Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Kombo Laney TI15-112: podle receptu mistra Iommiho

Kytarista Tony Iommi z legendárních Black Sabbath je s aparáty značky Laney spojován už poměrně dlouhou dobu. V současnosti používá především hlavy TI100 s kabinety TI412S, ale mimo velká pódia je jeho favoritem jednokanálové patnáctiwattové celolampové kombo Laney TI15-112, osazené dvanáctipalcovým reproduktorem Custom HH, které je také předmětem tohoto testu.

Nenápadně působící kombo v převážně černém designu se kromě příjmení a podpisu kytaristy hlásí k jeho signované edici také kovovou mřížkou reproduktoru s vyraženými kříži, které jsou asociací na identické značení poloh na hmatnících 24 pražcových "esgéček", jež jsou Iommiho hlavními nástroji už pěknou řádku let.

Na hlavním panelu najdeme kromě třípásmových korekcí a potenciometrů Drive a Volume také ovladač Pre-boost aktivovaný buď páčkovým přepínačem nebo footswitchem. Koncová část s dvojicí výkonových lamp EL84 je vybavena potenciometry Dynamics (přidávání hlubokých frekvencí) a Tone, který v tomto případě představuje sofistikovanější verzi presence s nulovou středovou polohou. Pro cvičení nebo domácí nahrávání využijete nástrojový vstup 1W, jehož označení dává jasně najevo, že koncový zesilovač se přepíná do režimu s maximálním výkonem 1 wattu.

Zadní panel je vybaven přepínačem Power (bez Standby), výstupem s emulací kabinetu, sluchátkovým výstupem, sendem a returnem efektové smyčky s třípolohovým přepínačem (-10dB, 0dB a Bypass), vstupy pro externí zdroj zvuku (CD, MP3 přehrávač atd.) a footswitch aktivující Pre-boost a dvěma reproduktorové výstupy s impedancí 8 a 16 Ohm.


Jak to hraje?

Předzesilovací sekce, využívající trojici elektronek ECC83, je podle informací výrobce shodná s high gain kanálem zesilovače TI100, což sice úplně nevylučuje použití čistých zvuků, ale na druhou stranu je tato jednokanálová koncepce určená především hráčům, kteří před krystalicky průzračným Fender soundem preferují hutný a hodně zkreslený zvuk. Nicméně v případě zapojení japonského Squieru z devadesátých let s modifikovanou elektronikou a singlovými snímači Fender Texas Special je při nízko nastavenému potenciometru Drive, trochu stažené hlasitosti na kytaře a decentnější dynamice pravé ruky z komba možno dostat příjemně znějící a dostatečně nosný čistý zvuk využitelný v popu, funku nebo blues.

Tou pravou doménou aparátu je ovšem hlavně zkreslení, které v kombinaci s humbuckerovým nástrojem začíná u dynamického crunche a končí masivním saturovaným soundem s dlouhým sustainem. S kytarou PRS Singlecut SE s kobylkovým snímačem Seymour Duncan SH6 a krkovým SH2 se z komba hrnul zvuk, za který by se nemusely stydět ani mnohem dražší high gain zesilovače různých butikových firem.

Z mého subjektivního pohledu skvěle navržené tónové korekce s širokým záběrem a muzikální charakter zkreslení s hezky tvarovanými středy dělají z Laneye překvapivě variabilní aparát, který po připojení do boxu Marshall 4x12 (Celestion Vintage 30) s přehledem zvládá i podladěné nástroje.

S větším kabinetem také samozřejmě narůstá i výraznost funkce Dynamics, starající se o přísun spodních frekvencí. I když nejsem příznivcem přebasovaných zvuků, které zvukař v mixu většinou stejně trochu eliminuje, tak musím uznat, že u Laneye se s toutou stránkou vypořádali velmi dobře. Při rozumném nastavení ostatních korekcí se ovladač Dynamics ukázal jako praktická funkce, schopná dodat zvuku mohutnější basy bez zbytečné blátivosti a nekonkrétnosti.

Osobně jsem měl na kombu většinou nastaveny basy, středy, výšky a Dynamics někde kolem středové polohy a zvuk podle potřeby jen občas upravil přidáním nebo stažením knobu Tone, který ovlivňuje míru vyšších středů. Tímto nechci nikomu dávat návod na jediné a neomylně správné nastavení. Zvuk je v první řadě otázkou vkusu a velkou roli zde hraje také výběr nástroje a způsob hry. Co budete chtít z aparátu dostat záleží jen na vás, nehledě na to, že jakákoliv unifikace je často brzdou kreativity a originality muzikanta.

Pomyslnou třešničkou na dortu je přepínatelný Pre-boost, kterým nakopnete už tak poměrně značné základní zkreslení předzesilovače. Zkoušel jsem jej nahradit klasickým Ibanezem Tube Screamer TS9, ale vestavěný Pre-boost mě vyhovoval mnohem více. Neořezává tak razantně basy, má lepší odstup šumu a je využitelný v celé dráze potenciometru.

S gainem na cca 2 hodiny a s Pre-boostem na stejné hodnotě se z patnáctiwattového kombíčka stává při hraní riffů a beglajtů agresivní metalová mašina s průbojným, širokým a přehledným zvukem. Díky výbornému sustainu a rychlé odezvě bylo hraní sól na kobylkový i krkový snímač opravdovou lahůdkou, kdy legáta, tappingy nebo umělé flažolety lezly z kytary téměř samy - vysoce návyková záležitost.

Další pozitivní zjištění nastalo, když jsem 15-ti wattový vstup vyměnil za spodní jackovou zdířku, kde je v cestě zapojena výkonová brzda krotící potenciál koncového stupně na hodnotu 1 wattu. Nevím, jak toho u Laneye dosáhli, ale na rozdíl od pár ostatních aparátů s podobnou koncepcí, které jsem měl zatím možnost vyzkoušet, se mi zvuk v modu tvrdé limitace výkonu zdál téměř identický se zvukem v klasickém režimu - pro cvičení nebo nahrávání neocenitelná vlastnost.

Myslím, že panu Iommimu postavil Laney kvalitního zástupce jeho 100-wattového modelu TI100. Výkon 15 wattů se papírově může zdát jako nedostatečný, ale vzhledem k plnokrevně lampovému konci a navíc s připojeným externím boxem budete překvapeni šířkou, hlasitostí a dospělostí zvuku, který se v tomto kompaktním a dobře přenosném kombu skrývá.


Plusy:

frekvenčně bohaté a barevné zkreslení
velký záběr korekcí
funkce Pre-boost
režim snížení výkonu
odstupňovaná efektová smyčka s bypassem

Mínusy:

pro mě osobně absence samostatného čistého kanálu

Pokud si vystačíte s jednokanálovou koncepcí doplněnou funkcí Pre-boost, líbí se vám nekompromisní kytarový sound Tonyho Iommiho a nevyužijete brutální výkon jeho signovaného 100 wattového aparátu, tak vyzkoušejte kombo Laney TI15-112, které na českém trhu pořídíte za cenu lehce převyšující 12 tisíc korun.

Tagy Laney

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY