Kurzweil PC3A 6

Kurzweil PC3A: Vše, co si račte přát

Zásnuby držení tradice a zpětné kompatibility s progresivním vývojem nemusejí být utopií, jak by se na první pohled mohlo zdát. Americká firma, u jejíhož zrodu stál futurolog, vynálezce a myslitel Raynold Kurzweil, je toho příkladem.

PC3A je poslední řadou workstationů americké firmy Kurzweil, která v sobě integruje všechny vlastnosti předchozích modelů řady PC3 rozšířené o piáno German D Grand z řady Artis a rozšiřující kartu Kore 64. Nástroje se vyrábějí ve třech modifikacích lišících se pouze rozsahem a typem klaviatury. Ovládací prvky, konektivita a vnitřní architektura nástrojů jsou totožné.
PC3A 6 – 61 kláves – polovyvážená syntetizérová (TP9S)
PC3A 7 – 76 kláves – polovyvážená klavírní (TP8)
PC3A 8 – 88 kláves – vyvážená klavírní s kladívkovou mechanikou (TP40L)

Mechanická konstrukce

Nástroj je robustní s dřevěnými bočnicemi, kovovým šasi a ovládacím panelem z tmavého plastu. Bytelné konektory jsou pevně uchyceny na zadním panelu. Daní za mechanickou poctivost je o něco vyšší váha. Protože ale nástroje této kategorie chce hudebník používat dlouhodobě, je odolná konstrukce, a tím delší životnost nespornou přidanou hodnotou.

Zajímalo mě, jestli nástroje Kurzweil neustále trpí letitým problémem spojeným s vnitřní kabeláží. Čas od času bylo třeba nástroj rozdělat a vyčistit zoxidované řadové konektory. Jinak docházelo k vynechávání zvuku, nepřesnostem kontrolerů, nebo ke špatnému bootování nástroje. U zapůjčeného PC3A 6 „plaval“ PitchBend a během testování se tento problém zhoršoval. Zřejmě jsou tyto jinak vynikající nástroje stigmatem vnitřní kabeláže bohužel poznamenány i nadále.

Klaviatura a kolečka

Všechny tři typy klaviatur jsou kvalitní výrobky firmy Fatar. Zvláště u PC3A 6 je jedna z nejlepších, na jakou lze u klávesových nástrojů natrefit. Ovladače Pitch Wheel a Modulation jsou bytelné a přesné. Jejich počáteční tuhost se během měsíců používání uvolní.

Ovládací panel je organizován standardně, jak je u Kratochvílů léta zvykem (pro všechny PC3 je identický). Stálý uživatel nemusí nic hledat a znovu se učit, i pro nově přišedšího je vše přehledně řazeno do sekcí. Vlevo jsou k dispozici tahové ovladače a programovatelná tlačítka, blíže k displeji sekce voleb režimu (Program, Setup, Sequencer,...) a ovládání sequenceru. Kolem displeje se nacházejí tlačítka pro navigaci v menu. Prakticky celá pravá sekce tlačítek včetně otočného encoderu slouží k výběru Programu či Setupu,... nebo k nastavení hodnot v módu Edit.

Zadní panel obsahuje vše, čím může dnešní workstation disponovat. Vedle sluchátkového výstupu se nacházejí dvě dvojice volně přiřaditelných symetrických výstupů, vedle nich konektory Ribbon a Breath kontrolerů, vstupy dvou spojitých a tří spínacích pedálů, digitální výstup S/PDIF a konektor externí synchronizace. Samozřejmě nechybí klasické MIDI trio, USB připojení k počítači a slot pro paměťové médium USB. Dřevní raritou jsou dva trimry pro nastavení jasu a kontrastu displeje. Na většině ostatních nástrojů se tyto parametry nastavují uvnitř menu, trimr je ale rychlé a pohotové řešení.

Koncepce nástroje

Vnitřní vybavení je prakticky stejné, jako u ostatních nástrojů řady PC3. Kromě obrovského množství interních vzorků, Programů, Setupů a dalších je v nástroji standardně implementována i karta Kore 64 s obrovským množstvím vzorků, stovkami Programů, Setupů, riffů a efektů. Vymazlené akustické piano Grand D German z řady Artis uspokojí i náročné audiofily. Na rozdíl od řady K neumí nástroje PC3A natahovat a zpracovávat samply.

Polyfonii o 128 hlasech s dynamickým přiřazováním hlasů většinou nejde sáhnout na dno, výrobce navíc udává vyšší výkon DSP jednotky, než tomu bylo u předchozích modelů. Obrovská paměť nabízí uložení Programů, Setupů, MIDI, songů, efektů ve formě objektů (obdoba souboru v počítači). V nástroji může být uloženo až 16 000 objektů. Vzhledem k jednoduchému a rychlému zálohování jsou i možnosti kapacity více než dostatečné.

Základní režimy (Program, Setup a Sequencer)

Program je základním stavebním kamenem syntetizéru, lze v něm vytvořit jednotlivý zvuk/nástroj. K tomu slouží dva módy - V.A.S.T. a KB3.

V.A.S.T. syntéza (Variable Architecture Synthesis Technology) je unikátním otevřeným variabilním systémem, kde jsou uživateli dány k dispozici snad všechny myslitelné nástroje k tvorbě jakéhokoli zvuku. Každý parametr kteréhokoli prvku lze ovládat z libovolných modulačních zdrojů (Pitch Wheel, Modulation, Pedal, Ribbon,...) případně jejich kombinací.

Základem je vrstva (Layer), která je řetězcem zdroje zvuku a volně editovatelných boxů, jimž lze přiřazovat různé funkce (filtr, eq, exciter, tvarový, frekvenční a kruhový modulátor, oscilátor, generátor šumu...). Tyto boxy lze libovolně propojovat podle volně editovatelných algoritmů. Jako zdroje zvuku lze využít samplu z nepřeberné nabídky v paměti ROM, nebo lze generovat jakýkoli z klasických průběhů analogových syntetizérů (pila, obdélník, trojúhelník, puls, šum,...). Dál jsou ve vrstvě k dispozici tři generátory obálky EG, čtyři LFO, dva ASR (pomocný generátor obálky) a čtyři užitečné FUN (kombinují více modulačních zdrojů podle nastavitelných vztahů).

Když si uvědomíme, že vrstev je k dispozici 32, lze je mezi sebou libovolně propojovat a výsledek obohatit téměř všemocnou efektovou jednotkou, dostaneme přibližnou představu obrovských možností V.A.S.T. syntézy. Stručně jen uvedu, že zvládá subtraktivní, aditivní, tvarovou, vektorovou i FM syntézu (o simulaci modulárních syntetizérů nemluvě). Více o syntézách Syntezátory: mýtus, nebo hračka?

KB3 slouží k emulaci elektromechanických a elektronických varhan (Hammond, Vox, Farfisa). Po volbě KB3 se zobrazí odlišné menu obsahující všechny parametry potřebné k nastavení zvuku varhan, jako jsou hlasové řady, klik kláves, ruchy, opotřebení nástroje, perkuse, vlastnosti zesilovače, EQ korekce a další. Co by to bylo za Hammondky bez leslie vrtule? Efektová jednotka umí simulovat rotující reproduktor a lampové zkreslení do nejmenších detailů. I tady lze veškeré parametry editovat. Ovládání parametrů v reálném čase funguje pouze u těch, u nichž má smysl. Hlasové řady (drawbars) lze během hry dráždit přes tahové kontrolery, rychlost leslie, perkuse, chorus a vibráto pomocí tlačítek a swell hlasitost přes pedál.

Setup mód nabízí kombinaci a vrstvení Programů spolu s funkcemi masterkeyboardu. Disponuje až 16 nezávislými zónami, přičemž každá může obsahovat libovolný Program, nebo mohou být její data posílána na některý MIDI port. U každé zóny lze nastavit rozsah, transpozici, dynamiku a spoustu dalších funkcí. Samostatnou kapitolou je mapování kontrolerů, kdy data kteréhokoli fyzického kontroleru nebo data přicházející po midi mohou být transformována na libovolná jiná MIDI data. PC3A je tedy i plně vybavený masterkeyboard volně propojitelný s vnitřním zvukovým modulem nebo externími zařízeními.

Song mód je v podstatě sequencer s neomezeným počtem a délkou stop, který obsahuje prakticky všechny nástroje pro záznam a editaci jednotlivých partů. Sequencer umí pracovat se standardními *.mid soubory.

Další módy

Master mód obsahuje nastavení všech základních parametrů nástroje včetně několika užitečných utilit, MIDI mód nabízí nastavení a mapování veškerých midi parametrů, Effects mód slouží k nastavení master EQ a vícepásmého kompresoru, Storage mód umožňuje zálohování dat nebo jejich zpětné načtení. Zajímavý je Quick Acces mód, kde každý preset sdružuje deset Programů nebo Setupů, jejichž volba je pak otázkou stisknutí jediného tlačítka. Nastavení každého módu (vyjma Storage) lze uložit jako nezávislý objekt.


Editace a kompatibilita

V jakémkoli módu slouží k editaci navigační tlačítka kolem displeje a k nastavení hodnoty enkodér, alfanumerická tlačítka nebo tlačítka +-. Tvůrci designu nástroje už léta rigidně lpí na monochromatickém CCFL displeji, který nemá nejlepší viditelnost. Proto je vhodnější použít přehledný Desktop editor, který je volně k dispozici na stránkách výrobce pro platformy PC, Mac i iPad.

Firma Kurzweil u svých produktů razí maximální zpětnou i vzájemnou kompatibilitu. Ani PC3A není výjimkou. Nástroj načítá veškeré objekty všech produktů řady PC3 (kromě samplů řady K) a většinu Programů a Setupů legendární řady K2. Klobouk dolů.

Závěr

Hlavní síla nástroje spočívá ve V.A.S.T. syntéze, pomocí níž lze „vyrobit“ prakticky jakýkoli zvuk. Nepřeberné množství vzorků akustických nástrojů i elektrických vintage syntetizérů, emulace Hammondek KB3, nabušená efektová jednotka, funkce master keyboardu a zpětná kompatibilita, to vše dělá z PC3A jeden z nejlepších univerzálních klávesových workstationů na trhu.

Protože mám dlouhodobé zkušenosti s jeho předchůdci, dovolím si tvrdit, že PC3A je silný v kramflecích prakticky ve všech kategoriích zvuků (piána, Hammodky, smyčcové i dechové sekce, orchestrální zvuky, pady a lead zvuky, basy i bicí). Výborně se prosazuje a pojí z ostatními nástroji zvláště v bohatých orchestracích nebo našlapaných žánrech.

klady
- průrazný svébytný zvuk
- prakticky nevyčerpatelné možnosti editace
- skvělá konektivita
- bytelné provedení

nedostatky
- hůř viditelný monochromatický displej
- vnitřní kabeláž
- useknutí zvuku při přepínání mezi KB3 a V.A.S.T.

Modifikace Kurzweilu PC3A
Zadní panel
Editační software - Desktop Editor