Přejít k hlavnímu obsahu
Štěpán Janča -

Lexicon Omega: chytré a levné řešení domácího studia

Zdá se mi skoro neuvěřitelné, že v době, kdy včera koupená elektronika je dnes zastaralá, existuje zařízení, které se vyrábí a kupuje už deset let. Samozřejmě s lehkými kosmetickými a hlavně softwarovými úpravami, dnešní už jen čtvrtinovou původní pořizovací cenou, ale přesto se stále solidní a doporučeníhodnou kvalitou. Přitom není řeč o nějaké high-end analogové mašině, která by byla pýchou profesionálních studií, nýbrž o externí zvukové kartě pro malé domácí studio.

Lexicon Omega studio je USB externí zvuková karta s 8 vstupy, možností nahrávat 4 analogové kanály zároveň, zajímavě řešeným způsobem přímého bezlatenčního odposlechu, velmi přehlednou, až blbuvzdornou tváří a solidním softwarovým vybavením. S její pomocí skutečně přeměníte svůj počítač ve slušné domácí studio, aniž byste potřebovali něco víc než nástroje, mikrofon a kabeláž. Podívejme se tedy, co vlastně Omega umí:

Vzhled

Lexicon Omega je plastová krabička o rozměrech 118mm x 184mm x 197mm. Pokud si to neumíte představit, znamená to, že je větší na výšku než na šířku. To je docela praktické, kdekoli máte málo místa na stole - krásně se vejde mezi monitor (obrazovku) a monitor (reproduktor) na pracovní stůl nebo do stísněných podmínek zvukařských stolků a kamrlíků.

Zepředu uvidíte šest potenciometrů gainu jednotlivých vstupů, dva potenciometry ovládání hlasitosti a poměru přímého signálu a playbacku, přepínače USB kanálů a mono/stereo propojení dvojic vstupů, signálky přebuzení a přepínatelný ledkový měřák hlasitosti na vstupu do převodníku, zelená signálka USB připojení a modrá pro zapnuté fantomové napájení, přepínač směrování digitálního vstupu, a nakonec nástrojový Hi-Z vstup a sluchátkový výstup.

Vzadu jsou shromážděny všechny ostatní vstupy a výstupy, USB konektor, a zástrčka přívodního kabelu (zdroj je externí - což má výhodu, že do signálu neprolézá žádné elektromagnetické rušení, ale na druhou stranu si člověk musí hlídat, aby někde nezapomněl adaptér. Je tam také miničudlík na zapnutí fantomového napájení pro mikrofonní vstupy a u jednotlivých mikrofonních vstupů ještě podobný spínač 20 dB útlumu hlasitých signálů.

Čelní panel je řešen velmi prakticky, logicky a přehledně, pokud máte základní znalosti o mixování, zorientujete se na něm během minuty, všechno je jasně popsáno, člověk může sáhnout i potmě a nesplete se.
Zvukovka je svými rozměry i ne-hmotností velmi vhodná pro mobilní použití. I přesto, že krabice je plastová, nepůsobí ani levně ani odfláknutě ani křehce. I tak bych ovšem doporučil pořídit si v případě častého převážení solidní pevný nebo polstrovaný obal. Mírně nepraktické pro časté stěhování jsou potenciometry, trčící přes vnější obrys šasi - pokud Omegu budete mít v pevné instalaci u počítače, nebude s nimi ani nejmenší problém, při častém balení a přepravování budou kritickým bodem zařízení. A zrovna potenciometry jsou na zvukovém zařízení jedna z nejdůležitějších částí - praskající a přeskakující poťáky při práci docela zlobí.


Vstupy a výstupy

Omega má 2 vstupy mikrofonní, 4 linkové, linkový stereo výstup ,1 Hi-Z (nástrojový) vstup a stereo výstup (velký jack) sluchátkový na předním panelu, dále MIDI vstup a výstup a S/PDIF vstup a výstup. To neznamená, že můžete využívat všechny vstupy najednou, Omega zpracovává maximálně 4 analogové stopy najednou. Mohou to být například 4 linky, nebo 2 linky a 2 mikrofony. K nim můžete přidat ještě MIDI nástroj (pokud to umí zpracovat váš software), takže je možné udělat třeba slušný záznam zkoušky menší kapely - každý nástroj i hlas do vlastní stopy, takže se nic neztratí a je možné nahrávku ještě domixovat nebo doefektovat později.

Tak to máme vyzkoušeno: bicí přes mix do stereo stopy, basa a kytara každá zvlášť svou stopu, klávesy přes MIDI - a pracovní záznam toho, co se nazkoušelo, je hotový a je možné jej příští týden úspěšně použít jako berličku pro kolegy, kteří necvičí a zapomínají, na čem jsme se na předchozí zkoušce usnesli.

Na mikrofonních vstupech má omega kvalitní předzesilovače od firmy dbx, samozřejmostí je možnost fantomového napájení kondenzátorových mikrofonů (oba dva vstupy najednou). Vstupy nijak nešumí, zvládají i slabší signál dostatečně. Mikrofonní vstupy mají dokonce inserty (klasický stereo jack), takže můžete signál upravit externím procesorem, třeba kompresorem.

Všechny analogové vstupy mají vlastní ovládání gainu, přední nástrojový vstup je spřažený s linkou číslo 3, a když připojíte nástroj, automaticky je tento vstup směrován do této linky. Po dvojicích se ke vstupům přiřazují kanály USB: jednoduchým přepínačem, umístěným mezi potenciometry gainu, pošlete signál na kanál 1-2, 3-4 anebo ho neposíláte nikam. Stav signalizuje příslušná ledka - svítí zeleně, červeně anebo nesvítí vůbec.

Vstupy digitální nemají ovládání žádné, jak u midi tak u S/PDIF se předpokládá nastavení na nástroji nebo příslušném předzesilovači/převodníku, popřípadě v softwaru. Jediné, co můžete nastavit, je u vstupu S/PDIF směrování - opět do příslušného páru USB kanálů. Dočetl jsem se, ale sám jsem to zatím nevyzkoušel, že je možné zároveň přiřadit jedné dvojici USB kanálů zároveň vstup analogový i digitální - oba signály jsou pak smíchány dohromady do jedné stopy (nebo dvojice stop).

Pokud jde o výstupy, najdeme tady to nejdůležitější, co potřebujeme: hlavní analogový výstup na pár velkých jacků, sluchátkový výstup na standardní velký stereo jack, výstup digitální S/PDIF například pro nahrávání do DAT a samozřejmě MIDI OUT. Hlavní výstup je umístěn vzadu, sluchátkový výstup je umístěn rozumně na čelním panelu. Signál je dostatečně silný, nepamatuji si, že bych někdy potřeboval zesilovat na víc než polovinu výkonu - to platí jak pro hlavní monitory tak pro sluchátka. Oba analogové výstupy se ovládají jedním potenciometrem - zároveň nastavujete hlasitost monitorů i sluchátek.

Velmi chytře je vyřešen problém odposlechu a latence. Vedle ovládání hlasitosti výstupu najdete druhý potenciometr, kterým ovládáte poměr přímého signálu a signálu označeného "playback". Při plném otočení ve směru "direct" slyšíte čistý signál, nepřeceděný přes počítač (znamená to, že Omegu můžete použít i jako jednoduchý mix i bez připojení k počítači), když naopak otočíte na "playback" slyšíte jen to, co vychází ze softwaru. Toto řešení nemá problém s latencí odposlechu při nahrávání - signál jde do odposlechu analogovou cestou, nepřevádí se do digitálu a zpět, takže se nezpožďuje. Nedá se to ovšem použít, pokud potřebujete slyšet signál zpracovaný - například když chci hrát elektrickou kytaru přes nástrojový vstup a do stopy přidat softwarové efekty.


Software

Omega studio spolupracuje bez problémů se všemi běžnými DAW programy, má potřebné ASIO drivery. V základní dodávce je dodáván program Cubase LE - odlehčená verze oblíbeného sekvenceru - ale pokud jste zvyklí na jiný program neměl by být s kompatibilitou žádný problém. Já mám vyzkoušené Studio One od Presonusu a nikdy nenastala jediná komplikace. Kromě Cubase je v balíku přidán taky plug-in reverb (jak jinak u firmy Lexicon, která je už po desetiletí prakticky synonymem pro prvotřídní reverby) Pantheon. Ve výsledku dostáváte se zvukovkou vlastně všechno podstatné, co potřebujete k nahrávání.

Instalace zařízení je taky bezproblémová. U starších Windows záleželo velmi na pořadí, v jakém se zahajovala instalace a zapínala zvukovka (nejdřív se muselo instalovat, pak teprve startovat a připojovat Omega), u Maca jsem prostě zapnul Omegu do USB vstupu a vzápětí jsem ji našel v nabídce zvukových zařízení připravených k použití. Převodníky fungují v rozlišení 24 Bitů, při frekvenci 44,1 nebo 48 kHz.

Jak to funguje

Použití je docela jednoduché. Ke vstupům připojíte nástroje nebo mikrofony, přepínačem nastavíte u jednotlivých dvojic vstupů směrování do příslušných USB kanálů, nastartujete svůj DAW, nastavíte příslušné gainy, pustíte signál do odposlechů nebo do sluchátek, nastavíte si poměr playbacku a direct signálu a můžete zmáčknout "record".

Ledky na předním panelu krásně blikají: červená, pokud signál jde přesmíru a je potřeba ubrat (každý vstup má svou signálku), celkovou úroveň signálu ukazuje klasická řada světýlek, takže máte perfektní přehled o tom, co vám jde do počítače. Zvukový dojem je výborný.

Celkový dojem

Lexicon Omega je vynikající volbou pro každého, kdo začíná domácí studio s omezeným rozpočtem. Za pár tisíc dostanete možnost nahrávat 4 stopy + midi, se slušným odposlechem bez zpožďování, s výbornými předzesilovači a kompletním základním vybavením, včetně slušného DAW programu a nadstandardního reverb plug-inu. Rozměry a váha, i jednoduchost a rychlost zapojení umožňují snadné převážení a mobilní použití. Zařízení je dostatečně odolné - sám Omegu používám přes sedm let a funguje bez problémů.

Zvuková kvalita záznamu je pro domácí studio naprosto vyhovující, záznam je čistý, s dostatečným odstupem signálu od šumu. Jediné, co by se na zvukovce dalo vylepšit, jsou zmíněné nechráněné potenciometry, které by mohly utrpět při častém přepravování, a miniaturní spínač fantomového napětí - není jednoduché ho na zadní straně nahmátnout, a pokud máte za zvukovkou málo prostoru, bude vás to maličko zdržovat. Na druhou stranu se ovšem nemusíte obávat, že byste si omylem pustili fantoma někam, kam nepatří. V této cenové kategorii je Lexicon Omega rozhodně velmi dobrou volbou.

Tagy Lexicon Omega

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY