Laney LC 15R: malý, ale šikovný

Shodou okolností se před třemi lety pár mých známých rozhoupalo k výměně tranzistoru za lampu. Zpravidla ale radši šetřili o něco déle na 50wattové Peavey Valveking nebo 30wattový Vox AC30C2 v bazarové kvalitě, než by se spokojili se 15wattovým Laney LC 15R. Spíše než typický nosový zvuk je totiž od koupi „lanýže“ odradil právě výkon.

Přitom zrovna u klubových kapel, které se víc než akustickým tlakem vyjadřují barvami zvuku, jsou obavy z koupě 15wattového kytarového komba obdobně zarážející jako dřít se víkend co víkend s ledničkou, skládající se přinejlepším z předzesilovače a reproboxu. Laney LC 15R se sice výborně hodí k domácím cvičením, ale nedostatečný výkon mezi jeho slabiny rozhodně nepatří.

Aniž byste se museli zvučit výhradně přes mikrofon nebo riskovat, že kastle „lanýže“ s volume za jedenácti hodinama začne drnčet, při jammování se uslyšíte se i bez nutnosti domlouvat bubeníkovi, který se zrovna necítí silou. Pokud jsem někdy Laneyho neslyšel, pak paradoxně, když jsem jeho zvuk zkusil nakopnout lampovým distortionem Seymour Duncan Twin Tube Mayhem. Výsledkem sice bylo šťavnaté „mojo“, zato s osekanými výškami.

Jinak se ale LC 15R s efekty snáší velmi dobře. Jak se zabudovaným reverbem, tak s TC Electronic Flashback Delay/Looper. Oba jinak britsky suchý zvuk příjemně zvláčňují. Žádný efekt, kombinace efektů nebo kytara (aparát byl odzkoušen v kombinaci s kytarami Godin Freeway CBP, Rockson R-EG 6, Epiphone G-400 a Jolana Jantar Pozn. aut.) ale nepřekryjí největší nedostatek komba, jenž pravděpodobně nejvíc bude vadit metalistům. Desetipalcový reproduktor Celestion. Díky němu lze z „lanýže“ vyždímat kloudné basy jedině po propojení s externím reproboxem.

Rozdíl s modelem Laney LC15-110 je spíš jen kosmetický...

Ve výsledku je však zvuk „lanýže“ velmi tvárný. Své si na něm nakroutí jak jazzmani a bluesmani, tak hardrockeři a poděsové z garáží. Ačkoliv vedle zkreslení, výšek, středů a basů má nastavitelný už pouze pedálem vypínatelný reverb. Jistými zvláštnostmi, které zvukové možnosti komba rovněž rozšiřují, jsou vstupy „high gain“ pro kytary, osazené klasickými pasivními singly a humbuckery, a „low gain“ pro jejich protějšky s aktivními snímači. Tlačítko „bright“ pro zvýraznění výšek najde své uplatnění také, byť jde jen o ubohou náhradu za citelně chybějící režim „standby“.

Na druhou stranu použité lampy, tři ECC83 v předzesilovači a dvě výkonové EL84, nepatří ani k těm nejchoulostivějším, natož k těm nejdražším. Proto ani úplná výměna lamp při současných cenách nevyjde na víc než dva tisíce korun. Solidní je vůbec celá konstrukce komba. Lehká natolik, že ji lze i s gigbagem na hřbetě bez obtíží provézt MHD z domu do klubu nebo zkušebny a zpátky, a dostatečně odolná, aby takový způsob přepravy vydržela.

Proto hledáte-li skladné všestranné kombo, s nímž můžete stejně dobře cvičit doma bez rizika brzké návštěvu nepříčetného souseda, jammovat ve zkušebně a hrát v klubech, lze vám LC 15R doporučit. Ale jen těm, kteří si ještě nezvykli po Broukovi požadovat výkony Ferrari.

Tagy: