Lakland Skyline 55-02: rozhoďte spoluhráčům kardiostimulátory

Americkou značku Lakland vidno v poslední době čím dál častěji. A to i na poměrně konzervativním trhu staré dobré Evropy. Čím oslovuje své uživatele? Na to se zkusíme zaměřit v následující recenzi. Pod drobnohled vezmu baskytaru Skyline 55-02.

Firma Lakland vznikla v 90. letech minulého století a jejími zakladateli byli Dan Lakin a Hugh McFarland. Název je tedy sloučeninou počátečních třech písmen v příjmení Dana a konče 4 písmeny v příjmení druhého z majitelů, Hugha. Lakland Guitars, LLC, jak se firma oficiálně nazývá, sídlí v americkém Chicagu a mimo baskytary nabízí pod svou značkou taktéž struny, snímače a další příslušenství.

Základní myšlenkou a filozofií společnosti je prvotřídní kvalita vyráběných instrumentů, inspirace v klasických a dnes již legendárních nástrojích, které vylepšuje osazením moderních komponentů. Takovým typickým a nejviditelnějším příkladem je jejich originální kobylka, s možností ukotvení strun skrze tělo, či přímo v kobylce samotné. Jednotlivé kameny jsou usazeny v jakýchsi vodících drahách a zamezují nežádoucímu vybočení strun do stran.

Laklandy jsou například také osazeny odlehčenými mechanikami Hipshot, disponují grafitovýmí výztuhami krku a skvělou elektronikou s „fabrickými“ snímači. Použití kvalitních a moderních součástek se pozitivně projevuje na hmotnosti nástroje. Čtyřstrunné varianty se pohybují kolem 4.0 až 4.2 kg, což je dobrou zprávou pro basistovy bolavá záda, zkoušená těžkými mahagonovými exempláři, případně zhýralým muzikantským životem. Kvalita zpracování je u všech modelů na špičkové úrovni a setkáte se s ní i u low-endové řady Skyline.

Model Skyline 55-02 nikterak nezastírá, že se její tvůrci inspirovali v baskytarové ikoně. Jak již název napovídá, jedná se o pětistrunnou verzi, která se vyráběla jako polotovar v Jižní Koreji, aktuálně se výroba modelů Skyline přesunula do Indonésie. Ve Spojených státech pak obstarávají osazení elektronikou a snímači, všechny basy jsou navíc v USA seřízeny před samotnou distribucí. To je myslím velice sympatický stav, kdy má továrna kontrolu nad tím, co vypustí do basového světa.

A že je tento přístup fungující, svědčí i jména světových hráčů, kteří Lakland používají a jsou jeho firemními hráči: Ben Kenney (Incubus), Adam Clayton (U2), Keith Daffy (The Corrs), Darryl Jones (Rolling Stones), Geezer Butler (Black Sabbath), Paul Thomas (Good Charlotte) a další.


Tato „pětka“ od Laklandu má konfiguraci snímačů Single + humbucker a 3 pásmovou aktivní elektroniku, to vše vlastní konstrukce. Tělo nástroje je vyrobeno z jasanu, krk je javorový s palisandrovým hmatníkem. Nástroj je vybaven odlehčenými ladícími mechanikami Hipshot Ultralites, umělým nultým pražcem a elegantním srážečem strun. Baskytara padne tak příjemně do ruky, že má člověk pocit, jako by neměl s hraním již nikdy přestat.

Model 55-02 má delší 35“ menzuru, to znamená basa nemá problém s artikulací na struně H a v basech tedy působí opravdu mocně a přitom stále konkrétně. Daň za tento zvukový prožitek odvede hráč poněkud roztaženějším prstokladem v nižších polohách. Pokud nejste majiteli extrémně krátkých prstů či jste donedávna neprovozovali truhlářskou dílnu, žádný zásadní problém vás nečeká. Co může být naopak lehkou komplikací, je nákup strun. Vězte, že pokud budete trvat na protažení strun skrze tělo, ani struny, označené jako extra long scale, nemusí délkově stačit! V tomto si dejte pozor a raději sledujte délky strun uváděné výrobcem, případně se zeptejte prodavače ve vašem oblíbeném obchůdku.

Myslím, že je to také jediná komplikace, která vás s tímto strojem čeká. Odměnou je variabilní pohodlný nástroj s výrazně moderním zvukem, který se v kapele prosazuje excelentně. Krk je přišroubován k tělu pěti masivními šrouby, které zajišťují dostatečně dlouhý sustain baskytary. Aktivní elektronika je vypínatelná skrze potenciometr hlasitosti, jeho povytažením. Další „poťáky“ zajišťují zvukovou úpravu signálu a to třípásmový EQ a poslední „knob“ zajišťující poměr mezi singl snímačem a humbuckerem. Humbucker lze dále „rozepínat“ polohovým přepínačem.

Tady jsou zvukové možnosti opravdu nepřeberné a každý si „nakroutí“ přesně to, co potřebuje. Důležitý poznatek k elektronice na závěr: nešumí a „nežere“ baterie. Krk je pak velmi pohodlný, profilem do písmene D a lze jej seřídit téměř na jakýkoliv dohmat. Nástroj je velmi dobře vyvážen, nepadá na hlavu a stejně pohodlně se na něj hraje i vsedě.

Pokud chcete být originální a hledáte univerzální basu od jazzu po metal, jste puntičkáři na prvotřídní zpracování, případně se chystáte strunou H rozhazovat spoluhráčům jejich kardiostimulátory – zkuste nad touto značkou zapřemýšlet. V okamžiku, kdy si netoužíte na krk pověsit stejné pádlo jako konkurent z vedlejší zkušebny, není jiná možnost, než si Laklanda prostě pořídit.