektronické spínání zdroje slibuje tiché zapnutí i vypnutí, King ale při zapnutí vyrobí královské prasknutí. God save the PA. Vše vynahradí následující krásné divadelní představení, kdy se po celém panelu přelije několik světelných vln, během nichž nástroj zřejmě sosá operační systém. Jen si k tomu zazpívat koledy.

Syntetizér

King Korg se tváří jako 24 hlasý subtraktivní syntetizér. Srdcem je Oscilátor (s možností použití až tří nezávislých generátorů tónu současně), jehož signál prochází Filtrem, aby v sekci Amp dostál hlasitostních změn. Popsaný řetězec tvoří Timbre. V módu Single je k dispozici jeden Timbre, mód Layer nabízí dva Timbre přes sebe a mód Split umožňuje použít dva Timbre, každý pro jinou část klaviatury. Z ovládacího panelu je okamžitě přístupná většina potřebných parametrů; další rozšiřující nastavení se nacházejí v editu. Schéma syntetizéru je na obrázku Blokové schéma.

Oscilátor: Každý ze tří generátorů tónu nabízí čtyři módy. V prvním nesoucím označení Analog najdeme všechny základní i složitější průběhy a samply starých dobrých ještěrů syntetizérové historie. Název druhého módu DWGS s nabídkou komplexnějších tvarů pamětníkům připomene slavnou korgovskou řadu DW z 80. let minulého století. Třetí mód PCM nabízí 30 samplů, mezi nimiž najdeme piána, kytary, basy, dechy, smyčce i vzorky z M1 nebo Mellotronu. V posledním módu Mic In lze místo oscilátoru použít signál z mikrofonního vstupu.

Filter dává možnost volby dolních, pásmových i horních propustí. Nabízí základní filtry i emulaci filtrů Moogu, Oberheimu, MS-20 a jiných milníků analogové minulosti. Kromě Resonance jde nastavit i vliv EG na CutOff. V editu jsou další možnosti jako KeyTrack (vliv klaviatury na otevření filtru) a jiné.

Amp sekce se omezuje na nastavení hlasitosti Timbru, volby Unisono (použití více oscilátorů pro jeden tón) a aktivaci Vocoderu. Edit nabízí další parametry, jako je Panorama a Punch (krátký pulz na začátku tónu užitečný pro průraznost perkusních nebo basových zvuků).

LFO a EG: Nástroj dává k dispozici dva nezávislé LFO. Jeden slouží Oscilátoru k vytvoření vibráta, druhý moduluje otevření Filtru. Rychlost jde nastavit až do 100Hz! Tvar průběhu a další parametry se nastavují v editu. Dva nezávislé EG typu ADSR jsou určeny pro Amp a pro Filtr. U obou lze nastavit citlivost na dynamiku, jejíž jemné doladění a další parametry nalezneme opět v editu.

Arp: Arpeggiator nabízí z hlavního panelu pouze tlačítko on/off, které přes Shift slouží i jako Tap k určení rychlosti rozkladu. Všechny ostatní parametry se nastavují v editu.

Vocoder

Vocoder využívá jednoho Timbre jako carrieru (určuje výslednou barvu zvuku), který je spektrálně modulován v šestnácti nezávislých frekvenčních pásmech. Zdrojem modulace je signál z mikrofonního vstupu. Možnost připojení jen dynamického mikrofonu pouze dedukuji, protože manuál i menu nástroje o možnosti zapnutí +48V pro kondenzátorové mikrofony mlčí. K signálu Vocoderu lze přimíchat buď druhý Timbre, nebo je možné zvuk posílit modulačním signálem z mikrofonního vstupu. Schéma Vocoderu popisuje obrázek Vocoder.

Efektová jednotka

Dává k dispozici čtyři sekce výborně znějících efektů, kterými prochází zvuk v následujícím pořadí: Pre FX nabízí simulace aparátů, předzesilovačů, zkreslení, decimátor a kruhový modulátor. Mod FX vládne modulačními efekty jako je tremollo, vibrato, chorus, phaser, flanger a rotary (simulace rotujícího reproduktoru Leslie). Rev/Delay Na konci digitálního řetězce je možno zvuk omastit několika typy reverbů a ozvěn. Tím skutečně končí digitální část nástroje, protože za sekcí Rev/Delay jsou D/A převodníky a následující analogová sekce Global je třešničkou na dortu King Korga.

EQ je jednoduchý ekvalizér pro korekci basů a výšek, jejichž frekvenci lze nastavit v sekci Global. Ani frekvence ani hlasitosti se neukládají do Programu. Pod mřížkou v sekci Tube žhne elektronka, kterou můžeme zvuk ve finále proteplil, nebo řádně nakopnout. Stejně jako u EQ se také jedná o globální parametr.

Komunikace a archivace

Pro snazší editaci Programů, jejich organizaci a archivaci nabízí Korg software King KORG Sound Librarian, který je volně k dispozici na stránkách výrobce. Existují varianty pro PC i Mac. Aby komunikace s počítačem byla možná, je nutné mít nainstalován KORG USB–MIDI Driver, který se dá volně stáhnout tamtéž.

Závěr

King Korg je virtuálně analogový syntetizér, který dosti věrně simuluje analogový proces. Zvlášť sekce filtrů je velice podařená. Zvuk samozřejmě svých analogových předobrazů dosáhnout nemůže, trošku mi chybí průraznost a jakási drzá agresivita zvláště u lead nebo basových zvuků. Nepraktickou volbu Programu pomocí encoderu kompenzuje řazení Programů podle kategorií a sekce Favorites, která nabízí pět bank po osmi Programech s možností okamžité volby stisknutím jediného tlačítka. Kvalita zvuku, okamžitý přístup ke všem důležitým parametrům a přehled o zvuku pouhým pohledem dělá z King Korga velice slušný a použitelný nástroj zejména pro živé vystupování.

Vychytávky:
– Při změně jakéhokoli parametru se jeho název a hodnota objeví na hlavním displeji. Pomocí tlačítek Page+ Page- se od něj dá v editu odpíchnout a pohybovat se po dalších příbuzných parametrech, které prostřednictvím prvků z panelu přístupné nejsou. To zvyšuje rychlost přístupu do jakékoli sekce editu a intuitivnost ovládání. Tady si zaslouží tvůrci nástroje obrovskou pochvalu.
– Za skvělou vychytávku považuji dva pomocné malé displeje u VCO a VCF, které značně zvyšují přehled o aktuálním nastavení.
– U každého pedálu lze zvolit, jestli bude spínací nebo průběžný. Uživatel tak může ovládání nástroje modifikovat podle svých potřeb.
– Ač King Korg nemůže fungovat na baterie, je vybaven funkcí Power Off výrobcem nastavenou na 4 hod. O užitečnosti této utility je možno vést spory. Naštěstí lze funkci v globálním menu deaktivovat.
– Užitečným pomocníkem při programování zvuků nebo i při živém hraní je ledka Original value fungující pro každý parametr zvlášť. Pomocí ní jde snadno nalézt původní hodnotu.

klady
– intuitivní ovládání z hlavního panelu
– elektronka pro oživení zvuku
– více displejů
– polyfonní portamento
– přesná klaviatura

nedostatky
– méně průrazný zvuk
– EQ a Tube pouze jako globální efekt

Blokové schéma
Vocoder
Sound Librarian
Tagy: